Pixelfel på två imac datorer, fel med strömmen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
frigolit

Pixelfel på två imac datorer, fel med strömmen?

Inlägg av frigolit »

Hejsan!

Jag har ett problem, och jag tänkte fråga er om ni har några teorier om detta. Jag är helt ny på forumet men
jag tror jag har postat tråden rätt.

Det är såhär att jag köpte en stationär dator från Mac, en ny Imac 21,5 tums för tre veckor sedan.
Redan efter en dag så ser jag att det är ett pixelfel på skärmen, ett ganska stort sådant, och jag lämnar in datorn och får en ny där jag köpte den. Problemet är att även dator nummer två fick pixelfel efter någon dag. Det första jag gjorde när jag fick datorn var att kolla med vit bakgrund så där inte var något pixelfel, men efter cirka tre timmars användning så var där en irriterande svart död pixel, som sedan blev fler. Apple säger att det inte ska kunna ske, att det är otroligt märkligt att jag fått datorer med pixelfel två gånger i rad. Jag är iallafall berättigad till en ny Imac, men innan jag kopplar in den vill jag utesluta att det är strömmen hemma som kortsluter skärmen och orsakar pixelfelen, eller vad det nu är för fel, jag har ingen aning?!

Jag och min sambo bor i en hyreslägenhet med ojordade utag, men vi har dragit en förlängningssladd från ett jordat uttag i köket till datorrummet, eftersom vi vill ha jordat till våra datorer. Först är det ett överspänningsskydd, sen sex meter jordat kabel som går till ett grenuttag med inbyggt överspänningsskydd, från de uttaget går en sladd till routern, en jordad sladd går till ett annat överspänningsskydd som i sin tur är kopplad till sambos dator med två skärmar och en extern hårddisk, och sedan en sexmeters jordad kabel till mitt grenuttag där jag har min dator.

Min sambo har inget problem med sin dator. Vi upplever det inte som att vi har blinkande lampor i taket etc. Övriga saker i lägenheten har vi inte problem med. Vi köpte en multimeter och testade uttagen, spänningen låg på 231 volt i uttagen och det är väll som det ska vara?

Jag vet inte vad jag ska göra, får jag en ny dator till som det blir pixelfel så kommer apple säga att det är fel på
vår ström, dvs inte datorns fel. Finns det något annat jag kan testa eller köpa?

Jättetacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Pixelfel på två imac datorer, fel med strömmen?

Inlägg av bigmac »

hade problem med min gamla imac 24" den fick döda pixlar när grafikkortet blev överhettat.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Använd UPS för att vara helt säker?

Låter annars som om Apple använder en dålig fabrik. Eller att det kanske är väldigt varmt, någon använder yllekofot, polarvidé etc.. som ger statisk elektricitet.

Om det är som bigmac säger så kan det vara att minnet i grafikkortet får fel.

Med tanke på Apples priser och självimage så skulle i vart fall jag ställa benhårda krav.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att dra in jordade förlängningskablar från ett annat rum in i ett rum som är helt ojordat (eller tvärtom) kan vara fullkomligt livsfarligt. Det får göras tillfälligt en kortare tid, under t.ex renovering, men absolut inte som en fast lösning. Det är därför det finns regler om att det inte får finnas jordade och ojordade uttag i samma rum samtidigt. Antingen det ena eller det andra. Även lampkontakten i taket räknas in.
Nu är det säkert inte det som är felet, men det kan ju vara bra att veta om det skulle hända en elolycka. Försäkringsbolag är väldigt intresserade av sådant. ;)
frigolit

Inlägg av frigolit »

Tack för svaren så långt!

Bigmac Nu när jag tänkter efter så var det så att när jag startade datorn så var där inga pixelfel, däremot efter 3 timmars datorspelande så hade det kommit =S.

blueint UPS, det är en sådan "batterilåda" man kopplar in? Man tycker ju att det borde fungera när man köper en dator för cirka 10 000kr, och det direkt blir fel. Händer detta igen med den nya datorn kommer jag säkert inte få hjälp =/

MadModder Nyfiken på hur det kan vara livsfarligt?
Vi gjorde den lösningen eftersom datorerna är med skyddade med överspänningsskydd etc, eftersom vi hade en dator för några år sedan som fick en strömspik i sig efter att halva samhället blivit strömlöst. Då tyckte eon att vi fick skylla oss själva eftersom vi inte hade överspänningsskydd.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Nyfiken på hur det kan vara livsfarligt?

