Sällan ett problem om man handlar olja på rätt ställe.Storebros rekommendationer finns i manualen men det är kanske utgångna produktmärken idag.
Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<
Re: Combi Mill ala tecno
- DW
- Kontakt:
nyhoyn :
lägg in en bild på storebromaskinen du har. Har aldrig hört talas om denna modell.
lägg in en bild på storebromaskinen du har. Har aldrig hört talas om denna modell.
"nyhoyn :
lägg in en bild på storebromaskinen du har. Har aldrig hört talas om denna modell."
Hej!
Den är helt identisk med den den som Tecno jobbar med, förutom att den är i fungerande orignalskick på gott o ont (Ont = ont om minne), det jag skulle ha skrivit var 3M/3, men jag minns att Storebrokillen jag snackade med en gång pratade om CNC 300 när vi skulle identifiera maskinen, den första serien med Y-axeln i bordet var väl CNC 145.
lägg in en bild på storebromaskinen du har. Har aldrig hört talas om denna modell."
Hej!
Den är helt identisk med den den som Tecno jobbar med, förutom att den är i fungerande orignalskick på gott o ont (Ont = ont om minne), det jag skulle ha skrivit var 3M/3, men jag minns att Storebrokillen jag snackade med en gång pratade om CNC 300 när vi skulle identifiera maskinen, den första serien med Y-axeln i bordet var väl CNC 145.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Men så bra då, passar ju bra detta med = Blomqvist CNC3000 - CombiMill CNC300
Får ta och döpa portalen till Tecno CNC30

Men vänta nu, vad ska jag då döpa pågående projekten till W-EDM och EDM

Får ta och döpa portalen till Tecno CNC30

Men vänta nu, vad ska jag då döpa pågående projekten till W-EDM och EDM

- tecno
- Kontakt:
Då har jag beställt en 20 liters dunk med Texaco Way Lubricant X68 som får bli min std olja till alla maskinerna, som fett blir det Texaco Starplex EP2.
Nu är det bara skitgörat att få rent i växelhuset och ev. byta lager i densamma. Samma problem lär det väl bli med att byta ut det gamla fettet i spindelhuset.
Nu är det bara skitgörat att få rent i växelhuset och ev. byta lager i densamma. Samma problem lär det väl bli med att byta ut det gamla fettet i spindelhuset.
- tecno
- Kontakt:
Tog mig i kragen och rev ner växellådan idag, skulle ta bilder.....men vart fan tog minnes kortet vägen
börjar likan alzh... light
När man väl fått ut lådan så tog det en bra stunda att få loss ena gaveln, det vart ett knackande och spänna med avdragare för att få lagren att
släppa från gaveln. Lite osäker om dessa har varit limmade med de satt bra så jävligt fast i alla fall. Nu är det 'bara' den andra gaveln som skall demonteras
och hur det går får vi se kanske i morgon. Att det behövdes är det inget snack om, skitig med massa beläggningar här och där samt kassa kulllager.
Nåväl, det får bli bilduppdatering i morgon.

När man väl fått ut lådan så tog det en bra stunda att få loss ena gaveln, det vart ett knackande och spänna med avdragare för att få lagren att
släppa från gaveln. Lite osäker om dessa har varit limmade med de satt bra så jävligt fast i alla fall. Nu är det 'bara' den andra gaveln som skall demonteras
och hur det går får vi se kanske i morgon. Att det behövdes är det inget snack om, skitig med massa beläggningar här och där samt kassa kulllager.
Nåväl, det får bli bilduppdatering i morgon.
- DW
- Kontakt:
Bra jobbat, då kom bilderna till pass kompis
(De 4 skruven i mitten som du nämnde men som jag inte kom ihåg var nog de jag saknar i skallen
)

(De 4 skruven i mitten som du nämnde men som jag inte kom ihåg var nog de jag saknar i skallen

- tecno
- Kontakt:
Hittade minneskortet!
Det är liksom dags att byta alla lager, tom den dubbelradiga på utgående axeln till spindelhuset. Tur som en tok så har man en 3205 liggandes
De andra 6004 x7 och 6005 x2 skall åckså bytas ut. Har inte kännt att de nållagren som finns innuti kugg axlarna skulle behöva bytas men det lär jag väl se framöver.
Nog för att man köpte en gammal fräs med trasigt styrsystem som skulle vara mekaniskt OK så undrar man ju lite med tanke på hur det ser ut och kassa lager!
Det är liksom dags att byta alla lager, tom den dubbelradiga på utgående axeln till spindelhuset. Tur som en tok så har man en 3205 liggandes

De andra 6004 x7 och 6005 x2 skall åckså bytas ut. Har inte kännt att de nållagren som finns innuti kugg axlarna skulle behöva bytas men det lär jag väl se framöver.
Nog för att man köpte en gammal fräs med trasigt styrsystem som skulle vara mekaniskt OK så undrar man ju lite med tanke på hur det ser ut och kassa lager!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är ett skit när vatten blir stående länge i en maskin.
Har du någon aning om varifrån vattnet kommer? Är det skärvätska som har kommit in i lådan?
Det är viktigt att utreda.
Jag skulle nog byta även nållagren. De är ju svårare att inspektera, men troligtvis är även dessa rostskadade.
Har du någon aning om varifrån vattnet kommer? Är det skärvätska som har kommit in i lådan?
Det är viktigt att utreda.
Jag skulle nog byta även nållagren. De är ju svårare att inspektera, men troligtvis är även dessa rostskadade.
- tecno
- Kontakt:
Ja du om man visste vad som orsakat detta, skärvätska är det inte då lådan ligger högst upp på maskin.
Har ju varit en skolmaskin så kanske någon illbatting har lekt lite är min gissning.
Säg så här, oljan såg fin ut som jag tappade ur + rostflagor
Det lilla jag sett på nållagret till växelföraren så var det väl infettat så förhoppningsvis är resterande OK.
Hur är det med dessa nållager, byter man bara nålarna i hållaren? Listade som nålhållare i sammansättnings listan.
Har ju varit en skolmaskin så kanske någon illbatting har lekt lite är min gissning.
Säg så här, oljan såg fin ut som jag tappade ur + rostflagor
Det lilla jag sett på nållagret till växelföraren så var det väl infettat så förhoppningsvis är resterande OK.
Hur är det med dessa nållager, byter man bara nålarna i hållaren? Listade som nålhållare i sammansättnings listan.
Jag antar att det är lagret på bild "KIF_1730.JPG" vi talar om?
Det sitter i en gjutjärnsgavel, så det måste vara försett med ytterring.
Att bara bara byta nålarna? Nej.
Jag tycker lagret ser tätnålat ut, så då finns ingen nålhållare.
Har maskinen stått utomhus? Så det är regnvatten?
Det kan även bli åtskilligt med kondens efter kallförvaring.
- tecno
- Kontakt:
säter skrev:Jag antar att det är lagret på bild "KIF_1730.JPG" vi talar om?
Inga nållager i den bilden
Maskinen har stått tempererat hos mig men hur den har hanterats innan vete väl bara pågarna i Gnosjö.
Tråkigt när det ser ut sådär. Skärvätska borde det inte vara då det ser ut att rostat ordentligt. Fast det kanske gör det med tiden i alla fall. Hoppas det bara är rengöra och byta lager då.
- tecno
- Kontakt:
Visst fan är det en tråkig syn men jag tror nog att det går att få stil på den, har varit och demonterat en del och börjat tvätten av delar i ultraljuds tvätten. Får ta ner den andra UL tvätten imorgon så jag får plats med lite större bitar.