T: Laga motorstyrenhet

Användarvisningsbild
Walle
Moderator

T: Laga motorstyrenhet

Inlägg av Walle »

Har en motorstyrenhet till en av fräsarna på jobbet som verkar ha gett upp. Dock är det faktiskt inte konstaterat att det är motorstyrenheten som är trasig, men mycket tyder på det. Den har släppt ut lite rök kring en kondensator och en power-resistor.

Jag ska försöka beskriva vad som hänt: Fräsen lämnades igång under natten, naturligtvis med spindeln avslagen. För att spara ström slog chefen av fläkten till spindelmotorn genom att slå av automatsäkringen till fläkten. På morgonen konstaterade han att en automatsäkring för trefas som matar "underdelen" i motorstyrenheten (styrenheten har dubbla trefasmatningar, dock används bara två av faserna i den "undre" matningen) hade slagit ifrån. Vid tillslag av ström till maskinen fick en kontaktor frispel och klickade som en tok i några sekunder, innan det blev tyst. Konstaterat är att en av två säkringar på den "undre" trefasmatningen ryker direkt vid tillslag, samt att en kontaktor får frispel och klickar som en tok. Den "undre" matningen verkar förse själva kontrollern med ström, medans den övre matningen verkar vara för kräm till själva spindelmotorn.

Vi har genom att tvinga igång ett par kontaktorer fått allt utom just motorstyrenheten att fungera. Servokontrollerna går finfint, verktygsväxlare, PLC och pumpar likaså. Men motorstyrenheten får vi inte liv i.

Tyvärr är ju kontrollskåpet ett råttbo, dock är kablarna hyffsat tydligt utmärkta.

Finns det någon som skulle kunna tänka sig att komma hit (Bålsta), konstatera att/om det är motorstyrenheten, och sedan laga den?
Och vad skulle det i så fall kosta per timme?

Maskinen:
_MG_7548.jpg
Kontrollskåpet (Kontaktorn som klickar är den stora längst till vänster under brytarna med gröna och röda knappar):
_MG_7546.jpg
_MG_7547.jpg
Motorstyrenheten:
_MG_7543.jpg
_MG_7544.jpg
_MG_7545.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: T: Laga motorstyrenhet

Inlägg av Walle »

Det verkar som att vi har kommit på felet/problemet..spindelmotorn är inte PM. Vilket betyder att den är spänningssatt 24/7, vilket bgetyder att den är bränd...eftesom den stod spänningsatt hela natten utan kylning.

Så troligtvis behöver den lindas om. Så glöm förra inlägget, nu är frågan, vad kan det kost att linda om motorn?
Och framförallt, kan det hända att någon av er råkar sitta på en 15 kW DC-motor? Eller ännu hellre en dubbbellindad motor?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Får ni inte hjälp på närmare håll så kan det löna sig att kontakta de här:

http://www.dalaelektro.com/
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det brukar väl alltid sitta temperaturavkänning på motorn, som löser ur fältlindningen om den blir varm?
Har du kollat så den inte har löst ur?

Eller är det 100% konstaterat att fältet har brunnit?
Det kan lukta ganska brännt, utan att motorn tagit stryk.

Dala Elektrolindningar är bra. Jag har anlitat dom ett flertal gånger.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Säter: Riktigt, Det sitter ett temperaturskydd där, som dock inte verkar ha fungerat. För om det hade löst ut så hade kontrollern tappat spänning på matningen till motorlindningarna, och det får hela kontrollern att stänga av sig, även om den fortfarande har matning på tvåfasen till fältlindningarna.

TSM (temprelät, eller vad man nu ska kalla det, antagligen bimetall, NC) är kopplat i serie med "Drive OK" (NO) på kontrollern och ett annat relä (RMC kallas det, NO) vars fältlindning är kopplad i serie med motorns fältlindning. Så, när fältlindningarna på motorn är spänningssatta så är RMC draget. När RMC är draget, kontrollern sluter "Drive OK" och TSM är slutet (d.v.s. ingen överhettning) så dras en annan kontaktor som spänningssätter "översidan" av kontrollern (som driver motorlindningen).

Jag har testat att koppla bort både fältlindningar och drivlindningar från kontrollern, bryggat "Drive OK" (eftersom kontrollern naturligtvis inte sluter "Drive OK" om den inte hittar en motor) samt manuellt aktiverat RMC. Då hoppar hela maskinen igång precis som den ska, samtliga servon, pumpar, m.m. fungerar precis som de ska. Det säger mig att TSM är stängd, som den ska vara när det inte är överhettat.

