Tack Mikael.
Det verkar inte vara alls så dumt.
Ska berätta lite hur mina tankar är.
Utgångsläget är ett växthus med olika typer av växter "Tomater,kiwi, vindruvor och blommor o.s.v." med olika bevattningsbehov och uttorkning mellan bevattning.
Tanken är att ha en microprosessor som känner av dom olika givarna och öppnar olika magnetventiler efter respektive växtens behov, men att man i koden definerar hur mycket uttorkningen ska vara innan bevattningen börjar.
Har även tänkt mig så småningom att med en display kunna välja ex Vindruvor på sensor 1 och ha fördefinierade parametrar (som ska kunna justeras) för den typ av växt.
Vidare är tanken att mäta ljuset och dra för en skuggardin vid behov eller starta en fläkt.
Dessa saker får komma i ett senare läge. Bevattningen har prio 1 så man kan åka på semester utan att belasta grannar.
Det är många som har liknande problem men jag har inte hittat någon bra billig lösning.
Dom tidsstyrda bevattningssystemen tar ex inte hänsyn till om det regnar eller fuktigt o.s.v och detta styr ju vattenbehoven.
Få se efterhand hur tiden räcker. Man kan ju göra detta hur avanserat som helst. Det är bara att sätta dom grå cellern i arbete.
// Peter