Projekt: Radiostyrd bil med motorsågsmotor (el. liknande).

Berätta om dina pågående projekt.
Krawk

Inlägg av Krawk »

Träffade några killar som hade byggt in en motorsågsmotor i en kundkorg för några år sedan. (Ja! sån liten i plast man har i affären)
Den gick som fan även med en vuxen människa ovanpå så drag lär det bli om det inte ska på ngn last...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

En kompressor skapar ett övertryck i insuget på t.ex. en bilmotor. Vilket gör att du kan få in mer soppa utan att förändra blandningsförhållandena, vilket då är mer brännbart material, vilket i sin tur leder till högre effekt.
En 12V-kompressor är nog inte att jämföra med en kompressor för överladdning. ;)

Mvh
speakman
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Nä visst, men bara för att det är en skitdålig kompressor så tänker jag prova... :)
AMP
EF Sponsor

Inlägg av AMP »

olle det är bortkastad tid! En bildäcks kompressor ger för lite luft för att driva en motor. Och om du ska få en sugmotor att fungera med en kompressor krävs det ganska omfattande ombyggnationer.
Senast redigerad av AMP 11 augusti 2005, 10:49:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Vill bara bekräfta det AMP skrev. Kasta inte bort tiden på att försöka överladda en motor med hjälp av en kompressor för däck!

Det är lite som att försöka bygga en zeppelinare som skall klara att lyfta ett hus och det enda man har att utgå från är en nallepuh-format heliumballong från en marknad! :lol:

/Magnus
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

VikHe

Inlägg av VikHe »

Nu börjar det likna nåt! :)
tycker däcken ser lite plågade ut dock, undrar vad det beror på :roll:

Är själv sugen på att bygga nåt liknande.. får ta lite inspiration av er ;)
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

hjulen sitter bara på löst på bilderna.. och däcken är gamla, mjuka och torrspruckna..
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Damn! Man blir ju sugen!

Det knöligaste måste ju vara framvagnen. Att tillverka "spindlarna" på ett sätt som inte blir klumpigt, men som samtidigt håller...

/Magnus
VikHe

Inlägg av VikHe »

Jo, det är där jag kör fast i planeringsstadiet så att säga..

blir spännande att se hur ni löser det :)
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Har fortfarande inte hänt någonting. Jag har iallafall en motor nu, vilket jag inte var riktigt säker på förut, men nu har jag fått klartecken om att få slakta familjens gamla gräsklippare. Borde börja planera lite på chassit, eftersom jag borde kunna få göra det i slöjden i skolan, dvs. gratis... :roll:

Angående lösning för framvagnen... Jag har planerat att använda mig av gaffellänkar och lite annat krimskrams. Kan lägga upp en liten skiss senare. Största problemet är nog att få det riktigt stabilt samt med stötdämpning, men med lite pill ska det nog ordna sig...

Känns som att jag kan få lite liv i projektet igen, men jag kommer inte prioritera mina pengar till det hela, eftersom jag planerar att köpa digital systemkamera (så får ni lite fina bilder sen). 8)

Edit: http://home.ripway.com/2005-3/280766/stuff/skiss.GIF
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Om man antar att motorn går med ideal blandning så krävs 14 kg luft per kg soppa, ett kilogram luft är ungefär 800 liter. Drar motorn 3 liter i timmen så går det åt 3x0,8x14x800 liter luft i timmen=27 kubikmeter i timmen eller 7,5 liter i sekunden, ville du ha ett övertryck på 0,5 bar så måste din kopressor ge över 11 liter i sekunden... Det är en skaplig garragekompressor det..
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

En lövblåsare borde funka dock. Alternativet är ju att man med kompressorn trycksätter en tank och sedan dumpar allt i tanken vid en given tidpunkt för att få lite extra pulver.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag har fått tag i en komponent till ett liknande bygge. Fick en nästan ny Stiga trimmer med frasigt huvud. Jag skyndade mig att tala om för min sambo att det inte lönade sig att köpa ett nytt, så nu har jag en liten smidig motor med centrifugalkoppling!

/Magnus
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

3vligt att vi blir fler :lol:
hur stor motor är det i en sån?

mitt projekt:
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hp?t=97905
Skriv svar