T: Hjälp med att tillverka programmeringsinterface?

Tottoman

T: Hjälp med att tillverka programmeringsinterface?

Inlägg av Tottoman »

Hej på er!

Jag är alldeles nyreggad på forumet, men har läst här av och till under flera år. Nu skulle jag behöva lite hjälp med att tillverka ett programmeringsinterface enligt bifogad ritning. Det enda jag har är ritningen, så en bra början är att jag får en komplett "shoppinglista" på alla komponenter, samt tips om var de ska inhandlas och en liten gissning om vad kalaset kommer att kosta totalt...

Jag behöver även hjälp med själva tilverkningen, om det nu ens visar sig värt att göra själv eller om jag ska köpa ett färdigt för ca 3000:- + moms.

Interfacet ska användas för att programmera en radio av typen Ericsson Aurora. Jag ska väl också nämna att detta inte är något kommersiellt, utan ren hobby för min del...

Bifogar länk till ritning, då den är alldeles för stor för att publicera i forumet:

http://laddauppbilder.se/?di=1413147201595

Tack på förhand om någon orkar förbarma sig! :)

Mvh Thorbjörn
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: T: Hjälp med att tillverka programmeringsinterface?

Inlägg av TomasL »

Lämpligast är väl ELfa till exempel, dessutom kan du ju bygga den på ett veroboard, rätt enkelt.
Tottoman

Inlägg av Tottoman »

Jag har kollat en del på de komponenter som finns på ritningen, de verkar inte finnas hos Elfa, eller så är jag dålig på att söka. Givetvis vill jag att det ska gå att bygga så billigt som möjligt, så att bygga på någon form av experimentkort är helt ok för mig. Men jag saknar både kunskap och framför allt tiden att få ihop detta själv...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gissar att schemat är rätt gammalt, du får googla på kretsarna och se vilka som motsvarar dem
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kolla med mouser.com och digikey.com dom lär ha "lite" större utbud. :)
Nackdelen är fraktkostnaden. Men det lönar sig om man beställer mycket.

Vad är det som kretsen programmerar?
Tottoman

Inlägg av Tottoman »

Interfacet ska användas för att programmera en radio av typen Ericsson Aurora.
Tottoman

Inlägg av Tottoman »

Kollade lite snabbt hos mouser.com, och de verkar ju ha det mesta på lager.... Återstår bara att hitta någon som vill hjälpa mig få ihop detta nu då... :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tänk på att inte köpa för många komponenter. Vissa komponenter, som t.ex. 40106BT har ju flera kretsar i samma kapsel, därav IC5A, IC5B, e.t.c. Det kanske du har koll på, tänkte bara påpeka det för säkerhets skull (jag har gjort det misstaget :) )

Schemat är ju rätt "straight forward" så att säga, numrena på benen på IC-kretsarna är utskrivna, o.s.v. Tänk på att placera avkopplingskondensatorer så nära kretsen som avkopplas som möjligt. Det finns ett layoutprogram (tror det är gratis) för breadboards, jag kommer tyvärr inte ihåg namnet men om du söker på forumet så bör du kunna hitta det. Annars så tipsar nog någon snart om vart man hittar det. Kan starkt rekommendera ett verktyg för att kapa ledningsbanorna på breadboarden, ser ut som en försänkare. Visst funkar det med skalpell eller kniv, men det är mycket smidigare med ett för ändamålet avsett verktyg.
Tottoman

Inlägg av Tottoman »

Hmmm, mycket att tänka på här... Att det var flera kretsar i samma kapsel hade jag inte en aning om. Min önskan är ju att någon skulle förbarma sig och ge mig en komplett inköpslista, utifrån schemat, stor risk att jag beställer fel/för många annars. Och att denna någon sedan vill montera ihop prylarna åt mig också.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Tottoman!

Välkommen till forumet. Jag har varit med i forumet cirka ett halvt år och kommit till insikt att om det inte kommer något svar från någon som kan hjälpa till så är antingen priset man vill betala för insatsen för låg eller så ser ingen att de kan få motsvarande hjälp inom något annat område av den som frågar.

När det handlar om att dela med sig av kunskap som innebär att man bara berättar i text eller bild om hur saker skall göras så brukar de flesta vara väldigt generösa och hjälpa till. Jag själv har lärt mig en hel del saker och hoppas samtidigt att jag på samma sätt kunnat tillföra lite av min erfarenhet och kunskap i olika trådar.

Om du inte får något svar från någon som kan hjälpa dig att bygga kretsen så kan du prova med att berätta att du är beredd att betala straxt under det pris som en färdig lösning kostar eller varför inte halva priset. Då kanske någon svarar att de vill hjälpa till. Får du inget svar är det förmodligen bättre att du köper en färdig för 3 000 plus moms eller att du hittar någon kompis lokalt som kan hjälpa dig.
Tottoman

Inlägg av Tottoman »

Tack för välkomnandet!

