Linjära stegmotorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Linjära stegmotorer

Inlägg av Eson »

Jag har länge suktat efter en liten cnc fräs.
Men eftersom jag inte har någon tillgång till någon verkstad så är mina chanser ganska små för att bygga en bra cnc fräs av vanliga stegmotorer och kulskruvar.
Så då har jag börjat titta på linjära stegmotorer som är smidiga och är nästan bara att plugga in och köra, så har man ett x-y bord. Tex Cobra Planar drivers; http://www.acpd.co.uk/28.html De har sjukt bra precision ner till 0.005mm och kan ha en hastighet på 3m/s.

Men det är ett par faktorer som jag undrar om och det är om priset är rimligt, bara "carriage":en kostar 9000kr och statorn som är plattan som den åker på har jag inga uppgifter på. Carriagen är 140x140mm och statorn ska vara runt 300x300mm eller om priset duger, 500x500mm.

Sen så har den en tillåten max last som är ca. 20N, hur funkar det om man ska fräsa i aluminium? Jag tänkte om man kunda använda höghastighet fräsning så skulle man kunna ta lite i taget.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur du än gör så MÅSTE detaljer tillverkas av 'egen' kraft eller anlita någon som gör detaljerna enl. spec.
Annars kan du ju köpa en byggsats typ min portal och skruva ihop den hemma.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Jag har i och för sig tillgång till vattenskärning, så det är det jag utgår ifrån.

Ungefär så här har jag tänkt mig: http://hem.bredband.net/b235625/ihop2.jpg
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fräck idé minsann, men du 'ska' ha tillgång till en verkstad för att få ihop skapelsen. Jag ser redan en massa problem med strukturen och det lär inte bli lätt att få detta att lira. Tänk 'MASSA' och 'resonans' så kanske du ser problemet.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

20N är i minsta laget, och jag känner på mig att statorn kostar minst lika mycket som "carriage":en.

Tänk dig för väldigt noga innan du lägger ut så mycket pengar, risken är stor att kraften inte räcker långt.

Men coolhetsfaktorn blir 100% :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tycker dom Cobra Planar Drivers är så fräcka, skulle veta i detalj hur "motorn" i dom fungerar men har dock inte hittat så mycket info om det. Vet dock att det inte är några rörliga delar och att dom svävar på luft. Borde vara en ganska så ordentlig precision på ytorna så dom inte fastnar i varandra.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

tecno skrev:Fräck idé minsann, men du 'ska' ha tillgång till en verkstad för att få ihop skapelsen. Jag ser redan en massa problem med strukturen och det lär inte bli lätt att få detta att lira. Tänk 'MASSA' och 'resonans' så kanske du ser problemet.
Hur ska jag åtgärda de problemen då?

Henry: Jag har en pdf-fil som det står lite i, men min BBB ftp verkar inte funka.

Tillgång till verkstad har jag iof... Men inte i den benämningen där det finns en maskinpark med svarv och fräs, jag är ju trots allt båtmekaniker :)

Anledningen till jag vill använda linjära stegmotorer eller som jag också har tittat på; parallell mekanismer eller hexapoder, är att jag vill ha så få delar som möjligt och inte måste hålla på med en massa små klurigheter för att få precision. Om jag bara kunde lista ut förhållandena som stegmotorerna har tillvarandra i en 'tripod' så skulle jag köra på det i stället. Om ni inte vet vad en tripod är: http://www.ds-technologie.de/v3/product ... =31&show=1
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag var i precis samma sits för något år sedan, fast jag valde (till slut) bort idén.
Statorn är ett mjukmagnetiskt(magnetiseras med elfält) material, t ex vanligt mjukjärn, med urfrästa spår i x- och y-led. Sedan har man lackat med expoxi eller liknande. Det är allt.
'Rotorn' består av 3x3 horisontellt utlagda spolar, med varsin mjukmagnetisk undersida, med lika spår som statorn. De är sinsemellan varandra förskjutna 1/3 av statorns spårvidd. Hela rotorpaketet har lackad undersida och luftlagras mot statorn på en extremt tunn luftkudde.

För att komma fram till krafter och sånt, får man sätta in sig i datorbaserad finit-element-analys. Det är inte så avancerat som det låter, finns en massa program som är ganska enkla att använda.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eson: när pdf en blir tillgänglig så får du gärna hojta till. :)

Henrik: det där lät ju intressant. Jag såg också för någon timme sen en ganska så grov icke speciellt detaljerad bild på nätet som visade någonting på underisdan av dessa grejer som mycket väl skulle kunna vara denna spoluppbyggnad som du menar.
Skriv svar