Men när vi startade upp med motorn inkopplad så fick som sagt ett relä, troligtvis det som kallas RMC, spel och studsade hysteriskt.
Fältlindningarna på motorn är kopplade utan eget skydd direkt till kontrollen, men i serie med RMC-relät. Efter ett par sekunder gick en av säkringarna i kontrollern (10A). Det tyder väl på att fältlindningarna är brända?

När jag resistansmäter fältlindningarna (nere vid kontrollern, med kablarna losskopplade) får jag ganska prick 20 Ohm. Fältlindingarna drivs med 400 V. Automatsäkringen, som jag nämnde i första inlägget, som hade löst ut på morgonen är den som driver "undersidan" av kontrollern, som driver fältlindingarna. Den automatsäkringen är på 6 A.

Allt detta får mig att tro att: 1: tempskyddet inte fungerat som avsett, 2: fältlindningarna brunnit. Det luktar dock inte så hemskt mycket bränt, men jag vet inte om det är en god idé att koppla in motorn och göra ett nytt försök...brinner kontrollern så ökar problemet kvadratiskt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det verkar ju som att temperaturskyddet aldrig har löst ut.
Vem vet, motorn kanske aldrig har varit het? Att du inte känner lågon lukt tyder på det.

Nu är jag ingen elektriker, men spontant tyckar jag 20ohm på fältet låter väldigt lite.
Det kanske är som så, att det är överledning till gods från fältet?
Det skulle förklara både att säkringarna sticker, den låga resistansen, samt att tempskyddet aldrig löst ut.

Du kanske skulle testa att isolationsmäta fältlindningen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nej precis, så visar det sig att fältlindningarna verkligen är brända så kommer dalaelektro även få i uppgift att göra en översyn av hela motorn. Det skadar säkerligen inte att byta kolen heller.

På grund av lite annat som är högprioriterat har jag inte hunnit kolla något mer på maskinen idag. Får eventuellt lite tid över imorgon, men har en PWM-styrning som jag måste gå över och se om jag kan fixa också. Det har runnit vatten ned i den under drift. Med lite tur är det bara att rengöra från oxid. Hoppas jag i alla fall :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det händer lite på ditt nya jobb märker jag, bättre än att gräva hål? :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Väldigt stressigt emellanåt, men fan så mycket roligare och mer inspirerande! :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Plockade ner motorn idag, och mycket riktigt så har två av fyra fältlindningar brunnit (tolkar jag det som i.a.f.). De som har brunnit är lindade med fin tråd, de som verkar ha klarat sig lindade med betydligt grövre tråd.

Dock sitter fortfarande axeln med armaturlindningarna kvar i maskinen, det finns ingen anledning att de skulle ha brunnit eftersom de inte varit spänningssatta. Kolen såg också helt ok ut, 36 mm kvar, så jag ser ingen anledning att skicka iväg dom.

Ska skicka ett mail till dalaelektro med bilderna så får vi se vad de säger, men spontant känns det värt att linda om istället för att byta till en asynkronmotor.
_MG_7566.jpg
_MG_7562.jpg
_MG_7561.jpg
_MG_7560.jpg
_MG_7559.jpg
_MG_7563.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Att du har hittat felet råder det nog ingen tvekan om.

Märkligt att det är två olika fältlindningar.
Kan det vara så att motorn är en Serie-Kompound, och att de grova lindningarna är seriekopplade med rotorn?
Det borde synas om man kollar kablerna till borstarna.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur har det gått med spindelmotorn?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Kul att du frågade! :) Den har blivit liggande (vi har inte haft tid att ta tag i det), men imorgon kommer Schenker och hämtar upp den för att skicka den på omlindning! Någonstans mellan 5-9 tusen kommer det kosta, enligt prisförslag från Dalaelektro (8800:- förslag efter att ha skickat bilder) och ELALM (5-6 tusen efter samtal på telefon). Skickar den till ELALM och hoppas på att de inte blir dyrare än Dalaelektro.

Ett tag funderade vi på att byta till asynkronmotor, och en nyrenoverad asynkronmotor på 12 kW införskaffades billigt (dock på grund av ett något förhastat beslut av chefen), men till slut blev beslutet att renovera orginalmotorn. Det är ju ändå bara två fältlindningar som har brunnit, och att byta till asynkronmotor för ju med sig en del följdproblem. T.ex. att byta drivare, att få lågfart (för verktygsbyte) att fungera tillfredsställande, o.s.v.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har glömt att uppdatera tråden!

Motorn kom tillbaka för ett par veckor sedan. Den är nu monterad och maskinen fungerar som den ska :) Det blev något billigare än Dalaelektros förslag, och då byttes även ett vinande lager!
Skriv svar