7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Berätta om dina pågående projekt.
steppen7

Re: 5,2 kW solcellsanläggning (Numera 7kW)

Inlägg av steppen7 »

Nu är vi kanske lite halvt OT i tråden här men...bergvärmen har ingen innegivare. En i mängden av alla missar husfirman har gjort som vi har påtalat. Men även om man har innegivare så skulle det ju vara optimalt att tala om för värmeanläggningen att man KOMMER att elda i kaminen, så kan den avbryta ev uppvärmning i förväg så att det inte blir för varm i huset. Samma sak med sol, optimalt vore ju att ha en solsensor och kanske till och med prognosstyrning. Det är faktiskt en projektidé jag har haft ett tag, som om jag inte hade nog av dessa, att göra en ny typ av utegivare som emulerar en vanlig utegivare för temp, men som rapporterar en temperatur som är korrigerad mot solinstrålning och väderprognos. Den skulle då kunna kopplas in på vilken värmepump som helst. Lite tråkigt dock att det kommer stå fel utetemp i displayen, men det är ju ingen big deal.

Ja kylning är bara aktuellt på sommaren. Problemet är nog inte att hitta lämplig slang, utan hur man sprider ut kylan jämnt över 52kvm!

Har du nån koll på hur mycket effekt du får ut på din 100m slang? Det är ju en faktiskt en väldigt billig variant på solfångare som kanske skulle löna sig i kombination med bergvärmen (jag har redan solslinga) vilket annars är svårt.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jag har byggt några system för att logga och styra i byggnader med PLC från Wago.
Det finns massor av olika i/o att välja på. Det finns även gateways så att man kan koppla ihop med KNX.
Du kan programmera alla tänkbara styr-funktioner med grafisk och/eller text-programmering.
Loggning kan göras till SD-kort, ftp eller sql-server.
Lite enkel visualisering kan göras på en inbyggd web-server. När den interna webservern inte räcker till kan man på lite olika sätt öka kapaciteten mha en separat server.

Eftersom det är industri-prylar så är det ju dyrare en t.ex. NEXA men det är prisvärt i förhållande till knx. Ger också mycket mer frihet än knx.

Pm'a om du vill ha telefonnr för att spåna vidare.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Spanade in dom där Wago-prylarna som hastigast - verkar ju vara grymma grejer! Återkommer när jag får lite tid över...

Nu är jag mycket nära att lägga order både på monteringssystem och inverter. Har äntligen fått svar på mina frågor samt priser på de nya prylarna. En av frågorna som har varit svårt att få svar på var vid vilken effekt prylarna börjar mata ut el. Svaret är att en 300W powerbox startar vid 3W. Om det är samma för 250W-boxarna och jag har 28 boxar så kommer anläggningen alltså börja producera el vid 84W in från solcellerna eller 1.2% av den installerade effekten om man så vill.

Här är priserna från ett tyskt företag som har gett bra support och svar på mina frågor. Inom parentes den svenska återförsäljarens priser.
Inverter SolarEdge SE7k, 1329€ (1850€+moms)
Power Optimizer 300MV, 57€ (75€+moms)
Power Optimizer 250LV, 55€
Optional 20yrs Warranty for SE7k, 613€

Gissa vilket land jag kommer att köpa ifrån? :D
Frågan är om man ska köpa garantin eller inte. Priset är ju vad en halv inverter kostar! Å andra sidan blir det ju "bara" drygt två tusingar efter bidraget. Vad skulle ni ha gjort? 12 år är standard på invertern. 25 år är standard på boxarna. Jag lutar åt att köpa till garantin. Annars kanske man måste byta hela systemet om invertern går sönder efter 13 år och boxarna kanske då inte matchar de nya invertrar som antagligen finns då, man vet ju aldrig. Eller så är det bara att byta några elektrolyter efter 12 år. Hmm kanske inte så bara ändå ifall nåt mer går sönder och det är en trefaspryl...

