Triodwatt eller triode watts. Hur räkna man?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SimonHomkham
Kontakt:

Triodwatt eller triode watts. Hur räkna man?

Inlägg av SimonHomkham »

Hej!

Jag undrar hur räkna man triodwatt eller triode watts ?
Hur mycket är 1 triodwatt i watt?
Gustav180

Re: Triodwatt eller triode watts. Hur räkna man?

Inlägg av Gustav180 »

Jag tror att du måste precisera din fråga lite bättre.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns inget som heter Triodwatt. Det är nåt nytt påfund bland ickekunniga HiFi-tallibaner, som naturligtvis inte har en blekaste aning om vad de talar om, men hitta på kan de.
En Watt är en Watt inget annat
SimonHomkham
Kontakt:

Inlägg av SimonHomkham »

så här skrev tidningen: Även om den är kräsen på förstärkare behöver den inget monsterkraftverk för att drivas
20 triodwatt räcker långt om inte rummet är för stort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En journalist som inte vet vad han pratar om.
Effekt mäts alltid i Spänning (U) multiplicerat med Strömmen (I), oavsett om det är en glödlampa, elmotor, Transistorförstärkare, Rörförstärkare eller vad som helst.

Uteffekt från en förstärkare är helt oberoende av teknologi, dvs en rörförstärkare på 10W ger exakt samma uteffekt som en halvledarförstärkare på 10W, inget konstigt med det.
Bli inte lurad och gå inte på dessa inkompetenta och okunniga individers påhittade saker, vilka alltid saknar all verklighetsförankring.
SimonHomkham
Kontakt:

Inlägg av SimonHomkham »

Här är länkar där folk snackar om triodwatt. Det verkar som triodwatt handlar om High-End

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
http://www.minhembio.com/calle_jr/135138/
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=12

Texter var från Hifi & Musik (NR6 2011 sid 24)

Jag vill inte ta slutsatsen att 20 triodwatt = 20watt på egen hand.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är fortfarande rätt ointressant vad ett gäng okunniga skriver, Watt är och förblir fortfarande Watt, oavsett teknologi.
Watt, med symbolen W, är härledd SI-enhet för den fysikaliska storheten effekt, det vill säga energi (eller arbete) per tidsenhet. En watt kan således definieras som antal joule (vilket är ekvivalent med wattsekunder eller newtonmeter) per sekund.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag håller med TomasL, det här är enbart trams och förmodligen ett sätt att tjäna pengar. 1 watt är lika mycket oberoende om det kommer från ett triod- pentod- eller transistorslutsteg. Och vad baserar man 87dB högtalare på? Kan det möjligen vara 87dBW så man får med en referens i sorten? Och hur mäts det ljudtrycket?
hummel

Inlägg av hummel »

Är det inte så att en triodförstärkare är en gammal design som är lik klass-A vad gäller förstärkare? Som sedan någon får för sig att man kan räkna på annat sätt av någon korkad anledning?
Användarvisningsbild
ABBE9607

Inlägg av ABBE9607 »

Triod är en typ av rör med anod, katod och ett galler. Med en triod kan man bygga flera olika typer av förstärkare. Den kan till och med använadas i en klass-d.

Jag håller med om att det troligtvis är något påhittat trams.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Vad jag ser så står det bara aett visst antal Watt och att det är ett triod baserat utgångssteg. Inget om "TriodWatt" som för övrigt bara är ren bullshit.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tror nog att du blandat ihop saker.
Det finns inget som heter Triod Watt, varken särskrivet eller sammanskrivet, varken på engelska eller på svenska.
Vad det handlar om tydligen är att man kan koppla om förstärkaren i två olika moder, PushPull (två trioder jobbar ihop) och enkelkopplad triod.
Därav olika efffektuppgifter.
Dvs det handlar inte om någon konstig effektenhet, utan förmodligen om två helt olika konstruktioner med olika uteffekt.
1W är fortfarande 1W oavsett om det produceras av Halvledare eller Rör, ochy oavsett om man använder traditionella kopplingar eller exotiska sådana, oftast för att förvilla kunden och få honom att tro att det låter bättre, vilket det naturligtvis inte gör.
Min egen reflektion är att rörförstärkare, oavsett om de kostar en hundring eller 100k, så låter de skit, och borde inte kallas för HiFi
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag sällar mig till pöbeln och säger att det finna inga rörwatt eller triodwatt som på något sätt skiljer sig från andra "standardwatt".
Det hela kommer sig av en föreställning att en rörförstärkares (säg) 25W på något skulle få en högtalare att klinga högre än 25W från en transistorförstärkare. Detta i sin tur kan komma från det faktum att en rörförstärkare klipper på ett annat än en transistorförstärkare. Bland annat pga av utgångstrafon kommer klippningen successivt (soft clipping) i motsats till transtorstegen tvära klippning, men sålänge förstärkeriet INTE klipper är det ingen skillnad på effekterna. Lika lite som 230V från Ringhals skulle vara kraftigare än 230V från Olidans (vatten)kraftverk.

Sedan är det en annan och motsatt föreställning att man måste ha 500 förstärkarwatt för att högtalare ska låta bra. I ett lagom stort vardagsrum på 25 m2 och med högtalare på >90dB/W/m räcker det med förstärkare på 10-15W.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Thomas, om du är på resa norrut (Vänersborg) måste du komma förbi och lyssna på mina rörförstärkare, både singel end och pushpull.

Det är med klassA-, klassAB-, triod-, pentod, SE- och PP-watt: Ett rörs "förmåga" definieras av anodförlusten (Pa). För en lagom effektpentod han den ligga på 30-40 W. Dessa watt får man bara ut OM man kör pentodkopplat och i pushpull. Triodkopplar man sjunker tillgänglig effekt likaså om man kör röen helt i klassA. En förstärkare med EL34 i klass AB/pentod kan ge 35-40W, medan triod- och A-kopplat ger 15-16W. Kör man rören i singel end ligger man (under) 25% av Pa, alltså ett EL34 ger 7-8W.
Skriv svar