Att bygga en 16 kanalers Mixer?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Renswind

Att bygga en 16 kanalers Mixer?

Inlägg av Renswind »

Tjennare!
Har många järn i elden just nu...:)

Har kollat på om man skulle skapa ett mixerbord som skulle vara på runt 16 kanaler tänkte jag.
1. Vad behöver man i grund och botten?
2. vad ska man tänka på att göra/inte göra?
3. Tänkte om man föredrar att använda ytmonterat eller om man ska köra vanliga komponenter så att säga?
4. läst att man kan använda sig av bara potentiometrar, papp platta och nån resistor, stämmer det?
Följdfråga om ja, är det att rekomendera om man ska spela in i en liten studio?
5. Vad kan ett sådan bygge kosta?
6. Kollat på om man ska köpa i butik, men vad är det man får i dom igenterligen, nått speciellt i dom som man inte kan fixa hemma?(förutom att man får det färdiglött och chassi och sådant..)

Tack på förhand
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Att bygga en 16 kanalers Mixer?

Inlägg av psynoise »

Hej,

Finns faktisk en bra bok i ämnet, Small-Signal Audio Design av Douglas Self. Författaren bakom boken har varit chefkonstruktör hos Soundcraft i
många år. Annars kan jag bara tillägga att det är svårt att bygga mixerbord. Det finns mycket som man måste tänka på och kompromissa mellan olika egenskaper. Först har du brus att tänka över, det är svårt att få det lågt när man konstruerar dom olika komponenterna, sedan har du hörrum och dynamik problemet där man först skiljer mellan om mixerbordet ska vara för PA eller studio. Om du vill läsa in dig rejält på ämnet har jag påbörjat en litteraturförteckning i en annan tråd

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 2&p=710736

Men det är inte omöjligt, tänk först ut vad du vill ha, så kanske vi kan hjälpa dig med någon enkel lösning.
Senast redigerad av psynoise 2 september 2011, 22:38:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

1. Vad behöver man i grund och botten?

En summatorkoppling, och den du hittar i kretsteoriboken duger inte, det finns lite annat att tänka på också.

2. vad ska man tänka på att göra/inte göra?

Finns massor specifikt för varje delkomponent.

3. Tänkte om man föredrar att använda ytmonterat eller om man ska köra vanliga komponenter så att säga?

Ytmonterat är alltid enklare, sitta och borra hål är inget roligt, men att blanda är inget fel heller vilket kan underlätta mönsterkortdesignen.

4. läst att man kan använda sig av bara potentiometrar, papp platta och nån resistor, stämmer det?
Följdfråga om ja, är det att rekomendera om man ska spela in i en liten studio?

Inte i min studio, jag har högre krav än det. Passivt ger ofta högt brus och aktivt med många operationsförstärkare är ofta den bästa lösningen.

5. Vad kan ett sådan bygge kosta?

Att bygga något själv kostar alltid en hel del, men konstruktion och planering är ju roligt så varför inte lägga ut en massa pengar ändå.

6. Kollat på om man ska köpa i butik, men vad är det man får i dom igenterligen, nått speciellt i dom som man inte kan fixa hemma?(förutom att man får det färdiglött och chassi och sådant..)

Med mycket tid och litteraturläsning kan man nog idag efter Doulgas Selff bok bygga sig ett hyggligt analogt mixerbord hemma. Dock är kommersiella mixerbord riktigt billigt jämfört med vad det kostar att bygga samma hemma.
Renswind

Inlägg av Renswind »

Tackar för för tipsen, ska kolla igenom det under morgondagen:) men intressant kan det bli i allfall:) gillar att bygga och pyssla så nått kommer jag förmodligen lära mig i allfall :D
Renswind

Inlägg av Renswind »

Har tänkt kanske dra ner till 8kanaler som max som start bygge eller färre, och göra nån med fler kanaler senare, men nu ska jag allfall se vad jag kan få ihop och se om man kan skapa en fin mixer ändå till husbehoven som ändå inte har allt för mycker skit i kretsarna(brus och sådant man inte vill ha)
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Ett alternativ, om du planerar att bygga ut den sen, är ju att göra den modulär.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

ESP har ett kul bygge med en matris-mixer.
http://sound.westhost.com/project129.htm
pern

Inlägg av pern »

Renswind skrev:Har tänkt kanske dra ner till 8kanaler som max som start bygge eller färre, och göra nån med fler kanaler senare, men nu ska jag allfall se vad jag kan få ihop och se om man kan skapa en fin mixer ändå till husbehoven som ändå inte har allt för mycker skit i kretsarna(brus och sådant man inte vill ha)
Du kan ju lägga inkanalerna i grupper om 4a eller 8a kanaler, som sedan summeras ihop internt. Då kan du enkelt bygga ut den i framtiden. Har för mig att större mixerbord görs så för att få rimliga värden på summeringsmotstånden.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Genom att summera ihop kanalerna i flera steg med hjälp av flera summatorkopplingar vinner man lägre brus i större mixerbord. Av god princip bör man i en första prototyp bygga varje mixerbordskomponent för sig för att kunna hantera felsökning och modifikationer på ett smidigt sätt.
pern

Inlägg av pern »

Jag kan ha fel, stora mixerbord är inte det jag är bäst på :-) Men jag har för mig att det som bestämmer max antalet kanaler/värden på summa-motstånden i ett summasteg är den totala mixbusresistansen samt vad den OP man använder klarar av att driva. Och att det är därför man tjänar brusmässigt på att dela upp dem i grupper eftersom man då kan fortsätta att ha låga motståndsvärden.
pern

Inlägg av pern »

Och jag kan bara hålla med psynoise. Small-Signal Audio Design av Douglas Self är en ovärderlig källa inför ett sådant här bygge.

Det finns även ett par saker jag iaf har lärt mig med åren genom att hålla på att "leka" med olika ljudbyggen.

1) Minsta möjliga antal komponenter är inte alltid det bästa ljudmässigt. Det handlar mer om designen/bygget som helhet.
2) Underskatta inte hur mycket en bra nätdel gör för ljudet.
3) Ju fler kanaler destå viktigare att den interna jordningen är genomtänkt.
AndersL
EF Sponsor

Inlägg av AndersL »

Om du vill bygga själv: välj skjutpot till volymkontroll.
Om du istället köper: kolla på t.ex. Yamaha MG 166CX (3600 kr + frakt på Thomann.de)
Roligast är att bygga, blir mest troligt bäst att köpa om man inte lägger ner mycket tid på konstruktionen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Total OT: AndersL, låter som du har erfarenhet av mixern, är -X (effektdelen) värd den extra tusenlappen, har själv funderat på versionen utan -X...?
Renswind

Inlägg av Renswind »

AndersL: Tänkte nog bygga det, det är ju så kul att få sitta och bygga :D
Varför ska man använda en skut pot istället för en vanlig vrid pot?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om du någonsin sätter dig och försöker mixa något, speciellt live, så kommer du omedelbart märka varför skjutpotar är "the king" på mixerbord och ljusbord, en helt annan fingertoppskänsla i regleringen!
Skriv svar