Att bygga en 16 kanalers Mixer?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre

Re: Att bygga en 16 kanalers Mixer?

Inlägg av Nerre »

Det beror ju lite på hur man mixar, men jag håller med om att skjutpotar ger en helt annan kontroll. Man kan ju på ett helt annat sätt känna hur man ligger till i nivå, man kan se på lägena hur kanalerna ligger i förhållande till varandra.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fast i studion använder jag nästan aldrig skjutpotentiometrarna, alla kanalar brukar vara uppskjutna till max medan jag ändrar volym per kanal via förstärkningskontrollen på ingångssteget (eng. gain). Kommer ihåg att JimmyAndersson här på forumet kallade det för linjalmixning :).
Renswind

Inlägg av Renswind »

Då ska jag inkludera det i bygget då :D
AndersL
EF Sponsor

Inlägg av AndersL »

OffTopic: Meduza: Det står någon liknande i kyrkan (Yamaha 16 kanaler och fx) som när den köptes för ett antal år sedan verkade ganska prisvärd. Effekt-delen är väl mest om man vill leka lite? Men lyckas man hitta någon bra inställning kan man nog få lite trevligare ljud.
Skjutpottarna tänkte jag mest om man ska dra ner t.ex. 4 kanaler samtidigt, försökt göra det med rattar...
Lycka till med bygget!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har sett att med mixer med vridpotar verkar folk ofta använda Mute-knapp istället för att dra ner nivån.
Skriv svar