Hjälp med IBM-dator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
mickeliten

Hjälp med IBM-dator

Inlägg av mickeliten »

Hejsan.

Skulle vilja ha lite tips om en IBM-dator som jag inte får igång.

När jag stoppar i strömkabel och skärmkabel och startar burken så
går skärmen ner i sparläge och inget mer händer.
Jag har testat ett annat grafikkort också.
Någon som har nå tips?

Kan tillägga att det sitter ingen fläkt i och ingen kylfläns på processorn men det beror inte på värme för jag kyler med en ispåse så om det kunde vara något att den inte går igång för att den inte känner av någon fläkt?

MVH Micke
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Om absolut inget händer, så är det säkert nätaggregatet. Pröva att mäta det.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Är det en nyare dator (>1GHz) så kollar dom ofta om fläktarna snurrar. Prova att ansluta fläktar och se om de snurrar. Då har du iaf lite spänning...
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

Ja jag kan testa att mäta nätaggregatet, det kan ju vara så att nån tråd därifrån slutat fungera... men det är inte så att hela burken är död för den startar och högtalaren tjuter och piper så lite liv finns det i den.

Det är en Pentium 3, 933MHz. Så ja jag kanske ska testa med fläkt.
Jag funderade också på det om det är nån säkerhetspryl för att inte ha sönder datorn...

Tack för hjälpen.

MVH Micke.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

min 2GHzare startar inte utan fläkt. Då är det risk att man eldar upp processorn ganska snart...
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

Men hur är det, är inte Intel såna processorer så att dom slår ifrån istället för att brinna upp? (kankse därav att den inte startar?)

Micke
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Om den piper, så är väl det "BIOS post messaging". Antalet pip talar om vad det är för fel, har du en handbok så bör det stå där vad dom olika pipen betyder. Det vanligaste felet om den startar och dyker direkt efter pipen är väl fel på ram-minnet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mickeliten: Jo, Intel-processorer brukar "stängas av" när de blir för varma, men då ska den vara så varm att man inte kan ta på den med fingrarna.
Processorn ska inte bli jättevarm så fort man startar datorn, oavsett hur snabb den är, så du ska hinna se om datorn startar ordentligt innan du behöver ta till is. -Processorer mår faktiskt inte så bra om det är för kallt heller...

Slutar även fläkten i nätdelen att snurra?
Nu vet jag inte exakt vad som inte fungerar när du startar den, men ett bra knep är att börja från början: Plocka bort ALLT förutom detta: Nätdelen (förstås), högtalaren (vissa datorer har separat), en hårddisk (så du hör om den startar. Koppla inte in IDE-kabeln!), kablarna till power-on och processorn ska också vara kvar.

Vitsen med detta är att ifall processorn och moderkortet är helt så ska högtalaren ge ifrån sig långa piiiip. Gör det inte men hårddisken startar och moderkortsfläkten går igång, så är antingen moderkortet eller processorn trasig. Har du möjlighet så testa då med en annan processor.

Om hårddisken går igång och det hörs långa pip så sätt tillbaka minnet och starta igen. Nu ska datorn bara ge ifrån sig ett kort pip när den laddar BIOS. Om minnet varit trasigt så hade det fortfarande hörts långa piiiip.

Fungerar allt men datorn stängs av när du har grafikkortet i så kan det vara nätdelen som är för svag. Är det bara ett standard-kort och nätdelen är på över 250w så ska nätdelen orka med. Är processorn ny (2.8GHz eller mer) så vill den ha mer kraft i nätdelen.

Viktiga frågor: Har datorn fungerat tidigare? Med samma delar eller är något bytt sedan den fungerade? Slutade den plötsligt bara att fungera? Kopplade du in något senaste gången den fungerade bra?

Om du ska mäta nätdelen separat från datorn så måste du koppla ihop två sladdar för att det ska gå igång, men det kanske du redan vet. (Brukar vara en svart och en grön, men det KAN variera, så läs på nätdelen.)

Långt svar... eh, jo jag har jobbat som dator-reparatör/byggare. :)
Seven11

Inlägg av Seven11 »

Den termiskadioden som slår av processorn (och alarmerar operativsystemet innan det börjar stänga av enheter) döck upp först i Intel Pentium 4 om jag minns rätt...
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

Tack ni som har tagit er tid att svarat!

Jag har en hel del tips nu som jag kan börja beta av, jättebra! :)

MVH Micke
Skriv svar