Drar väl ett kort OT svar, men sen får vi gå tillbaka till att posta porriga rörbilder
Tja, står och väger just nu vad jag skall göra med min "döds-trafo" som med två kvicksilverlikriktare kan ge 1500V DC och 350mA! Antingen blir det QRO sändarbygge .. eller nåt helgalet stereobygge med ex 845
Hm .. nu kommer jag ju på att jag har lite rör-porr att bjuda på. Skall göra en mock-up nätdel med HS trafon där och kolla så att allt lirar.
P7120016.JPG
De feta rören som dinglar i sina hållare i luften är Philips ekvivalenter på RCA:s 866A kvicksilverlikriktare. Rören är kända från
en annan tråd
"Granaterna" längst bak är 7uF 3kV oljefyllda kondingar. Klumparna längst till höger är två st löjligt feta 7H drosslar.
På primären av HS trafon tänkte jag ha vridtrafon som syns bilden för att steglöst kunna ställa spänningen ut från nätdelen.
I mitten längst fram (framför det socklade relät) syns ett RCA 2050 thyratronrör som jag tänkte skall få sköta mjukstarten av nätdelen. Först går glöden på likriktarrören igång, gallret på thyratronen är till en början negativt, men laddas sakta åt det positiva hållet (RC krets). Efter ca 45S triggas thyratronen och drar ett relä som kopplar in spänning på primären på HS trafon.
När allt detta skall genomföras är nästa fråga

Jag hoppas på att få ihop mock-up nätdelen och provköra under hösten iaf. Men fram till snöns kommer blir det lite aktivitet i verkstan.
EDIT:
TACK hcb! Jag tycker det är kul att göra något annat med rör än "bara" de vanliga audioförstärkarna. Även om det också har sin tjusning så klart!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.