Automatiskt laddrelä (ACR)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Automatiskt laddrelä (ACR)

Inlägg av AndersG »

Jo jag vet att det finns färdiga att köpa ;)

Ett ACR är ett "relä" som kopplar samman start och förbrukningsbatterier då man kör motorn och startbatteriet är full-laddat. Förbrukningsbatteriets huvudsakliga laddning sker på annat sätt (i allafall i en segelbåt).

Hur låter detta:

Två N-kanals mosfettar, kraftiga sådana, vart batteri till D, sourcarna ihop och likaså G. Styrs med en high-side driver, typ LTC1154, LT1910 etc. Logiken förverkligas med en PIC, enligt:

Spänning på förbukningsbatteri <11v antar vi fel och gör inget
Spänning på startbatteri > 13,5V under 2 minuter antar laddning och kopplar ihop
Spänning på startbatteri < 12,7V under 1 minute antar ingen laddning och kopplar från
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Re: Automatiskt laddrelä (ACR)

Inlägg av Hedis »

Det kan kanske vara en ide att släppa sammankopplingen när startmotorn körs?
Risken borde finnas att det vill gå stora strömmar genom din "brygga" annars va? Eller är jag ute med monarken?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det kan kanske vara en ide att släppa sammankopplingen när startmotorn körs?
Men då startmotorn körs är väl risken att spänningen är över 13,5V ganska liten?

edit:

Ett sätt är annars att låta den andra mosfetten styras av en "ideal diod controller"vilket eliminerar risken att strömmen går baklänges från förbrukningsbatteriet.

Edit:

Undrar hur agressivt man måste räkna på de termiska? Om generator ger max 60A och varje FET har en Rdson om 8mohm så får man ju en nätt liten effektförlust om 29W per mosfet...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Har en labbruska igång. Lutat åt 2x3xfettar för att klara 60A med marginal. Byggt kring en LM5050 idealdiod och en MAX965 komparator med hysteres. Postar schema då jag renritat.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Nu är ju jag en anhängare av diskreta byggen när man gör det för nöjes skull, men...
En bra idealdiodkontrollerarkrets(*) är otroligt svår att slå, i ett sånt här bygge.

*Märk väl hur jag ansträngde mig att hålla mig till svenska :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nu är ju jag en anhängare av diskreta byggen när man gör det för nöjes skull, men...
En bra idealdiodkontrollerarkrets(*) är otroligt svår att slå, i ett sånt här bygge.
Nöje? Elektronik är blodigt allvar :)

Men det är just det som LM5050 är ? Komparatorns uppgift är att koppla i först då startbatteriet är full-laddat, dvs då spänningen över det varit >= 13,5 i en minut.

Jag funderade rätt länge om jag skulle bygga med en MCU eller linjärt, men valde linjärt eftersom det stör mindre.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Schemat:
ACRSchema.jpg
U1 är en LDO som genererar en stabil +5V för elektroniken. U2 är en komparator med inbyggd referens och ställbar hysteres. Den slår på då spänningen in stiger över 13,5V, vilket gör att C3 börjar laddas upp. Efter ca 1 minut har spänningen stigit så mycket att Q1 börjar leda varvid LM5050 slår på.

LM5050 är en idealdiod som bryter ifall spänningen på utgången blir högre än ingången.

Tomgångsförbrukningen är < 1mA

Kommentarer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Kretskort. Mot kanterna skruvas två flänsar med pinnbultar som även får tjäna som anslutningar (FETtarna är felvända i simuleringen - skall givetvis ha ryggen utåt.
ACRPCB3d.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

AndersG skrev:Nöje? Elektronik är blodigt allvar :)
Vadå, trodde du att jag menade att allvar utesluter nöje? Pish posh.
Jag menade mer jobbgrejor kontra fritidsbyggen. (Fast jag tycker alltid att det är roligare att bygga diskret, och gör det på jobbet ganska ofta också. Men ibland har man inte tid att se till att det täcker upp alla ytterligheter.)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, jag förstår vad du menar. Måste tyvärr konstatera att denna modell inte fungerar så bra, så tillbaka till ritbordet.
Skriv svar