Bygga ett litet nätagg till en dator.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mjv

Bygga ett litet nätagg till en dator.

Inlägg av mjv »

Hejsan!

Jag har en litet datorbygge på gång (mATX). Men alla mina minimalistiska planer förstörs av de groteska nätaggen som finns tillgängliga till vettiga priser.
Varför i hela friden ska det vara så svårt att få till ett mindre switchat aggregat? Herregud, det finns ju bärbara datorer med mäktig prestanda som bara körs med en liten klump till "adapter".

Vet ni av något bra bygge eller lösning?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: Bygga ett litet nätagg till en dator.

Inlägg av ElectricMan »

Har du kollat på PicoPSU? :)
mjv

Inlägg av mjv »

Bara som hastigast, tyckte de var dyra. Ska kolla mer kanske.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kika på simpleswitcher från National. Finns på ELFA.
Användarvisningsbild
erdes
Kontakt:

Inlägg av erdes »

Höll på att bygga nätdel förut till ett miniITX-kort, använde då simpleswitcher, de är rätt bra och inte så krångliga att använda. Den stora frågan är hur mycket ström ditt moderkort drar. Det ska ju ha 12V, 5V och 3,3V (samt en -12V och en extra 5V), men hur många ampere? Simple switcher finns ju upp till några ampere, men sen blir det krångligt ganska fort. Kräver kortet 10A på 5V-linjen kan det vara trixigt. Är nog smart att mäta det först så man vet vad man ger sig in på :)

Med risk för att vara tråkig så är det nog kostnadsmässigt bättre att köpa typ en PicoPSU (kostade ju inte så många hundringar), men man lär sig ju 100 gånger mer på att bygga själv, och det är roligare :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Köp en PicoPSU och lös problemet denna gång. Bygg själv och lös problemet för alla projekt samt gör egenreparation enkel. 8)

Du bör definitivt ta reda på hur stor ström din dator behöver en snabb uppskattning är förstås att mäta med multimeter. Det man behöver för att säkerhetsställa lugn drift är maxförbrukningen. T.ex när hårddiskarna startar samtidigt som fläktarna går som snabbast. Detta kan du få genom att lusläsa specifikationerna för dom olika delarna.
mikaelf

Inlägg av mikaelf »

Jag har börjat använda picopsu till lite allt möjligt, jag gillar dom verkligen!
Jag använder en till min htpc och en annan till en server som matas med ett bilbatteri+laddare för en fattigmans ups.
Jag har beställt från http://www.short-circuit.com/ för att få dom till vettigt fraktpris.
mjv

Inlägg av mjv »

Tack för svaren.
Ja, den där Pico PSU verkar ju trevlig. Även denna skulle fungera bra om man använder en kabel för 20-pinnarn, lite mer kräm:
http://www.short-circuit.com/product/PW ... 4-ATX.html
Kommer köra med någon av dessa om det blir för övermäktigt att konstruera en egen.
Ska mäta effekten också, men jag har inte alla delar ännu. Ska köra en strömsnål CPU, SSD-disk och strömsnåla minnen. Använder den inbyggda grafikkretsen, den har hdmi och prestanda som duger till det jag ska ha den till.

Hittar inte åt switchen ni pratade om på Elfa! Har den utgått tro?

Fast som Blueint säger, roligast av allt att vore ju att konstruera en egen. Den behöver ju trots allt inte vara så liten som Pico PSU.
Det hade kanske varit bra att använda sig av 19VDVC, som de flesta bärbara datorer?

Har ni något tips som kan leda mig in på rätt väg? Jag har aldrig konstruerat något dylikt förut. Den enda kunskap jag har är det vi läste på elektrikerutbildningen plus lite "hempulande". :)
Borre

Inlägg av Borre »

"Problemet" med 19V matningspänning är att du måste reglera 12V också. Kör du istället med en som lämnar stabil 12V räcker det att reglera ner till 5V och 3.3V samt negativ spänning, det blir mycket enklare då modernare datorer inte drar lika mycket ström från 5V och 3.3V, utan större delen från 12V.

Sen är det inte bara att få ihop switchade spänningsregulatorer med lite högre utström om du inte pysslat med det förr, allra helst kretskortslayouten är viktigt.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag är lite skeptisk till PicoPSU, stor prislapp för vad man får, vad jag har kunnat luska ut så kör den i princip bara "passthrough" på 12V och effektangivelsen är i princip bara hur tjocka banor de gjort till 12V-"matningen"...
Borre

Inlägg av Borre »

Det finns ju flera modeller, de som inte reglerar 12V och det som gör det, både uppåt och nedåt tom.
Sen om priset är högt eller inte är väl relativt. Billigare, och samtidigt kompakt, lär du inte göra det iaf.
mjv

Inlägg av mjv »

Ja, det är ju sant.
Men då gäller det ju att man har stabil 12V in också.

Jodå, jag är medveten om att det inte bara är att slänga ihop. Det får ta den tid det tar, det är kul att läsa på och lära sig nya saker.

Hur arbetar de bärbara datorerna som använder 19V?

Edit: Nej för tusan, jag kan ju varken få det kompaktare (huvudsaken att det är en hel del mindre än ATX-klumparna) eller billigare, ser det som ett kul projekt. :)
Misslyckas jag så blir det att handla från http://www.short-circuit.com

Edit 2: Nu blev det knas. Men detta inlägg var ett svar till Borres två inlägg.
Senast redigerad av mjv 11 augusti 2011, 23:46:19, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Långa ledningar, störningar, 24 eller 48 V system osv.. gör reglering på alla spänningar lämpligt.
mjv

Inlägg av mjv »

Blueint: Precis min tanke också.

Vad tror ni man kan räkna med för effekter?
Jag har detta moderkort:
http://www.msi.com/product/mb/880GMA-E45.html
Men har inte hittat någon spec på vad det drar.

Processorn är en AMD Athlon II X2 250, som är specad till 65W.
SSD disken, eller en HDD för den delen, drar ju inte så mycket.
Minnena vet jag inte vad de drar heller.

Nåt mer än så ska det inte vara, vågar någon komma med en uppskattning?
Jag har svårt att se att inte 150W skulle räcka med marginal.
mjv

Inlägg av mjv »

En annan fördel med reglerad 12V är ju att då kan man köra med bilbatteri (UPS) tex.
Skriv svar