Millenium 3 - Shuntreglering

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
xdigger

Millenium 3 - Shuntreglering

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Behöver en shuntreglering och skulle vilja använda en millenium 3 som jag har, anledningen är att jag senare även vill koppla modem till den och styra värmesystemet när jag inte är hemma!

Tanken är att ta hänsyn till innetemp, utetemp efter en kurva. Har några LM35.or som jag tänkt använda med op-förstärkare med 10x förstärkning, alternativt KTY81-120, ska labba med dom senare först, då det är enklare!

Ideér och tips är välkomna då jag inte gjort nåt liknande tidigare, och jag inte alls har en aning om hur jag ska göra än så länge.

Finns ställdon som man styr med 0-10v som skulle vara smult, ställdonet jag har är 0 volt och framåt och bakåt, lite krångligare att använda men fungerar det med.

Mvh Kim
Lidning

Re: Millenium 3 - Shuntreglering

Inlägg av Lidning »

Har jobbat en del med milennium 3, inte så mycket med temperaturstyrning dock.

Vilken modell har du?
Antar att det är med statiska utgångar, eller XD modellen som kan kompletteras med analog utgång?

Är det rena reläutgångar är det ju kört med 0-10V styrning av shunten.

Fick ett hemmasnickrat funktionsblock av OEM som säljer Crouzet.
Där kör man med NTC givare rakt in på analogingångarna.
Blir inte superexakt, med lite kalibrering kan man få det inom en halv grad iaf.

Billigare än så går nog inte att få.
Optimala är ju PT-100 givare och en transmitter som ger 0-10V till PLC´n.
Enkelt att programmera och ger bra noggrannhet.
Men man får räkna med en tusing per givare.

Har du en modell med statiska utgångar är nog en shunt med 0-10V styrning att föredra.
ESBE har en vet jag, som går på 24V DC.

De flesta shuntar jag kollat på är antingen 24V AC, eller 230V AC och med ändläges brytare.
Det går ju att fixa det också, behövs ingen feedback på motorn.

//Dan
xdigger

Inlägg av xdigger »

XD26 tror jag den heter, inga analoga utgångar.. Dock kan man ju komplettera med XA04 så får man lite mer in och utgångar.. :)

Har faktiskt några PT100 givare, dock ingen transmitter, tänkte försöka klara mig utan att behöva köpa transmitter, därför jag skall testa mina andra givare först!

0-10v ställdonet var bara en tanke, hade varit smutt, dock har jag den gamla vanliga typen ligger här, med ändlägesbrytare.

Frågan är hur man ska börja programmet, hur jag gör själva regleringen.

Tex. ska jag om temperaturen är låg vrida min motor 1 sek vänta 10sek och mäta temperaturen och är den för låg skicka på 1 sek igen, är det så man ska reglera eller? Under noll ute kanske man ska lägga på en sek så man kör 2 sek istället?

Mvh Kim
Lidning

Inlägg av Lidning »

XD26 är ju en bra början!

Finns ju färdiga block för PID reglering. Har aldrig använt dessa, så osäkert om det fungerar bra i detta fallet.

Jag skull nog gjort så här:
1 tempgivare utomhus
1 tempgivare på utgående rör på shunten.

Sedan får man med hjälp av matematikblocken räkna ut en tempkurva.
Tex om yttergivaren ger -5 grader skall utgående temp på stigarröret vara 45grader
om -10, 50 grader osv osv.
Sedan om ärtemp är under börtemp= ge en puls för öppning av shunt
vänta
Ärtemp under börtemp= ge en puls för öppning av sunt.
vänta
osv osv
Sen måste man ha en hysteres för börtempen. tex om börtempen är 45 grader är det ok med 44-47 grader.
annars kommer shuntmotorn få jobba konstant.
Man kan ju lyxa till det med att låta skillnaden mellan är och bör temp justera tiden för pulserna, som du
var inne på. Tror inte det behövs då värmesystemet i ett hus är förhållandevis trögt.
Visserligen ändras tempen på stigarröret relativt snabbt vid ändring av shunten, men inte temperaturen i huset.
Yttertemperaturen ändras ju inte så fort heller.