Låt oss säga att det är förbjudet istället då. :-)

Hur som helst.
Är det en lös skärm ? Du säger att du lämnar in "datorn".
Felet finns kvar i butiken ? Jag har inte en susning om hur
en Imac ser ut... :-)

Spontant så har jag svårt att se att det skulle vara något hemma
hos er som orsakar detta. Du (eller Apple) har nog bara haft otur.
På dom igen. Jag har väldigt svårt att tro att Apple kan undandra
sig från sina garantivilkor.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Var bor du?, landet, tätort, storstad?
Industriområde, lägenhet, villa, radhus?, Närbelagna spårvägar, eller elkrafthungriga industrier?
Grannar som bygger kärnkraftsreaktorer? ;)
frigolit

Inlägg av frigolit »

sodjan

Jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig hört att det skulle vara varken livsfarligt eller förbjudet, men man lär sig nya saker varje dag :)

Japp, själva skärmen är också datorn, så det är därför man får lämna in hela "och börja om", vilket i sig är jävligt trist, eftersom man får installera om antivirus, program etc. Felet kvarstår i butiken, pixeln är helt svart, dvs död och då går det inte att få liv i pixeln igen.
Jag hoppas verkligen inte att de kan kringå garantin, men det känns som om de inte tror på en. De kanske kan skylla på att det är min ström det är fel på, fast att det inte är det. Vad vet jag. Jag tror innerst inne att det inte är fel på vårat elnät här hemma, det borde ju isåfall märkas på andra elektriska grejer som vi har. Skulle det hända samma sak med nästa dator vette tusan vad man ska göra.

blueint Vi bor i en stad, i en lägenhet från 80 talet. Inga spårvagnar eller industrier direkt. Haha, ja man kanske skulle fråga grannarna... :PBild
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, den ska ju inte "gå sönder" ansluten till vanlig 230V. Att ni har dragit
lite kablar kors och tvärs ska knappast spela någon roll. I så fall hade de
sannolikt haft massor med reklamationer... :-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gissar på dålig konstruktion eller tillverkning, ex, att det blir för varmt i något hörn, eller att ex skärmarna är för dåligt gjorda

för din egen del, skaffa ett vettigt överspänningsskydd och nätfilter, ihop, det hjälper mången gång för skitfel

att blanda jordat och inte jordat kan vara farligt, ex att en icke jordad apparat blir spänningsförande på höljet och personen tar i det och den jordade höljet till en annan sak, då får man ström genom kroppen

förr var det uppdelat mellan rum med jordade uttag, och ojordade , får inte förekomma både och

numera är allt nytt jordat
frigolit

Inlägg av frigolit »

grym

Ja man börjar undra om det är skitgrejer de gör, har dock andra produkter av apple som fungerat bra, men men.

Jag kanske får skaffa ett bättre överspänningsskydd. Köpte ett från Mediamarkt för två veckor sen men vet inte om det innehåller nätfilter =/
Har slängt omslaget och hittar inte det på google, men det kostade runt 200kr så.

Kan man ha för många överspänningsskydd förresten? Att de "stör" varandra. Om jag ska köpa ett nytt till mig blir det att vi har tre överspänningsskydd totalt på strömuttaget..
Jag hittade ett från Belking, http://www.elgiganten.se/product/hem-hu ... ningsskydd

Tror du det innehåller nätfilter? Har inte hört talas om nätfilter innan.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

I "en stad, i en lägenhet" ska man inte behöva extra utrustning för att driva
helt vanlig konsumentelektronik ! Jag är inte alls med grym på den punkten.
Det ska ta mig fanken fungera right out of the box (eller ur uttaget i detta fall).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska och ska, japp jag håller med dig att det ska göra det

men jag har sett motsatsen flertalet gånger

på ett ställe vart det så illa att en vanlig dator dök innom en halvtimma, medans min som jag hadde magnetstabb på funkade hur bra som helst, flyttade över stabben och då dök min hela tiden medans den andra funkade som den skulle

men det var snart tjugo år sedan i hofors

man kan inte ha för många överspänningsskydd, kan vara lite overkill däremot
svanted

Inlägg av svanted »

jag skulle bli mycket förvånadom NGN skulle kunna påstå och bevisa att man kan knäcka pixlar genom att påverka nätspänningen
på ngt sätt?!?!?!!?
nätspänningen trnasfomeras ner till lågspänningar i datorns nätdel och om ngt skulle ta stryk av påverkan via elkontakten
är det i så fall nätdelen o datorn...
och OM stöningar tar sig vidare in i displayplattan skulle då jag kalla det konstruktionsmissar.

dessutom har displayen ingen egen nätdrivning på en imac utan den drivs från datorns nätdel, vilket gör det ännu mera osannolikt.

såvida du använder datorn i en normal hemmiljö är det bara för apple att ta tillbaka dem,
döda pixlar på displayer har mig veterligen alltid berott på fabrikationsfel, däremot
döda pixlar i kameror kan man få om man flyger ofta med den då partikerstrålningen i flygplan är betydligt högre på 10 000m höjd än nere vid marken och kan slå sönder pixlar i CCD´n i kameror. men de är reparabla upp till ett visst antal, i varjfall i proffskameror.

att det skulle vara farligt att dra jordade kablar mellan rum tror jag inte på....
då får ngn förklara varför?
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Om du har t ex datorn i ett rum, som matas från ett annat rum med jordat uttag. Datorns chassi är därav jordat.

I rummet finns andra apparater, som inte är jordade då dom matas från befintliga uttag i rummet.
Blir det fel i en sådan apparat, så chassiet blir strömförande så kan man få en helt klockren "kyss" om man tar i datorn samtidigt som den andra apparaten.
Skriv svar