Utgångspunkten var en gammal city-bike jag fick av en kompis, jag var närmre än soptippen helt enkelt. Först en bild och sedan lite förklaring. Jag fick tag på en extra ram, det behövs för styrningen. Allt är byggt av vad jag kunde hitta, mitterröret i lastkorgen är överliggaren från en gungställning, de undre sidorör är benen från samma gungställning. Gallret råkade jag snubbla över på ett ställe där en del kastar grejer till återvinning - och detta är väl ett synnerligt bra exempel på återvinning!
Det var en del pyssel med att få allt till med styrning osv. och allt är byggt efter ögonmått och syftning.
Lastkorgen är ung. 130 x 60 cm och har plats med 2 barnstolar + 3 smockfulla matkassar - och är då satans tungt når det går uppför! Det är 21 växlar på och jag har "testat" den vid att lasta på 200kg och köra upp till soptippen med detta och då det verkligen är "upp" hela jävla vägen ger det en del träning. Vikten fick jag efter att ha vägt mig och den lastade cykel på deras lastbilsvåg, trilla upp o kasta skiten och sedan väga igen, differensen var 200kg!
Men barnstolarna då? Jo, de fästas här med en M8 vingskruv på varje sida i var sitt fäste som ser ut såhär: Överkanten av korgen är 20x20x1,5 RHS-profil som jag hade liggande sedan ett tidigare projekt. Där har jag lagt på ett par biter rostfritt stål som kontaktpunkter och i mitten har jag svetsat fast en M8 förlängningsmutter som fäste.
Här har jag lagt på stolarna, alltså den som är kvar + hållaren till den som blev krossat av takraset förra vinter. Det är alltså plats för två helt vanliga cykelstolar och hållaren är en 30x30x2 RHS-profil med en tvärgående 20x20x1,5 som säkrar mot att stolen vippar. Självklart har de syrefasta kontaktytor som motsvarar dom på korgens överkant. Hålen som vingskruven går igenom har ett rör fastsvetsat för att säkra mot deformation när man skruvar år dom.
Styrningen fungerar men det finns utrymme för förbättring. Det är ett par kulbultar som är förbundna med en "svanhals" av 20x20x1,5 RHS-profil. Inte perfekt, kan vobbla vid hastigheter runt 35+ men då ska man hålla lite löst i styret, då är den stabil upp till runt 50 som jag har testat den med.
Man bör verkligen montera denna storlek cykel med skivbromsar! Drivkedjan ska vara i bra form, jag har knäck en kedja, trampat loss pedalarmarna från kuggarna och bakhjulet har jag fått stränga om med tjockare strängar, de bröt av i parti och minut pga. metallutmattning. Ska pumpas mycket hårt! Med full last är den TUNG, den har vänddiameter som QE2 och kommer man i en viss hastighet hoppar folk undan som gällde det livet

Sedan var det liggcykeln. Ful som stryk, har en del saker som bör ändras men den fungerar skapligt med tanke på att det är de första jag har byggt. Kedjan rundar ett par hjul på vägen mellan pedalerna och bakhjulet, de är gjorda av 160mm sparkcykelhjul som jag har "svarvat" ner i borrmaskinen och klädd med 2mm järn. Detta gäller bara de två hjul som belastas, returhjulen är i ena fallet (det som syns) ett likadan hjul men bara med en skåra "svarvat" i gummibanan. Uppe vid framgaffeln var det mindre plats så där har jag använd ett hjul från en bakväxelmekanism.
En lite annan vinkel. Man ser V-kopplingen som är tänkt att använda till släp, den medger "glappfri" koppling som inte roterar vilket gör att jag kan bygga en 1-hjulat kärra om jag vill. Planerat att ha min kajakkärra men jag har inte hunnit med den delen än. Sätets metallram är i 25x25x2 RHS-profil, jag hade en bit och antog att 20x20x1,5 ville visa sig för klent med ett muskelknippe på. Nu är det förvisso bara jag som ska köra den men man vet aldrig...
Färgen är Hammerite slätlack, den har visat sig vara synnerligt stryktålig, mycket mer än jag trodde var möjligt och jag gillar den skarpt.
Den blåa cykel i bakgrunden är en exakt lika som jag utgick ifrån (Peak Bonzer, billig skitcykel, fick av någon som skulle kasta den då jag råkade vara på soptippen o kasta grejer), den har jag tänkt som bas i den el-assisterade liggcykel jag ämnar att bygga.
En liten annan vinkel på den besvärliga positionen, sitter man där för länge åt gången kan man komma skapliga avstånd men det är jobbigt och ger trötta muskler. Tripmätaren har varit på sedan jag byggde cykeln i början på förra sommar, den visar nu totalt drygt 260 mil. Märken på kedjeskärmen är klistermärken från SEF. Under sätet finns det en sats lappgrejer och pumpen sitter ju på framröret, jag klarar alltså lite småproblem på vägen om de kommer.
Det är 2,5 kedjor på cykeln, mellanhjulen sitter i M8 förlängningsmutter som är svetsat fast osv. All material jag har fått köpa kommer från Biltema, det är skapligt billigt men inte alltid så bra men det fungerar.
Sedan har jag en mountainbike från BH-Bike, lättmetallsram, hydrauliska skivbromsar, avfjädrad framgaffel och slicks, mycket trevlig att köra om det inte var för punkan bak. Då det är en vanlig (men kanske lite dyrare) "köpt och klar"-cykel ids jag inte visa kort på den.