Nummerpresentatör som blockar samtal

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

Re: Nummerpresentatör som blockar samtal

Inlägg av blueint »

MT8870 + Mikrokontroller (t.ex ATmega88) + LM7805 + Relä etc.. löser problemet.

Framförallt så har man en mikrokontroller som hanterar nummrerna väldigt energisnålt.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Tror jag ska koppla ett relä till ringsignalen på en gammal fast telefon som öppnar och stänger klykans kontakter en kort stund. :)
Sen har jag andra telefoner med nummerpresentation så jag kan ringa tillbaka om jag känner igen nummret.
Till och med kunde man ha funktionen aktiverad via ett tidrelä då alla dessa samtal oftats är på dagtid.
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

blueint skrev:MT8870 + Mikrokontroller (t.ex ATmega88) + LM7805 + Relä etc.. löser problemet.
Framförallt så har man en mikrokontroller som hanterar nummrerna väldigt energisnålt.
Jo, men då ska man ju kunna programmera hårdvaran för ändamålet också :)
Och kanske göra ett användargränssnitt för en dator att enkelt lägga in nummer som ska spärras osv.
En USB eller alternativt Com-portsanslutning vore då bra för att kommunicera med hårdvaran.
Hur många kan det ....
Inte jag iallafall.

Bygg den så är jag den första som vill testa den :)
Senast redigerad av IceBear 26 augusti 2011, 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

ABBZ skrev:Blev irriterad över detta idag och började söka efter lösningar, fins det ingen fast telefon med nummerpresentatör där man själv kan lägga in oönskade nummer som ska blokeras.(Kanske att det öppnar linan 1 sec så de får en uppkopplingsavgift allafall som belöning)
Man vill inte ha en dator på hela dygnet, lämpliga nummer fins på nätet att hitta men för min del tror jag att det skulle räcka att manuellt knappa in allt eftersom.
(Det ringer samma tid varje dag 11:20 med 3 signaler från ett och samma telefonnummer)
Nej, tyvärr finns det inte.....
En egen fristående box för ändamålet vore perfekt.
Och den borde ha USB så att man enkelt kunde editera nummerlistor mm när det behövdes större förändringar.
En enklare editering kunde vara inbyggd i boxen.
Skriv svar