Lasersensor till linje- resp rotationslaser

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
sparcraft73

Lasersensor till linje- resp rotationslaser

Inlägg av sparcraft73 »

Hilti har sensorer till sina lasrar och de skiljer på sensor till rotationslaser resp linjelaser.
Kan någon förklara vad skillnaden är på att detektera en roterande laser från en laser som
skickar ut en linje?

Sensorerna används för att detektera laserstrålen i dagsljus.

Tack på förhand!

Sparcraft73
limpan4all

Re: Lasersensor till linje- resp rotationslaser

Inlägg av limpan4all »

Roterande laser ger en kort puls där man tom borde kunna avgöra avståndet från lasern.
Linjelasern ger en konstant signal.
sparcraft73

Inlägg av sparcraft73 »

Anledningen till min fråga är att jag har en Hilti PMC 46 kombinationslaser och en Topcon LS70B laser mottagare men dessa verkar inte vara kompisar. LS70Bn är använd till rotationslaser och fungerar då men inte till min linjelaser.

Det bör väl vara ngt optoelement som är känsligt för laservåglängden i mottagaren. Rotationslasern och linjelasern har båda samma våglängd varför jag tycker det är konstigt att det inte fungerar. Kan ngn begripa varför?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Troligen så filtrerar din mottagare bort kontinuerliga signaler, detta gör att man kan skapa en mycket enklare mottagare som "tål" en större (långsam) variation av omgivningsljuset utan att störas. Troligen så är den inte alls särskilt känslig alls på våglängden utan den kräver snarare en att signalen skall komma "pulsmässigt" och repetitivt för att den skall detektera.
Tyvärr inte mycket att göra något åt om man inte kan och vill byta ut stora delar av elektroniken i mottagaren.
Skriv svar