Har en gammal lite större typ av ficklampa med handtag som drivs av någon 15W glödlamp historia och som slukar batterier så jag vill förstås konvertera det hela till LED. Det jag undrar är vilken lysdiods effekt som måste användas för att motsvara en 15W glödlampa?
Då jag kommer att använda reflektorn som är i, så det hela blir enkelt och billigt, så blir det kanske inte helt optimalt ljussamlande. Framför reflektorn sitter det dock någon typ av lins som nog skulle kunna samla ihop ljuset från en lysdiod hyfsat även om den inte sitter perfekt men får kanske måhända öka LED effekten lite för att kompensera för ev bortfall eller så måhända.
Vilken LED effekt skulle då lite grovt kunna motsvara en 15W glödlampa i lumen om i princip allt ljus koncentreras rakt fram mha reflektor? Räcker en på 3W eller en sådan ger kanske tom mer?
En 15W glödis hamnar ofta runt 100lm, effektiviteten är för det mesta löjligt låg på dessa,
runt 7-8lm/w när det är såhär små glödlampor (är det däremot halogen så blir det en annan siffra, då snarare runt 20lm/w)
Dvs, om det är glödlampa behöver du ca 100lm och är det halogen behöver du 300lm,
dessa siffror är dock lite i överkant då man i glödlampor förlorar en del ljus som går "bakåt" och aldrig når framåt, ca 20%
om jag inte minns fel, däremot kommer lysdioden fokusera sämre i reflektorn så säg att vi behöver 100lm blankt för att ersätta en 15w glödlampa.
En klassisk Cree XR-E Q5 tex ersätter den rakt av på drygt 1,25W och motsvarar 15w halogen på 3W rent ljusflödesmässigt.
Naturligtvis power "vid lysdioden" och inget annat.
Det är en sketen gammal glödlampa utan några som helst krusiduller som halogen och dylikt i sig så den har ett typiskt lite ljusare gult ljus ifrån sig.
Sanlöst att det hade räckt med bara 1.25W så 3W räcker och blir över utan problem för de ligger väl nästan på 300 lumen eller så.
Beror ju helt på vilken LED du tittat på då ju förhållandet lumens/W skiljer sig rätt friskt LEDs emellan och som också är baserad på dess färg tror jag. 100 lumens är vad en 1W Cree LED avger av den mer effektiva typen.
Finns sedan tex en LED på dealextreme som ger 228 lumen som bäst vid 1A som motsvarar runt 3W, ger alltså visserligen inte 300 lumen men en bit över 200 i alla fall. Körs den på bara 350mA som väl då motsvarar runt 1W så ger den ifrån sig lite drygt 100 lumen.
Tja, om du väljer köpa Crees senaste XM-L T6 i stället så får du 280lm @ 3w och upp till 975lm om du ger den 3A (typ 9,5W)
Väljer du däremot en Luxeon 3 S-bin så får du vara glad om du får ut 65lm @ 3W... och dessa går fortfarande köpa på en del ställen...
Blueint: nja, du har cree och seoul semiconductor som leder i dag, men seouls grejor bygger på cree-chip. Går du till riktigt hög effekt har du luminous devices på 30-50w segementet, Philips lumileds är för tillfället inte alls med i toppstriden om effektivitet.
Tänkte mer runt Q5 inte på de mest effektivaste men jo stor skillnad är det. Tog förresten och beställde den där i länken för den verkade vara rätt hyfsad och billig, fanns lite billigare på ebay men på DX så såg man ju exakt vad man fick. Lite väl kallt ljus från den vad jag förstått men så länge det inte har ett blåaktigt ljus så är det ok och så får man hoppas att ljusbilden är jämn så man inte ser reflexioner eller chipet i sig men det är Cree så det får man väl utgå ifrån att man slipper.
Kylfläns finnes men ev får jag sätta dit en liten fläkt, får se hur det blir längre fram.
netrunner: så sant, effektiviteten blir är högre vid lägre effekt dock vill jag ha lumen så jag drar upp den till 0.7A hade jag tänkt men ändå bibehålla lite av effektiviteten.