stereoljud till grammofoningång(mono)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dagbro

stereoljud till grammofoningång(mono)

Inlägg av dagbro »

Hej! Jag har en gammal Grundig mono-rörradio med grammofoningång som jag gärna vill få ut ljud från, t.ex. från en mp3-spelare. Någon som vet hur hög spänning den vill ha, och hur kopplar jag 3,5mm stereokabeln till mono?

Rent spontant känns det ju väldigt fel att bara "kortsluta" båda pluskablarna till en mono. :doubt:
xxargs

Re: stereoljud till grammofoningång(mono)

Inlägg av xxargs »

summatorkoppling - dvs låt det passera varsina 4.7k eller 10 k motstånd innan det kopplas ihop. värdet lite beroende på ingångsimpedansen på radio men i regel brukar dessa vara höga.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag ser inga problem med att koppla ihop höger och vänster kanal direkt.
Men använd gärna två resistorer på 4k7 som xxargs nämnde.
Ingångskänsligheten på din Grundig grammofoningång kan i stort sett jämföras med en Line-ingång.

/Ingvar
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Säg att man har utgångsimpedanser på 30 Ohm för en hörlursutgång, då kommer varje utgång få en last om lite knappt 60 Ohm, helt i onödan. En hörlursutgång bör kunna driva detta utan problem, men det är ändå slöseri med batterikraft att driva så höga strömar. Är det däremot en linjeutgång har man kanske 75-150 Ohm utgångsimpedans (150-300 totalt vid motståndsfri summering), men det är sällan en sådan utgång kan driva under 5-600 Ohm utan att få försämrad ljudkvalite och även här blir det ju tunga laster helt i onödan.
dagbro

Inlägg av dagbro »

xxargs: Det är alltså en sådan här krets?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Analog_summator
Vilken funktion fyller motstånden?

Skunkfunk: Ditt inlägg saknar slutsats så för mig som är okunnig säger det absolut ingenting.
xxargs

Inlägg av xxargs »

nu gör du för komplicerat av en ganska enkel koppling

du behöver bara 2 motstånd på 4.7 kOhm, löd en på varje kanal och andra ändan av motstånden löder du ihop dessa båda motstånden tillsamman och från den punkten kopplar du in till din radios monoingång - svårare än så är det inte.

motstånden är till för att utgångarna inte skall skicka så mycket ström till varandra och kanske distordera signalen om signalerna inte är helt lika men ändå så ger det tillräckligt med signal för att din monoradio skall bli nöjd.

verkan blir ungefär att om man skickar en signal i taget på stereokanalerna så blir det halva nivån till monoradion och skickas det lika mycket på båda samtidig och i fas så blir signalnivån samma som från var och en av stereokanalerna, ligger signalerna med exakt samma nivå men 180 grader fasskillnad så blir det helt tyst.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Artikeln på wikipedia visar en aktiv summerare, den kräver alltså strömmatning. Den jag i alla fall beskrev var en passiv summerings, men jag kan försöka göra det lite simplare.

Monosummering innebär att man får en punkt som ligger "mittimellan" de två utgångarna, med andra ord ger ett genomsnitt. Så länge som båda utgånarna har samma värden, vilket de med största sannolikhet har i en stereo-utgång, så kommer det inte bli något problem. Men att summera två olika apparater är inte lika enkelt, eftersom de kanske har olika utimpedans och därför inte ger ett bra genomsnitt. Nåja.

I princip kommer det ju funka utan motstånd, men eftersom utgångarna då är anslutna till varandra kommer de ju motarbeta varandra. De kommer båda se en tung last (som kräver en del ström för att drivas), vilket gör att utgången kanske inte klarar av det, eller att ström dras från batteriet i onödan. Därför kan man sätta motstånd i serie med utgångarna, så att de inte behöver leverera lika mycket ström. Det kommer inte påverka signalnivån förrän man kommer upp i samma nivå som ingångsimpedansen på din grammofoningång. 4,7-10 kOhm är förmodligen lämpligt, men vad spelar inte så jättestor roll. Hoppas du förstår :)
dagbro

Inlägg av dagbro »

xxargs; jo precis, jag förstod hur du menade men jag tänkte mig att OP-förstärkaren i schemat på Wiki kunde motsvaras av rörförstärkaren i min radio, men det kanske inte fungerar så.