Det trixiga är nog att få till en bra tempkurva att reglera efter, för det är inte alls säkert att det går med en linjär kurva.

Sen får man ju set till att kunna lägga in en möjlighet av justering av offset på kurvan med hjälp av knapparna och displayen.

Eldar du med ved finns det ju vinning att sköta pumpar för laddning av acctankar av samma PLC.
Har du tex rökgasfläkt med variabel hastighet ska den ju så klart skötas av PLC´n.
Du kan ju lägga in "bortrest läge" som sänker temperaturen när du är borta, och höjjer igen via SMS tex.

Detta har du säkert tänkt på, att bara styra shunten känns lite overkill med en PLC.
Hur som helst, kul projekt!

Hade jag haft hus hade det mesta fått styras av millenium!

//Dan
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Hade heller inte jobbat med millenium förut. Milleniumen i mitt fall gjorde en beräknad ackumulerad värmeutveckling i kablar och utrustning så inte det skulle bli för varmt över tiden. Hög ström = uppvärmning.. svag ström = avkylning ifall den var varm innan. Lyckades använda nästan hela variabelkapaciteten av en viss typ!!

Dock så tycker jag milleniumen låter idealisk för denna uppgift xdigger!
Matematiken i millenium är lite svår när man vill utnyttja hela spannet 0-65535... Halva spannet går bättre.
Milleniumen är lite knepig om man vill nyttja displayen flitigt Jag ville ju visa utrustningsnr (12st kunde kollas) aktuell ström på vardera fas och aktuell uppvärmning. Man kunde visa antingen uppvärmningen som 0-65535 eller återstående tid till nödstopp med pålagd ström... per fas.

Hojta till om du har problem, har ju relativt nyligen gjort många noob misstag! (och rapporterat buggar i simulationsmjukvaran, dock verkar ingen lyssna, kanske man måste skriva på franska???)
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Har just ett pågående projekt här hemma med en motorstyrd laddregulator mellan vedpanna och acctankar med millenium3.
Funktioner inprogrammerade är mätning av vattentemperatur in för reglering av laddregulatorn, mätning av temperatur ut ur pannan för jämförellse och kunna utläsa antal Kwh i effekt, Frys skydd att dra laddpumpen vid +5 en viss tid.(Fläktstyrning, inte inkopplat ännu)
Pannan är en V33 med 2250L i acctankvolym.
Det är bra att få någon form av effektvisning både när man justerar laddtemperatur och dragspjällen för att kunna optimera förbränningen.
Mina prov hittills med detta visar på mer kapacitet i acctankarna (ca 15Kwh) och att vedpannan brinner med mycket bättre effektivitet.
xdigger

Inlägg av xdigger »

Tjena grabbar!
Tack för dom fina tipsen! Har i veckan experimenterat lite med att använda LM35 ihop med en op för att få en linjär mätskala! :) Det gick riktigt bra faktiskt, kommer experimentera lite här framöver, problemet är bara att jag inte har en aning om vilken temp man bör ha på stigarröret då vi precis flyttat in, så första vintern blir väl mest labb och lek.

Tanken är även att styra laddpumpen som ni var inne på! :)

Mvh Kim
rosentorp

Inlägg av rosentorp »

Lidning skrev:XD26 är ju en bra början!

Finns ju färdiga block för PID reglering. Har aldrig använt dessa, så osäkert om det fungerar bra i detta fallet.

Jag skull nog gjort så här:
1 tempgivare utomhus
1 tempgivare på utgående rör på shunten.

Sedan får man med hjälp av matematikblocken räkna ut en tempkurva.
Tex om yttergivaren ger -5 grader skall utgående temp på stigarröret vara 45grader
om -10, 50 grader osv osv.

....

//Dan
Hej,

har en Millenium och tänkte använda vanliga NTC-motstånd. Vad är du att rekommendera, ska jag ansluta dem som potientiometer på ingången? Vilket block/sätt rekommenderar ni sedan att jag gör om mätvärdet till grader, kurvan för ett NTC är ju inte linjär?

/Anders
Skriv svar