en ide om ett larm till snickerboa
en ide om ett larm till snickerboa
man hade ju blivigt ledsen om man kom hem en dag o nån hade rensat ut bland verktygen ute i verkstan...
så funderade lite på om man skulle ta o köpa sig ett larm som låter o blinkar lite för att väcka grannarna om nån skulle bryta...
men sen tänkte jag att jag vill inte sätta upp nån lapp om att det är larmat för då kanske set säger att det finns saker av värde där...
så ja tänkte såhär..
en liten senor som känner av rörelser och vibrationer som man sätter på dörren.. så om nån kommer o rycker o bryter så aktiveras den...
och den skickar signal till nån typ av makapär som spelar upp ett röstmeddelande om att han ska ge sig...
larmet ska inte gå föräns dörren öpnnas .. med magnet kontakt.. eller rörelse sensor..
men .... vad finns det att använda för kunna ha de här röst meddelandet.. måste ju vara nån slags mp3 spelar komponenter...
funderar om de finns nåt litet kort med den funktionen man kan köpa...
o sen den här sensorn som känner vibrationer.. liknande såna som sitter i bil larm.. finns de såna att hitta nånstans...
så funderade lite på om man skulle ta o köpa sig ett larm som låter o blinkar lite för att väcka grannarna om nån skulle bryta...
men sen tänkte jag att jag vill inte sätta upp nån lapp om att det är larmat för då kanske set säger att det finns saker av värde där...
så ja tänkte såhär..
en liten senor som känner av rörelser och vibrationer som man sätter på dörren.. så om nån kommer o rycker o bryter så aktiveras den...
och den skickar signal till nån typ av makapär som spelar upp ett röstmeddelande om att han ska ge sig...
larmet ska inte gå föräns dörren öpnnas .. med magnet kontakt.. eller rörelse sensor..
men .... vad finns det att använda för kunna ha de här röst meddelandet.. måste ju vara nån slags mp3 spelar komponenter...
funderar om de finns nåt litet kort med den funktionen man kan köpa...
o sen den här sensorn som känner vibrationer.. liknande såna som sitter i bil larm.. finns de såna att hitta nånstans...
Re: en ide om ett larm till snickerboa
Det du vill bygga kallas för C-larm. Hur dom fungerar och tips på givare och röstuppspelare finns i Larmkatalogen. (PDF-en saknar tyvärr utbildningsdelen, men den är värd att köpa om man ska bygga larm)
Sen kan man givetvis bygga dessa själv om man har tid och lust eller söka på nätet för lite bättre priser.
Sen kan man givetvis bygga dessa själv om man har tid och lust eller söka på nätet för lite bättre priser.
Hänger på lite här, kanske någon vet.
Om man har en siren till ett larm (signalhorn eller något annat som låter rejält), hur högt får det låta?
Kan man ha vilka ljud som helst, tex maskingevärsljud från något trevligt kutaskjutspel?
Jag har en längre tid haft en liten idé
om ett litet larm som när det triggas så kan man anta att den som drog igång det befinner sig på en viss plats och att vederbörande står i en viss rikting. Om h-e brakar lös bakom ryggen så kan det få vissa trevliga effekter, kanske så att det händer något i brallorna.
Och hur är det vid placering inomhus? Om en tjuv tar sig in genom tex en dörr och man på insidan har en siren som i princip gör personen rejält lomhörd. Eller faller det under samma princip att man måste ha så städat att en ev tjuv inte kan snubbla och slå sig? Förvisso är det kanske lite tråkigt om man triggar det själv...
Om man har en siren till ett larm (signalhorn eller något annat som låter rejält), hur högt får det låta?
Kan man ha vilka ljud som helst, tex maskingevärsljud från något trevligt kutaskjutspel?
Jag har en längre tid haft en liten idé

Och hur är det vid placering inomhus? Om en tjuv tar sig in genom tex en dörr och man på insidan har en siren som i princip gör personen rejält lomhörd. Eller faller det under samma princip att man måste ha så städat att en ev tjuv inte kan snubbla och slå sig? Förvisso är det kanske lite tråkigt om man triggar det själv...
