Presentation + robotfido idé

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jan E

Presentation + robotfido idé

Inlägg av Jan E »

Hej! Jan E här. Jag har smugit i kulisserna och bevakat många trådar under en längre tid. Men nu så har jag nu äntligen registrerat mig. Min bakrund är 60+ tillbakadragen egen företagare med intresse för elektronik och mekanik. Mitt specialintresse är handikapphjälpmedel. Tillhör själv kategorin funktionshindrade (Postpolio). Jag har en uppfinning/hjälpmedelsidé som jag försöker förverkliga. För att nå detta mål har jag under de gångna två åren lärt mig att rita 3D (IronCad) för att visualisera mina ideer. Samt att hjälpligt programmera en enkortsdator (Parallax Propeller) för att få motorer via sensorer att snurra åt rätt håll med mera...

Min uppfinning "FIDO" som i korthet är något som skall bära din väska, framför dig när du tvingas gå med kryckor, börjar nu närma sig förverkligandestadiet. Som ett brev på posten inträder så behovet av att tillverka diverse bitar för en funktionsmodell, i POM, Aluminium, plywood m.m.. Prylar som man inte fixar att tillverka ens med ganska utvecklad hobbyutrustning. Som följd av ovan resonemang följer...

Jag behöver komma i kontakt med någon som delar mina intressen och kan hjälpa mig att få fram mina små "bitar" i POM... innan min egen fräs är färdig. Självklart mot rimlig ersättning

Jag vill gärna delta i resonemanget om hur en bra DIY Cnc fräs skall konstrueras och har en ide baserad på kunskaper jag inhämtat i detta forum. En ide som möjligent aviker från vedertagen design standard. Rätt eller fel. Visualisering via CAD filer följer...Många trådar här har fångat mitt intresse. Lillsyrran m.m. Men det som har inspirerat mig allra mest är tråden från Krille här på forumet. Han konstaterar att Epoxi/Granit som konstruktionsmaterial, via sina väl dokumenterade tester kan göra skillnaden i slutresultat (min tolkning) mellan kommersionellt tillgängliga fräsar och hemmapulade dito. Stor heder åt honom. Hoppas fortsättning snart följer på hans spännande tråd...
Senast redigerad av blueint 4 augusti 2011, 14:57:00, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Presentation
Användarvisningsbild
Spruft

Re: Presentation

Inlägg av Spruft »

Hej Jan och välkommen till forumet!

Får jag fråga var du håller till?
Jan E

Re: Presentation

Inlägg av Jan E »

Tack för välkomnandet. Jag håller till i Lilla Edet, strax norr om Kungälv
Sternis
Kontakt:

Re: Presentation + robotfido idé

Inlägg av Sternis »

Låter som en rolig och bra idé det där, som absolut känns möjlig att förverkliga. Hur hade du tänkt dig att den skulle utformas i största allmänhet. Från din första post gissar jag att det blir hjul på den, samt att den ska styra sig själv och automatiskt stanna och starta när du stannar/startar. Vilken storlek tänkte du dig på den? Ska den kunna bära mindre ryggsäckar eller pratar vi stora resväskor?

Du hade lyckats förverkliga lite idéer i cadens värld. Har du lust att dela med dig av lite konceptbilder så blir det enklare att se tillverkningmöjligheter.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Hej och välkommen ur garderoben!

Min spontana tanke när jag läser om ditt projekt FIDO, skit i att bygga en fräs, det gör ju redan alla andra.
Det tar trippelt så mycket tid som du har tänkt och ofta leder det till att man bygger en till bättre.

Köp en färdig fräs och lägg tiden på att utvecka din idé i stället. :)

Har du en produktidé som du tror på så kasta inte bort tiden på fräsbyggen, satsa i stället några kronor som du får tillbaka när din produkt går att sälja eller du kanske till och med kan sälja produkten ihop med ett patent och på så vis göra en stor engångsvinst.

//Pontus
Senast redigerad av POS 13 augusti 2011, 16:10:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Välkommen till forumet!

