Jula borr/fräs som CNC ??
Re: Jula borr/fräs som CNC ??
Jag köpte ventilpasta på mekonomen ett kit med grov och fin pasta samt en slip pinne som jag kastade.
Se bild http://www.hjpsecurity.se/jula-fras/Fr% ... G_0516.JPG
Se bild http://www.hjpsecurity.se/jula-fras/Fr% ... G_0516.JPG
ok, jag får nog helt enkelt bara hålla på längre då... det blir en tur till biltema i morgon och fixa lite ventilslip pasta.
jag har inte gjort något mer än fräst ut några spår, i lite lister och fixat några konsoller med den, vad jag har märkt däremot är att jag måste byta lager i den för den låter för jävla illa om man jämför med andras...
är det någon som sitter på några passande SKF lager där ute som ni inte använder så kan ni väl hojta till
Jag är även på jakt efter en liten bänksvarv typ mellan emco 3 storlek, och 100kg. inte större än 500mm mellan dubbarna iaf, för det har jag inte plats med. Så om någon sitter på en svarv dom inte använder, så får ni gärna hojta till...
jag har inte gjort något mer än fräst ut några spår, i lite lister och fixat några konsoller med den, vad jag har märkt däremot är att jag måste byta lager i den för den låter för jävla illa om man jämför med andras...
är det någon som sitter på några passande SKF lager där ute som ni inte använder så kan ni väl hojta till

Jag är även på jakt efter en liten bänksvarv typ mellan emco 3 storlek, och 100kg. inte större än 500mm mellan dubbarna iaf, för det har jag inte plats med. Så om någon sitter på en svarv dom inte använder, så får ni gärna hojta till...
Swetrekki, 6004 lager har jag några stycken, kommer inte ihåg hur många som behövs. Jag har för övrigt inte ens gjort mitt lagerbyte ännu trots att de ligger och väntar. Har dock inhandlat avdragare nu åtminstone så kan inte skylla på det längre.
X-IL
Så du menar att din julafräs är tyst med orginal lager eftersom du inte har bytt eller använder du hörselskydd
.
Det tar kanske högst ett par timmar att byta lager om man har rätt verktyg.
Ljudet blir betydligt mycket lägre med SKF lager.
Dessa lager behövs.
Kullager för
Spindel 1 x 6004, 1 x 6205
Remskiva 2 x 6205
Mellanremskiva 2 x 6202
Om man vill svarva in lagring för x och y axel så behövs 3 x 61902
Så du menar att din julafräs är tyst med orginal lager eftersom du inte har bytt eller använder du hörselskydd

Det tar kanske högst ett par timmar att byta lager om man har rätt verktyg.
Ljudet blir betydligt mycket lägre med SKF lager.
Dessa lager behövs.
Kullager för
Spindel 1 x 6004, 1 x 6205
Remskiva 2 x 6205
Mellanremskiva 2 x 6202
Om man vill svarva in lagring för x och y axel så behövs 3 x 61902
By no means! Och nu sen jag flyttade motorn lite (för mycket) så vandrar mittenhjulet upp med tappen och allt, och när det kommer åt plåtlådan, då låter det inte bara illa...
Jag ska ta tag i lagerbytet! Nångång... Skönt att höra att det inte behöver dröja så lång tid i alla fall.
Jag ska ta tag i lagerbytet! Nångång... Skönt att höra att det inte behöver dröja så lång tid i alla fall.
lek rapport:
1. Brände 40 spänn extra och köpte Mekonomens set, då jag inte orkade sitta i köerna genom stan för att komma till biltema.
2. gick ut ock skulle börja plocka isär allt, när jag inser att det inte alls kan vara gibben som ställer till det då den kärvar olika mycket beroende på hur långt in den är och var vredet står...
Lite kortfattat så är den axel jag gjorde, eller tja, som en kollega svarvade till mig inte helt 100% och sen är det så att den trapets muttern som sitter på y-axeln är så hejdlöst kass, plus att jag hade en aningens för stor stop-ring så den nöp mot godset!
så nu har jag ventilpasta (oöppnad) men en fungerande y-axel.
dock så känns det ännu mer befogat att göra en ny lösning för y-axelns mutter, något jag inte orkat bry mig om riktigt ännu
har du ett SKF lager som du inte skall använda så kan jag tänka mig att köpa det av dig. fast det kanske kostar mer än det smakar att skicka bara ett lager med posten...
