Strömförsörjning och kylning till LED-panel

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Saxen

Strömförsörjning och kylning till LED-panel

Inlägg av Saxen »

Hej!

Jag undrar om det finns några problem i att koppla en LED driver och en adapter i samma kontakt till ett eluttag? Bakgrunden till min fråga är att jag ska driva en panel av 1 W LEDs (36st kopplade i serie) av en LED-driver, men den räcker sedan inte till att driva de tre fläktar jag behöver på 12V/190mA vardera. Man kan såklart koppla adaptern och drivaren till ett eluttag var för sig, men skulle gärna vilja ha det i samma kontakt för ett eluttag. Man tycker att det borde fungera eftersom det finns grenuttag som gör i princip detta, men då vet inte jag hur dessa exakt fungerar.

Jag har tänkt på att ta en annan LED-driver med högre watt, men då finns det bara i >700mA och jag vill gärna inte parallellkoppla LEDs, p.g.a risken för haveri om bara en LED ger med sig.

Att slippa adaptern skulle vara bäst, men jag är inte säker på om det går att koppla tre fläktar i en parallellkoppling efter LED-serien och minska antal LEDs till ex. 30 st. Kommer spänningen på fläktarna ligga på 96/3 = 32 V för att LED-serien har "efterfrågat" den spänningen från drivaren? (3,2 V * 30 = 96 V)

Det hela skulle kunna lösas enkelt genom att ta bort fläktarna helt och hållet, men då vet jag inte om det räcker med aluminiumplåten som dessa ska sitta på kan agera effektivt nog som kylfläns (area plåt 2030 cm², båda sidor inräknade). Om någon har erfarenhet av hur varma dessa blir så dela gärna med er!

Bör nämnas att att jag har inte införskaffat något än.

Info:

LED driver: Effekt: 25W-36W
V Input: 100-264vAC 50/60HZ
V Output: DC70-126V
IF: 310mA+/-5%

Adapter: V Input: 230VAC 50hz
V Output: 12VDC
I: 500mA

LED: Effekt 1 W
Vf : 3.0V~3.2V
If: 300mA~350mA

Tacksam för svar!
Mindmapper

Re: Strömförsörjning och kylning till LED-panel

Inlägg av Mindmapper »

Förklaringen hur du har tänkt är bättre här än på det andra stället du postade på.

Tycker att du bör klara dig utan fläktar. Nu beror det ju på hur du sätter plåten.

Sitter den inbyggd, så att värmen blir instängd?
Sitter den mot en solig vägg, så att du har värmeinstrålning?
Sitter dioderna så placerade att de är jämt utsprida på plåtytan?

Om dessa förutsättningar är bra finns det möjlighet att det går.

I varje fall ska du inte koppla fläkt på samma driver som LED.
Det bästa vore att prova utan fläkt och se hur varmt det blir.
Saxen

Inlägg av Saxen »

Borre, såg din post men fortsätter här för att undvika förvirring. Jag tar och citerar deras poster och lägger dem i denna.

Plåten ska hänga helt öppet utan direkt solljus. Dock sitter dioderna inte helt utspridda, utan på en yta av 15*47 cm. Kanterna runtom som är 5 cm breda.

På bilden är panelen upp och nervänd. Dioderna ska alltså sitta på ytan som pekar uppåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Saxen

Inlägg av Saxen »

Svar från den tidigare tråden.
Icecap skrev:Om det rör sig om 36 st vita 1W LED kommer spänningen att hamna på runt 120V vilket passar utmärkt med drivern.

Din fråga är mycket otydlig: vilket uttag menar du?

Att du "inte har watt kvar till att driva" är också fel, du har varken ström eller spänning vilket sammantaget bliver effekt som mäts i Watt.

Men du har aldrig haft 12V med LED-drivern ju så det kan inte vara det du menar och då kommer frågan: vilket uttag?

Är det 230V "gristrynan" är det bara att plugga in en 12V adapter av lämplig storlek och driva fläkten med den. Ett 230V uttag avsäkrat till 6A kan belastas med (230V * 6A =) 1380W (inte w!) och om du har 36 st 1W LED blir det runt 36W + förlusten i drivern så en datorfläkt skulle du rikligt kunde driva.
labmaster skrev:Om du inte har en grenkontakt blir det svårt att koppla LED-driver och adapter i samma eluttag. Givet att du med eluttag menar ett uttag i väggen där det är 220V från elnätet. Rent elektriskt är det inga problem eftersom det oftast sitter en 6 amper säkring "bakom eluttaget".

Vad du avser med "watt kvar" lämnar jag därhän eftersom du redan fått svar på detta.
EDIT: Mitt svar också

Uttaget menar jag gristrynet 230 V i väggen. Självklart stoppar jag inte två kontakter i ett uttag om det är det ni tror, utan kopplar adaptern och drivaren i en gemensam sladd som sedan går tilll ett uttag, vilket jag tror också Icecap menade i slutet av sin post.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det blir ju en liten instängningseffekt av sargen som gör att värmen får lite svårare att ta sig ur den grytan som blir där inne. Med bra luftväxling i övrigt kan det nog gå.

Jag skulle prova först och se hur varmt det blir utan fläktar!
Saxen

Inlägg av Saxen »

Ska testa det, dock blir det inte om ett tag.
Kjell & Company har 1W Power-LED och dessa behöver ingen extra kylning, så det borde vara lugnt som du säger Mindmapper.

http://www.kjell.com/?item=90598&path=2 ... ,294000000
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tror jag med!
Ska du ha så många skulle jag köpa från något billigare ställe.
Det måste vara enkelt att spara en 1000-lapp på så sätt.
Saxen

Inlägg av Saxen »

Ja, det ska jag göra. Letar lite överallt. Ebay är billigast som vanligt, men kvaliteten kan nog variera mycket.
Dessutom, går inte det mesta av värmen från en diod "bakåt", alltså inte ut i i strålningsriktning utan in i kretsen eller kylflänsen istället? Har för mig att jag har läst det någonstans...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vitsen med kylvingarna är ju att värmen ska gå ut via den större ytan som fås via kylplåten. När du fäster den mot alplåten får du än större yta. Ovansida och nedansidan blir båda större. Men den värmen som du stängt in med sargen på undersidan kommer att få det svårt att stiga uppåt som värmen vill göra. Därför kommer du att få mycket varmare på undersidan.

Ett sätt att förbättra det skulle vara att borra massor av håll i plåten så att värmen kan stiga uppåt.
Skriv svar