Du kan skicka ett PM om du tror att du kan ha hjälp av mig.
Jag är produktutvecklare och jobbar i CAD. Kan optimera för tillverkning.
Jan E

Inlägg av Jan E »

Sternis skrev:Låter som en rolig och bra idé det där, som absolut känns möjlig att förverkliga. Hur hade du tänkt dig att den skulle utformas i största allmänhet. Från din första post gissar jag att det blir hjul på den, samt att den ska styra sig själv och automatiskt stanna och starta när du stannar/startar. Vilken storlek tänkte du dig på den? Ska den kunna bära mindre ryggsäckar eller pratar vi stora resväskor?

Du hade lyckats förverkliga lite idéer i cadens värld. Har du lust att dela med dig av lite konceptbilder så blir det enklare att se tillverkningmöjligheter.
Ja jag tror också att den är realiserbar och att behovet finns. Speciellt med tanke på vilken spridning motoriserade "golfkarts" har fått, där åtminstone jag tycker att behovet inte är lika uppenbart (Jag skall ut och ta en motionsrunda på golfbanan).
Nåväl. Ja det blir tre hjul på den varav de två främre är drivna av typ vindrutetorkarmotorer. Styrningen är som på en bil, dvs inte "skidstyrning" som är vanlig i robotvärlden. Vad beträffar prestanda så skall den väga c:a 7kg och kunna tranportera c:a 15kg+. Styrningen skall baseras på avstånd och vinkel från användaren som befinner sig bakom "Fido". Det är alltså inte fråga om "Follow me" varianten, vilket gör styrningen mer komplex. Men jag tror att jag hittat en lösning som skall fungera. Jag får återkommer med mer detaljer (och bilder )...
Jan E

Inlägg av Jan E »

@Pos -Ja det där med vad man skall lägga sina resurser är inte lätt. Att bygga en egen fräs verkar ju vara så himla kul. Men jag inser att det är osmart att greppa över för mycket på samma gång. Jag köper ditt resonemang.
Men jag köper inte den biten med patent och att den vägen tjäna pengar på sin "baby". Jag tror att licens och patent tiden är förbi. Tiden från id'e till produkt är så mycket snabbare numer. Det som har "frälst" är istället tvärtomvarianten dvs "opensource" Vilket exempelvis det här forumet är ett ypperligt bevis för. Tycker jag...
Agwan

Inlägg av Agwan »

Hej Jan,

Välkommen till forumet!

Jag tänkte dels fråga om hur du har det med finansieringen av ditt projekt, bekostar du allt från egen ficka eller har du fått bidrag från någon stans? Det jag tänker på är att det finns pengar att få tag på när man jobbar med hjälpmedel till handikappade och om man har rätt idé.

Sedan har jag lite erfarenhet av att jobba med elektriska motorer av den typen du pratar om (och större). Har du kollat upp livslängden på de motorer du tänker använda? Ofta handlar det inte om speciellt många timmar i den storleken. Går man upp ett steg till typen som sitter på elektriska rullstolar för innomhusbruk så ökar nog livslängden. Men du kanske inte behöver så lång livsläng, jag vet inte hur mycket och hur långa sträckor din produkt är tänkt att användas.
Jan E

Inlägg av Jan E »

parallax.com/../MotorServos/tabid/163/CategoryID/57/List/0/SortField/0/Level/a/ProductID/507/Default.aspx

Hej Agwan!
Finansieringen är ett bekymmer för mig för att tala klarspråk. Jag har fått lite starthjälp från Almi. Dessa har jag använt för att tillverka "framvagnen" den är alltså klar. Och det var den svåraste biten. Mer ekonomisk hjälp från endera aktör förutsätter att jag själv satsar minst lika mycket. Men då jag är drygt sextio år och sjukpensionär sedan några år har jag sagt (med frugans benägna hjälp) stopp till att låna pengar till riskprojekt.

Livslängden på motorerna har jag också funderat på. Men jag resonerar som så, testa dessa för verifiera funktionen och helheten, sen får tester och produktionsanpassning bestämma om de håller måttet. Rullstolsmotorer som du nämner väger dessvärre för mycket och kostar också för mycket. Jag skulle naturligtvis ha nämnt att Fido lätt ska kunna fällas ihop och lyftas in i bagaget på en personbil av en person med begränsad armstyrka. "Väskan" är exempelvis en eller två ICA kassar med varor. Det blir lättare att prata detaljer när man har bilden framför sig. Ja, jag får skynda på mitt Caddande...

Motorernas art nr: 27971
Senast redigerad av blueint 16 augusti 2011, 01:50:24, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
Skriv svar