1. Brände 40 spänn extra och köpte Mekonomens set, då jag inte orkade sitta i köerna genom stan för att komma till biltema.
2. gick ut ock skulle börja plocka isär allt, när jag inser att det inte alls kan vara gibben som ställer till det då den kärvar olika mycket beroende på hur långt in den är och var vredet står...
Lite kortfattat så är den axel jag gjorde, eller tja, som en kollega svarvade till mig inte helt 100% och sen är det så att den trapets muttern som sitter på y-axeln är så hejdlöst kass, plus att jag hade en aningens för stor stop-ring så den nöp mot godset!
så nu har jag ventilpasta (oöppnad) men en fungerande y-axel.
dock så känns det ännu mer befogat att göra en ny lösning för y-axelns mutter, något jag inte orkat bry mig om riktigt ännu
har du ett SKF lager som du inte skall använda så kan jag tänka mig att köpa det av dig. fast det kanske kostar mer än det smakar att skicka bara ett lager med posten...
Jag har 6004 dubbelkapslat liggande. Vet inte vad brevfrakten blir men det stannar väl kanske på 12kr, och lagret vill jag ha 30kr för vilket är mindre än det kostat mig. Kan kolla upp det så hör jag av mig.
--Robert
--Robert
kanon, gör så!
Momentum ligger i partille, och dom säljer ju lager annars, men jag vet inte om dom säljer till vanliga dödliga, någon som vet?
Momentum ligger i partille, och dom säljer ju lager annars, men jag vet inte om dom säljer till vanliga dödliga, någon som vet?
Glömde bort detta igår då jag hade "verkstadskurs" med Zealotry här på forumet.
Det bör dom göra, jag handlade som privatperson i Momentum-butiken i Borås.swetrekki skrev:Momentum ligger i partille, och dom säljer ju lager annars, men jag vet inte om dom säljer till vanliga dödliga, någon som vet?
/// Marcus
Swetrekki>>> Det väger under 100g så 12kr i frimärken och 30kr för lagret om du är intresserad. Mängdrabatt om du vill köpa fler, tror jag har 9st.
@ X-IL:
taget, PMa mig ditt kontonummer så sätter jag över pengar till dig, ok?
iom att det bara behövs ett lager så nöjer jag mig med det. (misstänker att du kommer få mer användning för dom än vad jag får, jag jobbar med mindre skalor normalt sett)
// Claes
taget, PMa mig ditt kontonummer så sätter jag över pengar till dig, ok?
iom att det bara behövs ett lager så nöjer jag mig med det. (misstänker att du kommer få mer användning för dom än vad jag får, jag jobbar med mindre skalor normalt sett)
// Claes
Fick lagret X-IL, det var snabba ryck, tackar!
Såg att det var ett 2rsh, och undrade genast vad H'et stod för, vad jag kommit fram till är att det skall vara extra lågfriktion gör gummitätningarna.
jag insåg att jag har en del att lära mig om lager, så jag började kolla runt, och nu kommer frägan som jag hoppas att ni forumrävar har järnkoll på.
vad är fördelen kontra nackdelen mellan 2z och 2rs dvs plåt och gummitätningar? finns det någon bra sida som jag inte hittat ännu?
// Claes
Såg att det var ett 2rsh, och undrade genast vad H'et stod för, vad jag kommit fram till är att det skall vara extra lågfriktion gör gummitätningarna.
jag insåg att jag har en del att lära mig om lager, så jag började kolla runt, och nu kommer frägan som jag hoppas att ni forumrävar har järnkoll på.
vad är fördelen kontra nackdelen mellan 2z och 2rs dvs plåt och gummitätningar? finns det någon bra sida som jag inte hittat ännu?
// Claes
Gummitätade skyddar bättre mot smuts och vätskor men har högre friktion än lager med ståltätning.
ok, så i detta fallet skulle det inte vara några problem att använda 2z till resten av spindeln och remhjulen då.
medan det är vettigt att ha RS lager till koordinatbordet mao.
medan det är vettigt att ha RS lager till koordinatbordet mao.