Ihopplockat monteringssystem Schletter från tysk webshop exkl frakt och skruv, 11153kr
Samma prylar som ovan från svensk återförsäljare, 23580kr
Monteringssystem från Nordic Solar, 11200kr+frakt
Monteringssystem från övriga svenska företag mellan ca 12500-32000kr

Väljer jag tyskland får jag ett märkessystem. Det verkar vara en stor tillverkare med sina MÅNGA produkter som jag har satt mig in i. Här är ett smakprov:
http://www.pv-installer.net/eu_store/in ... ?limit=all
Å andra sidan får jag ingen support eftersom Schletter bara vänder sig till företag. Dom har en massa beräkningsverktyg för snö- och vindlaster, men man måste vara registrerad företagskund för att kunna ladda ner. :( Har jag plockat ihop fel kommer det ta en massa tid att beställa fler grejer osv.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Värt att kolla upp är hur det funkar med garantin ifall företaget går i putten.

En risk är väl att de antingen säljer så bra prylar att garantin ändå inte behöver användas, eller att de säljer dåliga prylar och går i putten av garantiåtagandena så att garantin inte går att använda.

Med lite tur så är garantin användbar. Jag anar att du har lite tysk läsövning framför dig kring tyska lagar om någon eventuellt tar över garantin från ett företag som gått i putten.

Åtminstone förr var det i Sverige så att om en återförsäljare gick i konkurs så var importören tvungen att ta över garantiansvaret för sålda prylar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

rätt massiv anläggning det där! :razz: måttligt avundsjuk! O_O
steppen7

Re: 5,2 kW solcellsanläggning (Numera 7kW) *Montering påbörj

Inlägg av steppen7 »

Nu har startskottet gått för monteringen!

Jag har dock haft allt annat än flyt hittills. Först fick jag reda på att priserna på inverter mm var exkl tysk moms, sedan visade det sig att priset för garantiförlängningen gällde enfasinverters. För att få 20års garanti på en trefasinverter var man tvungen att hosta upp drygt 800€+moms så nej tack, då är det antagligen vettigare att köpa en extra inverter i reserv för 50% mer.

Nästa icke-flyt är att Invertern och powerboxarna är försenade så det skriker om det, senaste budet var att det kunde dröja ända till mitten av december innan de levereras. Jag avvaktar lite till men snart måste jag antingen se till att hitta nån lösning med länsstyrelsen, eller så får jag byta till en annan inverter. Jag har tittat på alternativ och det skulle då antagligen bli två stycken Power One Aurora PVI3.6. Dessa har god verkningsgrad och de har två MPP-trackers i varje så det blir totalt fyra. Nackdelen är att det inte blir symmetri över tre faser samt att jag kommer tappa lite produktion vid skuggning. Priset är ungefär detsamma som för SolarEdge-systemet.

Tredje icke-flyt är att jag har fått kämpa duktigt för att ro hem monteringssystemet, det har trasslat med kontakten med leverantören. När vi äntligen hade löst saker kring dimensionering och dom skickade grejerna så att jag skulle ha fått dem levererade igår så ville inte posten köra ut grejerna innan de aviserat per brev först! Så jag fick helt enkelt gå tidigare från jobbet och åka och hämta grejerna själv, annars hade det inte blivit nån montering den här helgen heller och jag känner hur tiden innan snön kommer rinner ut...

Nåväl, här är materialet:
IMG_20111105_105133_800x600.jpg
IMG_20111105_105156_800x600.jpg
Som synes måste ett räcke flyttas eftersom det sitter där jag vill ha panelerna. En snäll granne hjälper till.
IMG_0672_450x600.JPG
Första kroken på plats. Nedre vinkeldelen är galvad och övre halvan är i LDL rostfritt höghållfasthetsstål. Enligt leverantören blir nedböjningen 6mm vid 240kg last vilket det blir i mitt fall så man få lämna lite utrymme mellan krok och panna så inte pannan spricker.
IMG_0679_800x600.JPG
Jag fick dit alla krokarna till en grupp med 5 paneler idag men det blev mörkt innan jag hann ta en bild. Imorn fortsätter jag och nu när jag har fått upp farten kommer det gå betydligt fortare. Målet är att få upp hela monteringssystemet i helgen och sedan hyra skylift och få dit panelerna nästa helg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Snyggt jobbat, jag gillar att du verkligen ger 100% i dina projekt! Följer med spänning (miljöklassad och närproducerad spänning så klart) :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag kan inte mycket om tak, men det är kanske bra att hälla på nån slags tätande klet (silikon?) där skruvarna dras genom pappen?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jo klet är nog alltid bra på tak, men jag körde utan. När man skruvar beslaget mot pappen blir det ganska bra tryck och pappen är mjuk så kommer nog täta bra ändå, och mellan skruv och beslag krävs det ju i princip att det droppar precis på skallen för att det ska ha en chans att leta sig in. Jag körde för ändalmålet anpassat klet i skruvhålen från räcket som vi tog bort, men det kändes överflödigt på de nya hålen med tanke på att fästena till räcket hade klibbat fast i pappen.

