Jag har ett problem, och jag tänkte fråga er om ni har några teorier om detta. Jag är helt ny på forumet men
jag tror jag har postat tråden rätt.
Det är såhär att jag köpte en stationär dator från Mac, en ny Imac 21,5 tums för tre veckor sedan.
Redan efter en dag så ser jag att det är ett pixelfel på skärmen, ett ganska stort sådant, och jag lämnar in datorn och får en ny där jag köpte den. Problemet är att även dator nummer två fick pixelfel efter någon dag. Det första jag gjorde när jag fick datorn var att kolla med vit bakgrund så där inte var något pixelfel, men efter cirka tre timmars användning så var där en irriterande svart död pixel, som sedan blev fler. Apple säger att det inte ska kunna ske, att det är otroligt märkligt att jag fått datorer med pixelfel två gånger i rad. Jag är iallafall berättigad till en ny Imac, men innan jag kopplar in den vill jag utesluta att det är strömmen hemma som kortsluter skärmen och orsakar pixelfelen, eller vad det nu är för fel, jag har ingen aning?!
Jag och min sambo bor i en hyreslägenhet med ojordade utag, men vi har dragit en förlängningssladd från ett jordat uttag i köket till datorrummet, eftersom vi vill ha jordat till våra datorer. Först är det ett överspänningsskydd, sen sex meter jordat kabel som går till ett grenuttag med inbyggt överspänningsskydd, från de uttaget går en sladd till routern, en jordad sladd går till ett annat överspänningsskydd som i sin tur är kopplad till sambos dator med två skärmar och en extern hårddisk, och sedan en sexmeters jordad kabel till mitt grenuttag där jag har min dator.
Min sambo har inget problem med sin dator. Vi upplever det inte som att vi har blinkande lampor i taket etc. Övriga saker i lägenheten har vi inte problem med. Vi köpte en multimeter och testade uttagen, spänningen låg på 231 volt i uttagen och det är väll som det ska vara?
Jag vet inte vad jag ska göra, får jag en ny dator till som det blir pixelfel så kommer apple säga att det är fel på
vår ström, dvs inte datorns fel. Finns det något annat jag kan testa eller köpa?
Jättetacksam för svar!