Lite CNC-problem

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ab_seaman

Lite CNC-problem

Inlägg av ab_seaman »

Hej på er allihopa.
Har nyligen införskaffat en CNC fräs som håller på att sättas i drift.
Maskinen är en nätt liten klump på 1.7ton tillverkad av Värnamo maskin och kommer bli ett ypperligt tillskott till verkstan och framtida renoveringar som jag utför där.
Dock har lite problem tillstött vilket har blivit lite smolk i bägaren.
Maskinen är mer specificerat en VMA R-150NC med ett Heidenhain TNC-155 styrsystem.
Gammalt men ack så dugligt för mina behov.
Första problemet så uppkommit är att jag efter snabbtransport av Y-axeln endast kan flytta y-axeln cirka tio millimeter. När jag försöker flytta den längre får jag felmeddelande "gränslagesbrytare Y-", åt andra hållet blir det "gränslägesbrytare Y+" vilket inte förvånar mig eftersom att y-axeln står nästan mitt för referensmärket och således är bakkörd så långt det går.
Varför kan jag inte köra mer än ca 10mm framåt, (alltså Y-)?
Kan det vara så att det är någon parameter i mjukvaran som har blivit omställd?

Problem nummer två rör spindeln. Fanskapet vägrar att starta när man trycker på knappen.
Varför har jag ingen som helst aning om. Den fungerar om man kör direkt på kontaktorerna i apparatskåpet. Nån som vet hur man ska starta den igentligen, det kan ju vara så att gubben jag köpte fräsen av inte riktigt kommer ihåg rätt sekvens.
(Han är trots allt nittio år, har haft en stroke och en hjärnblödning och har inte kört med fräsen på tio år.)

Vore mycket tacksam för lite hjälp, annars får jag fortsätta fumla i blindo mha av instr.böckerna till det går.

//Tobbe
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Lite CNC-problem

Inlägg av DW »

Tjenare,
stroke och hjärnblödning är samma sak men stroke finns i två varianter, som blodpropp eller brustet kärl. Bara info :)
Troligen har du passerat gränsläget. Kör manuellt ett antal ggr tills du är på rätt sida.
2: Du har inte satt någon kabel fel på x-y axlen,
3: Ändlägesbrytaren -kan den röra sej fritt. Klibbat fast.
4: Går det att skruva kulskruven för hand om maskinen är avstängd. Gäller bara x + Y. Z har ofta en mek. broms som slår till
när den inte matar axeln.

finns fler orsaker men börja med de :tumupp:
sledneck

Inlägg av sledneck »

Går maskinen riktigt när du slår in MOD 95148?
ab_seaman

Inlägg av ab_seaman »

Har inte provat MOD 95148, vad gör denna?
Enligt I-boken ska man slå in MOD 84159 för att kunna köra axlarna i annan sekvens än den förinställda, dock vet jag inte om denna MOD kopplar bort ändläges begränsningen.

Samtliga brytare till referensmärkena löper lätt och jag har även provat att koppla bort dessa utan framgång. Jag antar att ändlägesbrytaren styrs av digitalskalans avläsare. Har dock inte vågat flytta skalans position för att prova att köra fram Y då jag inte är helt hundra på att få tillbaka den i samma position som tidigare.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Du har helt rätt. Jag blandade ihop 426 och 155:an.
Du har två ändlägesgivare, en mjukvarustyrd på skalan
samt en mekaniskt styrd av microbrytare.
ab_seaman

Inlägg av ab_seaman »

Ska prova att köra mod-läget och se om jag kan köra fram y-axeln längre och sedan gå in i parametrarna och se om den mjukvarustyrda ändlägesbrytaren kan ha fel värde.
Om jag inte missminner mig ska värdet vara Y-30,000,00 för att få en helt fri rörelse på Y-axeln.

Dock så kvarstår problemet med spindelstarten.
Någon som har några idéer om de kanske?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du någon elritning du kan ladda upp?
ab_seaman

Inlägg av ab_seaman »

Inte hemma för tillfället men jag ska se om jag kan fota av boken med alla scheman i vid ett senare tillfälle.
Skriv svar