Så här såg det ut efter gårdagens jobb:
IMG_0680_1280x960.JPG
Pga spelet man skall ha under krokarna så lyfter pannorna en del, men det känns ok tycker jag eftersom det ska sitta paneler ovanför. Vatten som rinner i ränndalarna kommer ju rinna normalt ändå. Det skulle vara när det regnar vertikalt som det kan komma in vatten men jag har svårt att tro att det kommer nåt nämnvärt när det som sagt sitter paneler som tak ovanför.
IMG_0681_1280x960.JPG
Så här skarvas skenorna, man trycker bara in en tjock aluminiumbalk och skjuter ihop.
IMG_0682_1280x960.JPG
Det blev en del trixande med krokarna pga att man vill synka mot takstolarna för bästa bärighet, och där satt ofta läkt förstås. På vissa ställen fick jag plocka bort två pannor och vända på bottenbeslaget för att det inte skulle krocka med läkt, eller som på ett ställe där jag var tvungen att skruva i läkten.
IMG_0686_1280x960.JPG
IMG_0684_1280x960.JPG

Pga trixande med takkrokarna, att vissa pannor sprack, att jag vill ha panelerna mot takets kanter där det är plåtar och spikade pannor mm mm så tog allt längre tid än beräknat... som vanligt... så jag fick inte upp allt den här helgen. Totalt blev 3 av 5 panelgrupper klara, två 5-grupper och en 8-grupp. Kvar är en 7-grupp och 3-grupp. Dessa sitter dock inte mot taknock eller takets kanter så det borde gå fortare. Kanske hinner man göra klart detta på lördag och montera panelerna på söndag. Får fundera på det.
IMG_0687_1280x960.JPG
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Hmm, jag såg att PVE har likviderats per 1/11: http://www.pvesweden.se/?p=1154

Kanske finns restlager att köpa upp för den som vill ha paneler? Blir väl utan garanti då dock...

Kul projekt för övrigt, spännande att följa!
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jepp det stämmer bra.

Min kontaktperson där har startat nytt bolag och jag fick ett mail här om dagen att han kunde sälja några paneler till mig ruskigt billigt. Lite drygt 10kr/W ink moms. Billigare än jag köpte dom för :( fast jag ska nog vara nöjd ändå totalt sett...

Så om nån är intresserad av att köpa en pall så finns ett ypperligt tillfälle! Man skulle nog lätt kunna tjäna en slant, men det är inte rätt läge för mig varken avseende ekonomisk risk eller tidsåtgång för en sån deal just nu. Jag kan förmedla kontakten om nån är intresserad.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det är polykristallina celler, 72st/panel. Panelerna mäter ca 195x99cm
- och 260 W? Jag hittar inga paneler som matchar datat alls på PVEs hemsida. Finns det datablad nånstans? (Jag kanske är intresserad av typ 2 paneler, om det går att ordna... får fundera lite, men det är väldigt frestande!)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Ja en eller två paneler kunde man ju experimentera med.
Men 20 paneler blir för mycket.
Skulle behöva soldriven 12 och/eller 24 volt till viss utrustning.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Nej dom som säljs nu är fysiskt mindre. Ca 1,6x1m vilket är lite mer standardstorlek.
Jag vet att han ogärna skickar enstaka paneler, det är ju inte så lätt att skicka dem på ett säkert sätt annat än på pall så köper man en panel blir ju frakten säkert dyrare än panelen...
Data sheet PVE-P6H.pdf
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

steppen7 skrev:Min kontaktperson där har startat nytt bolag och jag fick ett mail här om dagen att han kunde sälja några paneler till mig ruskigt billigt. Lite drygt 10kr/W ink moms.
Jag kan förmedla kontakten om nån är intresserad.
Några frågor:

Lite drygt 10kr/W? Vilket totalpris ligger dom på per panel?
Vilken paneltyp gäller det, 230W eller 260W?
Vilken storlek är dessa, 195x99cm eller 160x100cm?
Skriv svar