Laserpekare – ett växande problem
Re: Laserpekare – ett växande problem
Du kan göra folk lika blida med en slangbella. Jag tror nog inte att problemen är helt nya. Men visst har den allmänna sociala kontrollen minskat.
Men det är inte i första hand föräldrarnas fel. Men visst finns det föräldrar som inte gör ett bra jobb, men det har det också gjort i alla tider.
Men det är inte i första hand föräldrarnas fel. Men visst finns det föräldrar som inte gör ett bra jobb, men det har det också gjort i alla tider.
Vems fel är det när ungarna inte får lära sig att respektera andra och andras ägodelar?
Kan inte tänka mig att det kan bara någon annan än föräldrarna.
Dock blev vi och våra föräldrar itutade under 60/70 talet att samhället tar ansvaret i stället, vilket naturligtvis är helt felaktigt.
Dock blev vi och våra föräldrar itutade under 60/70 talet att samhället tar ansvaret i stället, vilket naturligtvis är helt felaktigt.
Menar du att det är ett nytt fenomen att folk knycker saker?
Visst jag håller med om att många lägger mycket ansvar på "samhället", någon annan ska lösa alla problem. Men att skylla alla problem på sossarna är nog inte heller rätt. USA är tex inte problemfritt, det är bra mycket mer höger orienterat. Där med inte sagt att jag gillar sossarnas politik.
Visst jag håller med om att många lägger mycket ansvar på "samhället", någon annan ska lösa alla problem. Men att skylla alla problem på sossarna är nog inte heller rätt. USA är tex inte problemfritt, det är bra mycket mer höger orienterat. Där med inte sagt att jag gillar sossarnas politik.
Nja, det var ju den uttalade politiken på 60/70-talet, och ett känt parti regerade då, och bedrev aktivt den politiken.
Naturligtvis kommer det alltid att finnas individer som inte respekterar.
Men man löser inte problemet med en massa licenskrav o dyligt, dessa ungar tycker ju det är roligt, vilket är fel.
Naturligtvis kommer det alltid att finnas individer som inte respekterar.
Men man löser inte problemet med en massa licenskrav o dyligt, dessa ungar tycker ju det är roligt, vilket är fel.
Har svårt att tro att man avveckla barnuppfostran, möjligen att man förbjud barnaga.
Ska vi släppa vapen, spängmedel och radiofrekvenser fritt med och hoppas folk använder det med förnuft och god uppfostran? Hur gör vi med de barn/ungdomar från utlandet som saknar denna grundläggande kunskap om svenska samhället och regler?
Vi pratar starka Lasrar nu. Problemet blir väll bara de som slaktar sin Blu-ray spelare och pressar ur några hundra mW av sin diod själv.
Ska vi släppa vapen, spängmedel och radiofrekvenser fritt med och hoppas folk använder det med förnuft och god uppfostran? Hur gör vi med de barn/ungdomar från utlandet som saknar denna grundläggande kunskap om svenska samhället och regler?
Vi pratar starka Lasrar nu. Problemet blir väll bara de som slaktar sin Blu-ray spelare och pressar ur några hundra mW av sin diod själv.
Jo, man ville definitivt avveckla föräldrarnas ansvar för barnuppfostran.
Alva Myrdals ideer är fortfarande djupt rotade, tyvärr
Alva Myrdals ideer är fortfarande djupt rotade, tyvärr
Var är problemen med laser störst?
Inte på fjället antar jag.
Sergelstorg?, Stureplan?, Hisingen?, Ystad?
Inte på fjället antar jag.
Sergelstorg?, Stureplan?, Hisingen?, Ystad?
> Hur gör vi med de barn/ungdomar från utlandet som saknar
> denna grundläggande kunskap om svenska samhället och regler?
Uppfostran har väl inget med regler att göra ? Inte skrivna i alla fall.
Och "barn/ungdomar *i* utlandet har ofta bättre "hyfs" helt enkelt för
att de har kvar mer av sina traditioner. Att det uppstår problem när de
kommer hit är inte konstigare än att ungar från Lidingö bär sig åt som svin
när de är utan föräldrarna i Österrike. Lite hårddraget och generaliserat...
> denna grundläggande kunskap om svenska samhället och regler?
Uppfostran har väl inget med regler att göra ? Inte skrivna i alla fall.
Och "barn/ungdomar *i* utlandet har ofta bättre "hyfs" helt enkelt för
att de har kvar mer av sina traditioner. Att det uppstår problem när de
kommer hit är inte konstigare än att ungar från Lidingö bär sig åt som svin
när de är utan föräldrarna i Österrike. Lite hårddraget och generaliserat...

Håller fullständigt med. På åttitalet bodde jag i ett nybyggt HSB-hus. Jag såg att grannens (jämnårig) ungar klättrade på min cykel i cykelstället och sa det till honom i vänlig ton vid lämpligt tillfälle. Svaret blev lite oväntat:TomasL skrev:Vems fel är det när ungarna inte får lära sig att respektera andra och andras ägodelar?
- Ja, vadå? Den stod ju där.
Själv hade jag snarare väntat att han hade sagt att han skulle säga åt sina barn att respektera andras egendom. Sen dess vet jag inte vad jag ska tro om framtiden. Tänkte närmast "Stackars barn!", som inte får lära sig grundläggande värderingar och vad som är mitt och ditt.