Om tjuven snubblar på skräp som inte lagts ut i avsikt att skada så är du rätt safe. Svenskt rättssystem tittar mer på just syftet/avsikten än på den faktiska omständigheten.
Sätter du upp sirener i avsikt att göra tjuven döv så kan du nog torska.
Likaså om du spänner upp snubbeltrådar i trappan osv.
/johan
Sätter du upp sirener i avsikt att göra tjuven döv så kan du nog torska.
Likaså om du spänner upp snubbeltrådar i trappan osv.
/johan
Kolla på Inferno ljudbarriärer.
Det är helt ok att ha så högt ljud så det är omöjligt att vistas på platsen - bara man inte orsakar permanenta hörselskador.
Dom åstadkommer detta genom att ligga precis på gränsen för hörselskador och variera sig i frekvens på ett sätt så det blir mycket obehagligt vilket gör att tjuven inte kan stanna kvar i lokalen.
Det är helt ok att ha så högt ljud så det är omöjligt att vistas på platsen - bara man inte orsakar permanenta hörselskador.
Dom åstadkommer detta genom att ligga precis på gränsen för hörselskador och variera sig i frekvens på ett sätt så det blir mycket obehagligt vilket gör att tjuven inte kan stanna kvar i lokalen.
Varför inte en rörelsesensor och en trådlös förbindelse till ett annat ställe?
Ta inkräktaren på bar gärning.
/Ingvar
Ta inkräktaren på bar gärning.

/Ingvar
Ljudbarriären verkar mycket intressant.
Snubbeltråden har redan testats. Det var cat-5 kabeln mellan husen, den hängde ner i trappen vid stora kåken. Den funkade och inget obehag efteråt (för mig iaf).
Fast som skrämsel-ljud så ska det vara relativt kort, model skott eller explosion.
Jag har redan en del saker så jag får mejl på jobbet och sms.
Men som sagt det är bara funderingar så länge, bugar och tackar!
Snubbeltråden har redan testats. Det var cat-5 kabeln mellan husen, den hängde ner i trappen vid stora kåken. Den funkade och inget obehag efteråt (för mig iaf).
Fast som skrämsel-ljud så ska det vara relativt kort, model skott eller explosion.
Jag har redan en del saker så jag får mejl på jobbet och sms.
Men som sagt det är bara funderingar så länge, bugar och tackar!
Varför inte en riktig "explosion" ^_^
Lite pyroteknik som rökfyller hela rummet omedelbart, typ en röksats med icke-pyroteknisk eltändning så är det ju inte tillståndspliktigt > http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/se/s ... ter/?id=34
Lite pyroteknik som rökfyller hela rummet omedelbart, typ en röksats med icke-pyroteknisk eltändning så är det ju inte tillståndspliktigt > http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/se/s ... ter/?id=34
Jobbigt att ladda om när man inte är hemma....Meduza skrev:Varför inte en riktig "explosion" ^_^
Enligt expertisen Polisen, så är bra "arbetsljus" och oljud de bästa skrämselmedlen. Se också till att ha bra lås så man måste använda stor "huvudnyckel" för att passera. Ju mer jobb, desto mindre risk. Om man skall känna av om någon håller på att bryta sönder dörren, sätt en mikrofon i dörrkarmen och låt den trigga larmet över en viss ljudnivå. Ev. lite filter och kanske signalbehandling för att selektera kofötter. Conrad har en 500 W spot med inbyggd stillbild eller videokamera. Jag har beställt en för utvärdering.
Det finns värdiga vibrationsdetektorer med signalbehandling, se katalogen jag länkade ovan.
Gammal rökmaskin för scenbruk är effektivt har en i verkstaden sedan jag tröttnat på bryt.(finns riktiga för larm smokeguard)
När dom 5 litrarna i dunken är slut är det riktig dimma.
Ser man inget är det svårt att sno nåt.
En bonus är väl om kräken skulle snubbla och nocka sig själv.
Har SMS larm men innan man är där har dom stuckit.
När dom 5 litrarna i dunken är slut är det riktig dimma.
Ser man inget är det svårt att sno nåt.
En bonus är väl om kräken skulle snubbla och nocka sig själv.
Har SMS larm men innan man är där har dom stuckit.