Givetvis är jag beredd att betala för eventuell hjälp! Antingen genom att kontant betala den som hjälper mig, eller om jag kan ge någon form av hjälp i utbyte. Jag har tillgång till mekanisk verkstad med svarvar, fräsar och svetsar bland annat, så är det någon som behöver något bearbetat som utbyte så finns ju den möjligheten också!

Jag har tidigare sett "hemsnickrade" sådana här interface säljas för runt 900:- + frakt, detta är tyvärr flera år sedan, och jag har inte lyckats hitta några nu.

Hur mycket jag är villig att betala är ju lite svårt att säga på rak arm, men förutom att jag givetvis betalar alla komponenter så är väl det en sak man får diskutera med den eventuella person som hjälper mig, beroende på hur mycket tid den måste lägga ner mm mm...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Orsaken att det kan ta tid att få svar på en sån här fråga är dels att det oundvikligen innebär ett antal timmars arbete. Nu har du sagt att du är beredd att betala för det, men problemet är nog att det är ett arbete bara att ta reda på hur mycket jobb det blir. Och då orkar man inte komma med ett förslag. Om vi i tråden kan komma fram till exakt vilka IC-kretstar som lämpar sig så vi vet att det inte saknas något eller är några tveksamheter så är det sedan lättare att komma med hjälp.

Börja t.ex. att göra en komponentlista där du kommenterar varje komponent om det är någon tveksamhet. På så vis kan man lättare få en uppfattning om var frågetecknen finns. Då kan vi andra fylla i eller rätta om det blivit fel nånstans.

Men (som någon redan nämnt innan) så består vissa IC av flera symboler på schemat.

IC5 är t.ex. en 40106BE. Den har sex "grindar", som har var sin bokstav A-F. Därför finns på schemat symbolerna IC5A, IC5B, IC5C osv...

Flera av transistorerna och dioderna har säkert ganska generella egenskaper, så de är ersättningsbara med vilka vanliga komponenter som helst.

Switchregulatorn MAX762C finns inte i lager på DigiKey (som jag alltid brukar kontrollera mot för att se om en krets vanligtvis är tillgänglig eller inte). Man kan då byta ut hela switchregulatorlösningen mot en annan färdig lösning, med en nyare krets. Utspänningen ska styras i några olika nivåer av T2,T4 och T5. Här är det tydligen väldigt noggrannt med nivåerna. Jag har ingen aning om vad dessa spänningar ska vara till för, men det hade varit bra om man visste vad de betyder. R5 ska antagligen vara omonterad (oändlig resistans).

Hur ser kontaktdonen ut?

När vi väl fått svar på detta är det nog inte så svårt att någon etsar ett eller två kretskort, köper in och monterar komponenterna. Däremot kan det vara lite svårt med funktionstest om man inte har radion och motsvarande mjukvara tillgänglig.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är ju att de flesta här har sånt som yrke. Då är de inte så roade av att hjälpa någon med flera timmars jobb till en lägre kostnad än sin normala timtaxa.

Jag skulle gissa att bara att ta fram en mönsterkortslayout för schemat tar minst 2-3 timmar. Kan du tillhandahålla en färdig layout så kanske du kan köpa ett prototypkort för ett par hundralappar av nån som har grejer för att enkelt göra kort.
Tottoman

Inlägg av Tottoman »

Komponentlista, garanterat inte helt korrekt, men ett första försök:

IC1: MAX762CSA
IC2: MAX241EEWI
IC3: TC4530F
IC4: 78M05
IC5: 40106BT
IC6: ??????????
IC7,8: TC4581F
D1,D3,D8: BAV70
D2,D3,D5: BYS10-45
T1: BC559
T3: BCW60D
T2,T4,T5: DTC144EUA
R1,R18:10K
R2: 4K7
R3: 1M 1%
R4:560K
R5: *????
R6, R8: 150K 1%
R7: 820K *
R9: 1M5 *
R10,R11,R15: 220
R12: 47K
R13: 4K7
R14:470K
R15,R19,R20: 100K
R17: 270K
C1:47N
C2:??
C3,C4: 22U/35V
C5:47N
C6:47N
C8,C9:1U/20V
C11: 8U8/10V????
C12:47N
C13:1U/20V
C14:47N
C15: 100U/18V???
C15:47N
L1,L2,L3: D73C

Mina frågetecken är där jag haft svårt att läsa texten, eller inte fattat schemat. :)

Kontaktdon:
15-pol Dsub hona mot radiokabel och 9pol seriell mot dator.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag har tidigare sett "hemsnickrade" sådana här interface säljas för runt 900:- + frakt,

Och det var sannolikt av något som också hade sett de lite dyra professionella lösningarna.
Det är inte troligt att en "one-off" skulle bli billigare än den som någor i alla fall
försöker sälja flera stycken av.

Du får helt enkelt väga nyttan/fördelarna mot eventuella kostnader.

En annan fråga är ju varför du envisas med att använda den där gamla apparaten. :-)
Jag vet inte ett smcak om den, mer än att det verkar vara något antikt.

Har du något mer info utöver schemat ?
Skriv svar