Ja, när mina ungar var små, så var de med grannfamiljen och badade, när då grannfamiljen kommer hem med ungar och allt, så hittar grannfrun några andra grannungar grävande i frysboxen efter glass, frysboxen stod i källaren med olåst dörr.
När hon då påpekade detta för resp föräldrar, att hon inte tyckte om att ungarna gick in i hennes hus utan tillåtelse och tog glass, blev det ett himla liv på de andra föräldrarna, de menade på att hon fick skylla sig själv, dels för att hon tidigare hade bjudit på glass och dels att källardörren var olåst.
Undrar vem som felar här.
När hon då påpekade detta för resp föräldrar, att hon inte tyckte om att ungarna gick in i hennes hus utan tillåtelse och tog glass, blev det ett himla liv på de andra föräldrarna, de menade på att hon fick skylla sig själv, dels för att hon tidigare hade bjudit på glass och dels att källardörren var olåst.
Undrar vem som felar här.
Tycker det är närmast löjligt att förklara allt med brist på uppfostran. Jag är glad att synen på barn och deras status har förbättrats dramatiskt de senaste 50 åren. Skyll på flummpolitik på 70/80-talet om ni vill. Och jag tror definitvt inte att barn är mer ouppfostrade idag än för 50 år sedan. Förr åt man när Far i huset var hungrig, idag när barnen är hungriga, som någon uttryckte det. Det är en indikation att barnen ses med större respekt idag.
Det hör nog till att den äldre generationen (en del av den) ser ner på ungdomar och deras sätt.
Tillbaka till laserpekarna så är det som sagt inte mer än en liten bråkdel som kan räkna på hur riktverkan i lasern ökar effekt per ytenhet med dramasika mått jämfört med t.ex. en ficklampa och blir mycket farligare. Jag menar att hur många tror att en liten mojäng med 2-3 AA batterier kan vara farligt och göra någon blind.
En ficklampa med 30 graders ljuskon har ju över 50000 ggr lägre effekt per kvadratmeter än en laserpekare med 2 milliradianer, vid samma utsända ljuseffekt. Det är det inte många som inser. En licens motsvarande radioamatörlicens tror jag kan lösa problemet.
Det hör nog till att den äldre generationen (en del av den) ser ner på ungdomar och deras sätt.
Tillbaka till laserpekarna så är det som sagt inte mer än en liten bråkdel som kan räkna på hur riktverkan i lasern ökar effekt per ytenhet med dramasika mått jämfört med t.ex. en ficklampa och blir mycket farligare. Jag menar att hur många tror att en liten mojäng med 2-3 AA batterier kan vara farligt och göra någon blind.
En ficklampa med 30 graders ljuskon har ju över 50000 ggr lägre effekt per kvadratmeter än en laserpekare med 2 milliradianer, vid samma utsända ljuseffekt. Det är det inte många som inser. En licens motsvarande radioamatörlicens tror jag kan lösa problemet.
TomasL har en poäng, även om jag tycker att han överdriver.
Men de exempel som tas upp här är ju helt klart problem med föräldrarna. När man pratar med folk som jobbar med problem barn, så säger alla att i majoriteten av fallen så är de stora problemen egentligen hos föräldrarna. Men så var det antagligen även innan sossarna ville lägga över ansvaret på samhället.
Regelverk löser inte problemen. Jag skulle gärna minska ner på regleringar i stället. När det gäller farligheten verkar det snarare som att folk överdrivet rädda för just gröna lasrar. Det finn vad jag vet väldigt få fall av kroniska skador, medan skador av andra orsaker som man knappt bryr sig om är vanliga.
Men de exempel som tas upp här är ju helt klart problem med föräldrarna. När man pratar med folk som jobbar med problem barn, så säger alla att i majoriteten av fallen så är de stora problemen egentligen hos föräldrarna. Men så var det antagligen även innan sossarna ville lägga över ansvaret på samhället.
Regelverk löser inte problemen. Jag skulle gärna minska ner på regleringar i stället. När det gäller farligheten verkar det snarare som att folk överdrivet rädda för just gröna lasrar. Det finn vad jag vet väldigt få fall av kroniska skador, medan skador av andra orsaker som man knappt bryr sig om är vanliga.
Ställ krav på föräldrarna om t.ex uppfostringsutbildning, drogfrihet, omtanke osv. Fullföljer man ej => tvångsadoption i tidig ålder innan barnet anknyter.
Tyvärr är barn ingen grej man köper och som man egenmäktigt kan förfoga över eller någon rättighet. Kanske dags att samhället vågar stämma i bäcken?
Och dom "sostanter" som finns i dagsläget verkar mest vara en samhällsfara än något som förbättrar situationen.
Tyvärr är barn ingen grej man köper och som man egenmäktigt kan förfoga över eller någon rättighet. Kanske dags att samhället vågar stämma i bäcken?
Och dom "sostanter" som finns i dagsläget verkar mest vara en samhällsfara än något som förbättrar situationen.
japp, helt klart så är uppfostran en svår sak, mina föräldrar misslyckades kapitalt
samhället kan alldrig ta ansvart för alla individer, många har provat och ingen lyckats
personligen tror jag på begränsad aga , dom gånger jag fick det förtjänade jag det verkligen

samhället kan alldrig ta ansvart för alla individer, många har provat och ingen lyckats
personligen tror jag på begränsad aga , dom gånger jag fick det förtjänade jag det verkligen