Dimma 4 x 1 kW infravärmare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Mesh
EF Sponsor

Dimma 4 x 1 kW infravärmare

Inlägg av Mesh »

Jag funderar på att skruva upp fyra 1 kW infravärmare på altanen hemma. För att inte dö av överhettning och uttorkning antar jag att man behöver kunna reglera effekten på infravärmarna. Jag funderar på att pwm-styra infravärmarna i grupp om två och två. Man kan då välja att enbart ha två infravärmare igång eller alla fyra. Tanken är alltså att kunna reglera effekten på ibland två och ibland fyra infravärmare beroende på hur många som vistas på altanen.

Hade tänkt mig en Arduino, PIC eller rent av något enklare utan reglersystem (nån som fått till pwm från en eller flera NE555?) att styra Soldid state relän. Frågan är hur till exempel http://www.electrokit.se/byggsatser-sty ... a_12100423 klarar av att switchas under flera timmar?

Någon som har tips på andra Solid state relän som kan vara användbara? För att undvika radiostörningar kommer jag som sagt att hålla mig på väldigt låg frekvens. Runt 0,1 Hz borde funka då infravärmare är väldigt tröga.

Förslag och synpunkter mottages tacksamt.

Edit: Försöker förtydliga vad jag är ute efter.
Senast redigerad av Mesh 23 augusti 2011, 09:05:05, redigerad totalt 2 gånger.
beavy-o

Re: Dimma 4 x 1 kW infravärmare

Inlägg av beavy-o »

såvida du inte har en väldigt långsmal altan så funkar det säkert att bara sätta en brytare till varje enhet.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Helt bortkastad tid att bygga dylik apparat. Man behöver helt enkelt inte reglera effekten på detta vis. När det är tillräckligt varmt stänger man av dem.

Vi använder infravärmen på våren och hösten då det är lite ruggigt ute. När utetemperaturen ligger på gränsen räcker det med att köra infravärmen en liten stund för att få bort kylan.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Den kommer att fungera alldeles utmärkt.
Se sen också till att du inte drar mer än två st samtidigt så klarar du dig på en 10A säkring.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

problmet med irvärmare är väl att dom inte fungerar som dom skall om inte temperaturen är hög nog i själva värmeelementet?
nästan säker på den saken, så att köra dom på halv effekt blir inte bra

man kan faktiskt fuldimma dom i ett par om man vill testa, två dioder räcker

att den ena får den positiva halvvågen och den andra den negativa, halva effekten på varje
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Prova att dimma cykel för cykel istället för PWM. Så slipper du en massa EMC störnngar.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Solidstaterelä eller en vanlig kontaktor håller ett bra tag för dig.
Sen kör du PWM cykler på ca 2min lär vara tillräkligt.
Det enda du behöver för att styra detta är ett paus gångtids relä.
Varför göra det svårt för dig när man kan göra det enkelt. :wink:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Eller en termostat som bara stänger av när önstad tem har nåtts å slår på igen när tempen sjunkit under inställt värde.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Infravärmare har man oftast på en öppen altan där det kommer vindbyar eller åtminstonde småbrisar, var tycker du att termostaten skall monteras för att känna temperaturen? På väggen, på bordet eller vid en av dom fyra infravärmarna? :vissla:

En infravärmare är otroligt trög att få varm men också och att svalna (ur reglersynpunkt), det finns ingen anledning att dimma eller PWM-styra den. Eftersom en öppen altan också tar in vind blir det svårt att med tid ställa in en av-på-period som stämmer. Det är alltså ett I-landsproblem av bibliska mått :D

Dessutom; om du sätter dig med dina kompisar, säg tre polare och deras flickvänner/fruar så kommer du och dina tre polare vilja ha infran avslagen (ni blir varm av drickat), din flickvän bryr sig inte (hon är varm av att servera alla) men vill vara tjejerna till lags så då ska infran vara på... En av tjejerna tycker det blir bra med av-på-intervaller på 5 minuter, den andra vill gärna ha intervallen på 2 minuter medans den tredje vill ha "full spetta" och fryser ändå, för hon har dålig blodcirkulation och dessutom magknip och känningar av halsen och...