Ojdå, jag tänkte inte på det med fasskillnaden. Hoppas att musiken är mixad "i fas" så att inte något instrument försvinner i omvandlingen. I och för sig, logiskt sett borde allt vara i fas eftersom ljudtrycket påverkas på samma sätt. Skickar du t.ex. fasvridna signaler till två högtalare så blir det tyst mitt emellan dem. (mja, i praktiken blir det ju såklart aldrig helt tyst eftersom ljud alltid studsar runt i hela rummet, men det är säkert något som ljudteknikerna tänker på)

SkunkFunk; Nu klarnade det! Tack för förenklingen. :)

Supertack till xxargs, SM7CZR och SkunkFunk för era snabba och sakkunniga svar!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

När man mixar musik talar man om en monokompatibel mix där alla instrument ska höras även om lyssnar via en högtalare. All radio musik är mixad på detta sätt trots att man använder stereo. Dock kan man stöta på musik som inte kommer att fungera. Att skapa fetare ljud eller stereobredda via lägga signalen för ena kanalen något fördröjt är ganska vanligt och det kan ställa till dom om man summerar. Vill man ha en säker koppling lägger man till en brytare där man kan välja att endbart lyssna på ena kanalen istället för att summera ihop dom.

Själv har jag summerat ihop via 10 kΩ resistorer utan problem till standard audioutrustning där ingångsimpedansen har varit > 10 kΩ, vill man dock ha lägsta möjliga brus är det aktivt som gäller.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Ja det är ganska synd att man så sällan kollar monokompatibilitet idag när man mixar musik. Vad jag vet är det bara inom radio och TV det fortfarande görs, men inom TV blir ju 5.1 bara större och större och då har man nog besvär att få det att funka i både surround och stereo. Undra det bristande intresset för mono beror på att nästan allt har stereo idag, eller att tekniken idag är så pass lättbegriplig att ljudteknikeryrket inte kräver en lika stor teknisk förståelse som det tidigare gjorde?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kan tänka mig att det är många inspelningar som aldrig ens passerar en ljudtekniker. En annan sak som kommit dom senaste åren är att många mixar sina inspelningar för hörlurar. Dock tycker jag detta är ganska roligt själv då man får 360º surround vilket ej är möjligt med högtalare. Nackdelen med många inspelningar för hörlurar är att dom är anpassade för mp3-spelare i en brusig miljö.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Var det inte så att gamla typen av gramofoner hade någon form av kristall tjofaderittan? Istället för mm och mc som mordernare hade (därav riia kompenseringen)?
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

psynoise skrev:Kan tänka mig att det är många inspelningar som aldrig ens passerar en ljudtekniker. En annan sak som kommit dom senaste åren är att många mixar sina inspelningar för hörlurar. Dock tycker jag detta är ganska roligt själv då man får 360º surround vilket ej är möjligt med högtalare. Nackdelen med många inspelningar för hörlurar är att dom är anpassade för mp3-spelare i en brusig miljö.
AoE hade väl en ritning på på en kul mixer man kunde bygga för att få ljudet att vandra runt i hövvet med lurar...Rymdmixer eller nått? (Har haft för många kärringar så jag har inte kvar mina gamla tidningar ...började läsa den 1981).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Intressant, har själv funderat på att konstruera något med hjälp av fördröjning och amplitudmodulation. AoE nr 1 år 1987 har något som heter Panoramamixer, kanske är det artikeln?

http://www.kennethshem.se/Aoereg/AoeAudioutr.htm
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Panoramamixer hette den :-))
Skriv svar