Hjälp med Y-D start av trefas asynkronmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Granit

Hjälp med Y-D start av trefas asynkronmotor

Inlägg av Granit »

På måndag ska jag bygga en krets i skolan som ska Y-D starta en motor med hjälp av div kontaktorer och ett Tidrelä Omron H3DE-G. Men jag kan inte hitta någonstans vilken tid reläet ska vara inställt på innan det skiftar från Y till D. Är det någon som vet hur länge motorn ska gå i Y läget innan det skiftar till D läget? Det måste ju finnas någon formel för att räkna ut detta för den aktuella motorn, eller?
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Hjälp med Y-D start av trefas asynkronmotor

Inlägg av YD1150 »

Tiden beror på vad du har för belastning på motorn, hur fort den går upp i varv alltså.
Växlar den från Y -> D för tidigt så kan säkringarna gå.
Granit

Inlägg av Granit »

Motoraxeln kommer att vara helt obelastad, det är en laboration där det egentligen bara är kopplingen som är av intresse. Så den kommer väl upp i varv på under en sekund utan belastning. Men finns det någon regel för vilket varvtal den ska komma upp i innan den skiftar till D? Eller kan jag helt enkelt sätta det säkra före det osäkra och ställa in reläet på 1-2 sekunder?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Motorn ska ju upp i märkt varvtal.
Vid manuell Y-D start så väntar man ju alltid tills man hör att den inte ökar i varv längre.

Så startar eran motor direkt obelastad, vilket också är troligt, så räcker det nog med 2sekunder.
Granit

Inlägg av Granit »

Ok, tack mazda! då noterar jag detta och fortsätter förbereda! :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Granit!

Eftersom det är en skoluppgift är väl avsikten att du skall lära dig hur det fungerar så att du kan designa Y-D start för vilken applikation som helst oberoende av lastens storlek. Det betyder att du måste ta reda på hur man räknar för att det skall anses att du lärt dig något. Det bästa du kan göra är att med utgångspunkt i det FormerMazda berättatde om att motorn skall upp i varvtal så att den inte längre ökar innan man växlar från Y till D kontakter din handledare/lärare och berättar att du förstår att motorn måste upp i det varvtal som krävs för att den inte skall belasta säkringen för mycket då du växlar till D.

Berätta att du inte hittar någon formel eller själv kan komma på hur du skall räkna så får du säkert hjälp. Finessen med att du frågar läraren är att du visar för honom att du är intresserad och har stort engagemang för att lösa uppgiften. Det ger då input till läraren då han skall sätta betyg. Får du svaret från forumet så får du inte samma positiva kontakt med din handledare/lärare och då riskerar betyget att bli något sämre i ett helhetsperspektiv.

Ligger det något i detta eller är jag helt ute och cycklar?

EDIT: Ibland stavar man som en kratta!!!
Senast redigerad av labmaster 31 augusti 2011, 09:43:57, redigerad totalt 2 gånger.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, du har helt rätt labmaster. Skolan handlar ju inte om att kunna, det handlar om att förstå. Och genom att fråga så visar man att man har förstått.

När jag gick i plugget så var det vanligt att labbuppgifterna hade såna "fällor", det saknas information som läraren tänkt sig att man ska fråga efter om man inte fattat.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Phu..., tack Nerre, då behöver jag inte ha ågren för mitt inlägg.
Granit

Inlägg av Granit »

Visst kan jag fråga läraren men just denna lärare verkar uppskatta mer om man lär sig det på egen hand och har varit duktig på att undvika frågor som han tycker att vi ska kunna själva. Men det måste ju finnas ett sätt att räkna ut varvtalet beroende på lasten, Jag tänkte också på när man ska använda detta i praktiken så kan det bli omständigt att behöva provköra motorn i Y läget för att få reda på detta?

Edit:
Har mailat läraren och frågat om detta nu så vi får se vad han säger, ska söka vidare på egen hand också hur man kan räkna ut detta. Tack för alla svar här på forumet, det har varit till stor hjälp :)
Senast redigerad av Granit 31 augusti 2011, 10:20:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Vill du ha exakt resultat på starttiden så får du använda integraler
för att beräkna starttiden.

Data på rotorns "Inertia" eller tröghetsmoment brukar finnas i
databladet till 3-fas motorn.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tråkigt med sådana lärare, de borde ha mindre lön till förmån för duktiga lärare som borde ha lite mera i lönekuvertet.

För att på egen hand bygga på din kunskap angående detta problem som du har att lösa så tror jag det kan vara bra att börja med att förstå begreppet vridmoment och matematiken bakom detta begrepp. Sök på "vridmoment" så får du fram en hel del nyttig infomation. På denna länk, http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment, hittar du en ganska bra matematisk beskrivning.
Granit

Inlägg av Granit »

Tack labbmaster, ska titta igenom det nu. Måste bara fråga, är detta något man gör i praktiken? alltså att räkna ut tiden det tar att nå märkvarvtalet?

Edit:
Yes.. Trigonometri och vektorer, två favoriter i repris :P

Jag vet inte om detta kanske får vänta tills jag har läst fysik, jag har inte riktigt tid att snöa in på detta helt nu eftersom att jag har slutprov i motorstyrning nästa torsdag.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

labmaster skrev:Tråkigt med sådana lärare, de borde ha mindre lön till förmån för duktiga lärare som borde ha lite mera i lönekuvertet.
Jag skulle säga tvärtom, labbar som innehåller aktivt stallande och krav på individuell instruktion brukar sluta i kaos när handledaren inte hinner med alla och labbtiden håller på att ta slut.

Har man en väldigt låg elev till handledarratio så kanske det kan fungera men så ser det sällan ut i verkligheten.
Skriv svar