Slutsats: hur du än gör har du rumpan bak = spar dina pengar och tid till annat och låt det vara som det är! :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sätt fyra strömbrytare så har du tillräckligt mycket valmöjlighet....
Mesh
EF Sponsor

Inlägg av Mesh »

Man tackar och bockar för alla förslag. Men något så enkelt som en strömbrytare till varje infra är ju inte speciellt upphetsande. Lite mer hightech förväntas nog av mig. Men det hastar mot höst så någon form av temporär inkoppling kommer det att bli hur som helst. Frun har redan börjat tjata lite lätt.

Altanen i fråga är inglasad men termostat funkar väl inte inte med infra eftersom infra mest värmer ytor och inte luften?

Jag skall testa med halvågslikriktning. Alltså en diod i serie med infran för att få ner effekten lite. Sen kan man ju enkelt bygla dioden för att köra på fullt spett.

Jag kommer nog att testa lite olika lösningar fram över så vi får se var det slutar.

Edit: petade in ett glömt "inte"
Senast redigerad av Mesh 24 augusti 2011, 12:17:56, redigerad totalt 1 gång.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Mesh!

Ett gott råd, lyssna absolut inte på andra som redan har erfarenhet av infraväme i en inglasad altan, de vet inte vad de pratar om. Naturligtvis skall du ha ett högteknologiskt reglersystem till er infravärme, allt annat vore tokigt och totalt fel.

Vi som är lite mindre intelligenta på detta område använder vanliga strömbrytare som fungerar bra, är relativt billiga och ger precis den funktion som vi med mindre vetande behöver. Det vill säga möjligheten att stänga av infravärmen när det är tillräckligt varmt och slå på den när vi fryser. En annan iakttagelse som vi gjort är att det kan vara bra att ha en golvplacerad infravärme också. En sådan som är vertikalt placerad med helt vanlig strömbrytare. Just vår golvinfra har lite av högteknologi i sig ty den kan oscillera så att den sprider vämen bredare än vad den inbyggda reflektorn gör.

Skapa gärna en projekttråd med ditt bygge så att vi kan följa din kunskapsprocess. När du kommit till vägs ände med din process hälsar vi dig välkommen in i gemenskapen bland oss som inte förstod bättre från början eftersom vi satsade på vanliga strömbrytare till den inglasade altanens infravärme.

Lycka till!
Borre

Inlägg av Borre »

Klart du ska bygga avancerad styrning om du vill och tycker dig ha användning av det. Bara kör på, lyssna inte på de negativa nissarna ovan här.

Farsan har faktiskt monterat termostatstyrning till sina infravärmare på sin inglasade altan och det fungerar ljusår bättre än manuellt klickande på strömbrytaren. Visst det fungerar bra det också, men varför inte öka bekvämligheten lite när det är så pass lätt att göra? Men nä, ni vet väl såklart bäst ni... suck.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med termostatstyrning är ju att infravärme inte värmer luften.

Om det är 20 grader och sol ute känns det mycket varmare än om det är 20 grader och molnigt, eftersom IR-strålningen värmer huden.

I såna fall ska man ha termostatens givare sitta i en burk som IR-värmen lyser på och värmer upp.

Jämför t.ex. SAABs sol-sensor till klimatsystemet.
Mesh
EF Sponsor

Inlägg av Mesh »

Har funderat ett tag nu och eftersom det är bråttom att få igång värmen så blir det on/off -metoden medelst enkla strömställare. Men jag ger mig inte. Jag drar in tåtarna från infravärmarna till en plint i en kapslad låda med utrymme för framtida experiment.
Skriv svar