Distorsionspedal och karamellburksförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Distorsionspedal och karamellburksförstärkare

Inlägg av Argtomte »

Halloj.

Jag låter de här två projekten dela tråd eftersom de är ganska små och båda har med musik att göra!

---

Jag har haft repvecka med bandet, och fick lust att sätta ihop en effektpedal för gitarrspelandet. Jag har aldrig byggt någon elektronik för musicerandet förut (konstigt eftersom elektronik och musik nog får klassas som huvudintressena), så det här är första effektpedalsbygget!
schem.png
Konstruktionen är ganska enkel och använder lite väl många op-förstärkare men jag tycker det är lättare att hålla isär saker genom att designa på det viset! Ett steg med hög förstärkning klipper signalen över fyra parvis antiparallella dioder. Ett justerbart lågpassfilter skär bort de värsta övertonerna och en volympot på utgången ger nivåjustering. Den lite underliga bypasskopplingen kommer utav att jag enbart kunde hitta växlande knappar med två anslutningar (helst skulle man ju haft en omkopplare med tre anslutningar, så man kunnat välja en av två signaler att koppla vidare till utgången). Den har också en switch för att hårdklippa med två dioder (jag läste någonstans om att man gör skillnad på mjuk klippning och hård klippning). Switchen verkade dock inte göra någon skillnad när jag testspelade, men det kan hända att jag har någon dålig lödning nånstans.

Bygget stoppades in i en gammal tobaksburk från ~60-70-talet och här är resultatet:
IMG_1322_1280x960.jpg
IMG_1325_1280x960.jpg
Den låter skapligt! Den är lite väl vass i ljudet men om man skär rätt mycket diskant och har ganska hög förstärkning så blir det ett hyfsat ljud! Jag har inte experimenterat så mycket med den än.

OBS, en fråga: Finns det någon vettig ingenjörsaktig litteratur som behandlar ljudeffektselektronik som ni kan tipsa om? Den stora drömmen hade varit något i stil med Selfs audioelektronikböcker, fast om olika ljudeffekttyper och hur de kan implementeras. Jag hittar bara ohyggliga mängder DIY-sidor när jag söker på internet, och de gör alla korkade fel, kopierar scheman rakt av, och pratar om transistorer som magiska komponenter där ett byte till en annan transistor helt ändrar kretsens audioegenskaper. Jag hittar inget som diskuterar vettigt hur man designar diverse effektpedalskretsar från grunden och vad man ska tänka på / vilka knep som finns.

----

Musikprojekt två kom utav en del experimenterande med enkla förstärkarkopplingar. Det är en förstärkare designad för single-supply 9V, och kan ge 0.5 W in i en 8-ohmshögtalare (men kan köras på högre spänningar för högre effekt om man byter återkopplingsresistor, begränsas av maxspänningen för OP-förstärkarna). För skojs skull la jag till tonkontroll i form av en baxandallkrets eftersom jag nyligen läst om kretstypen i en bok, samt volymkontroll. Eftersom högtalaren jag använde inte har något basregister alls gör inte baskontrollen särskilt mycket, men diskantkontrollen fungerar i alla fall!
karamellschem.png
Allt stoppades in i en karamellburk (jag tror det är såna som finns på överskottsbolaget, jag ska kika runt där efter fler), med en 3.5mmkontakt på baksidan för inkoppling av mp3spelare t.ex. Den har testats och fungerar finfint!
IMG_1306_1280x960.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Argtomte 6 augusti 2011, 20:26:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Distorsionspedal och karamellburksförstärkare

Inlägg av psynoise »

Angående litteratur skulle du kanske kunna leta lite mer åt studioteknikhållet. Du kommer inte hitta några scheman direkt men viktiga parametrar för att få fram ett visst sound istället. Bara en ide, men står det förklarat hur distorsionen beter sig samt frekvensvar osv kan man kanske klura ut själv hur man kretsteoretiskt skulle lösa det.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Ho ho. Du hittar inga objektiva beskrivningar om hur man bygger effekter just för att hur man bedömer ljudet från dom är otroligt subjektivt.
Själv tycker jag, efter att ha provat en massa olika sätt att dista en gitarr, att du borde byta ut dom dubbla dioderna över den första OP:n mot röda lysdioder. Och sen ta bort allt det där junket som inte gör nåt (förutom att lägga på brus), mot slutet. Som U2, U3, U4, U6, va fan ska dom tillföra? Dom gör bara saker sämre.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Du hittar inga objektiva beskrivningar om hur man bygger effekter just för att hur man bedömer ljudet från dom är otroligt subjektivt.
Är det verkligen så, jag tror det finns folk inom musikbranschen som har koll på vilka frekvenssvar samt övertoner som låter bra, om inte annat de som tillverkar kommersiella pedaler. Dock kanske det inte finns ner skrivit i någon litteratur som jag tänkte på.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Det är verkligen så. Ge dig inte in i den debatten, en del kan bli rena talibaner om man ens föreslår att JRC4558 kanske inte är den optimala OP:ampen.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Gillar starkt lådorna :)
Riktigt snygga
esrange
Kontakt:

Inlägg av esrange »

psynoise skrev:
Du hittar inga objektiva beskrivningar om hur man bygger effekter just för att hur man bedömer ljudet från dom är otroligt subjektivt.
Är det verkligen så, jag tror det finns folk inom musikbranschen som har koll på vilka frekvenssvar samt övertoner som låter bra, om inte annat de som tillverkar kommersiella pedaler. Dock kanske det inte finns ner skrivit i någon litteratur som jag tänkte på.
De som tillverkar pedaler på löpande band anser ju självklart att de har koll, det är ju deras pedal som producerar rätt övertoner och så vidare men alla tillverkare har ju sina egna sätt, det är lite därför vissa märken passar olika bra till olika typer av musik i en hel del gitarristers öron.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Vill du ha litet mjukare dist så använder du obuffrade 4096UB inverterare som förstärkare. Byggde en hel trave sådana på 70-talet. Har lagt upp shemor här på det tidigare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad Paia:s Tubehed gör vet jag inte, men den ser ball ut: http://www.paia.com/manuals/
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det sitter en CMOS 4049 där så misstänker att iden var densamma. Jag labbade rätt mycket med dessa då det begav sig. Radion & television hade även en version, men med den CMOS grind de använde fick jag den aldrig stabil, självsängde hej vilt. De enkla invertrarna som eg består av endast ett komplementärpar funkade alltid bäst.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Jag har sett en hel del folk (även en del som borde veta bättre) försöka ersätta med inverterare som inte är obuffrade. Nån enstaka gång har det faktiskt låtit intressant åtminstone. Men bra... knappast :)

P.S. 4049:an används bara till spänningspumpen för att generera "högspänning" till rören, i det där PAiA-bygget. Själva förstärkarna är vanliga 5532:or, vilket ju verkar bra. (Det är riktigt schysst prestanda/pris-förhållande på dom.)
Skriv svar