Vattentät badleksak!
Vattentät badleksak!
Jag älskar att bada, och då även att dyka (från kanten och till botten inte med lufttank) och eftersom det alltid är roligare att dyka efter något kom jag häromdagen på att man borde bygga sig en liten badleksak. För att få det lite lättare i grumligt eller mörktvatten tänkte jag mig att den kunde få lysa lite också. Min första tanke var då att utrusta en helt vanlig PET flaska med en lysdiod i men sen kommer problemet, hur sänker man en sådan utan att få in vatten och sabba elektroniken i. Hällst ska det ju vara relativt lätt att stänga av lyset om man inte vill ha det och även vara möjligt att byta batterier.
Sen kan man även göra overkill modellen med en AVR i som kanske tänder lyset om det varit mörkt runt flaskan i 5 minuter för att göra det lättare så man kan hitta den på nytt. Men allt sånt är ju bara det roliga "problemet"
Hur ska man få en behållare som är genomskinlig att vara helt vattentät och samtidigt så pass tung att den sjunker? Nån med några bra idéer?
//Joel
Sen kan man även göra overkill modellen med en AVR i som kanske tänder lyset om det varit mörkt runt flaskan i 5 minuter för att göra det lättare så man kan hitta den på nytt. Men allt sånt är ju bara det roliga "problemet"
Hur ska man få en behållare som är genomskinlig att vara helt vattentät och samtidigt så pass tung att den sjunker? Nån med några bra idéer?
//Joel
Re: Vattentät badleksak!
Tänd lyset med en magnet mot korken.
PET-flaska med vikter i borde funka, limma fast dessa i botten och elektroniken i korken.
PET-flaska med vikter i borde funka, limma fast dessa i botten och elektroniken i korken.
Förvaringsburk med vattentätt lock och en billig ELFA byggsats som blinkar. 
Finns iofs färdiga lysdioder som blinkar, tillsätt endast resistor + batteri.

Finns iofs färdiga lysdioder som blinkar, tillsätt endast resistor + batteri.
är väl ganska enkelt
ställ flaskan upp, häll i blyhagel och två komponentslim, så har du tyngden i botten
batteri och lysdioder i ett tunt rör , vet inte om ett vp rör går i, så kan du få in och ut det utan bekymmer
av och på längst upp i batteriröret , man gör även röret så långt att det bara är aningens kortare än avståndet kork och blyhagel
ställ flaskan upp, häll i blyhagel och två komponentslim, så har du tyngden i botten
batteri och lysdioder i ett tunt rör , vet inte om ett vp rör går i, så kan du få in och ut det utan bekymmer
av och på längst upp i batteriröret , man gör även röret så långt att det bara är aningens kortare än avståndet kork och blyhagel
Har du en PET som grym beskriver så sätt en klickbrytare inutti bara antigen slår man på genom att öppna korken och trycka eller så genom att man pressar ihop flaskan.
Blyhagel och lim känns som en ganska bra lösning beroende på priset... Då borde den ju sjunka i alla fall! sen lösningen med magnetswitch var ju rätt smart så man slipper riskera att öppna flaskan och släppa in vatten.
Bra idéer.
Självklart går det med en vattentät ficklampa men är ju roligare med lite hemmabyggen!
Bra idéer.
Självklart går det med en vattentät ficklampa men är ju roligare med lite hemmabyggen!

Blyhagel och lim = OK.
Brytare: flaskan ligger ner och elektroniken är av, flaskan står upp och elektroniken är på. Ett rör under korken håller batterierna, då är det bara att skruva av korken, dra ut och byta när det behövs.
Brytarfunktionen kan åstadkommas med en lämplig vikt på en lämplig brytare, jag har använd en mikrobrytare med en vikt på armen till detta.
Brytare: flaskan ligger ner och elektroniken är av, flaskan står upp och elektroniken är på. Ett rör under korken håller batterierna, då är det bara att skruva av korken, dra ut och byta när det behövs.
Brytarfunktionen kan åstadkommas med en lämplig vikt på en lämplig brytare, jag har använd en mikrobrytare med en vikt på armen till detta.
Vad händer då om flaskan skulle hamna liggande på botten.. borde väll inte hände men om det är lite strömt så kan det väll ändå hända att den lägger sig lite dåligt..
allternativ
finns enkla skaksensorer på elfa,
om det inte skakats på 10 minuter så stängs den av, och man kan då lätt få med en blinkande lysdiod med, syns lättare
finns enkla skaksensorer på elfa,
om det inte skakats på 10 minuter så stängs den av, och man kan då lätt få med en blinkande lysdiod med, syns lättare
Bra idé grym. kanske går så man kan vända på det, om den inte skakats på x antal minuter tänds den. Så har man inte hittat den på 10 minuter eller något så börjar den blinka!
hur mycket bly tror ni man behöver? och skulle det gå med något annat? sand?
hur mycket bly tror ni man behöver? och skulle det gå med något annat? sand?
bberor ju liite på vilken petflaska, men ca 1.6 kg för en enochenhalvliters 

Och se till att det är en av de hårda PET-flaskor! De mjuka kommer att klämmas ihop och de hårda har gått ur produktion vad jag förstår.
Men då kan t.ex. en Sodastream-flaska vara grejen?
Men då kan t.ex. en Sodastream-flaska vara grejen?
Tror inte det kommer vara ett stort problem, annars trycksätta med cykelpump borde ju gå att lösa?
Tror inte heller trycket kommer vara så jätte stort problem. Man orkar ju inte simma så långt neråt själv.
ca 1.6 säger du. Bra då vet jag!
Tänkte nog faktiskt använda mig av en 50 cl flaska. eller sodastream flaska var ju inte heller någon dum ide! Första problemet blir att skaffa något som gör att den sjunker. Blyhagel vore ju inte dumt, men antar att det inte är något man direkt kan köpa på bilteama.
ca 1.6 säger du. Bra då vet jag!

Tänkte nog faktiskt använda mig av en 50 cl flaska. eller sodastream flaska var ju inte heller någon dum ide! Första problemet blir att skaffa något som gör att den sjunker. Blyhagel vore ju inte dumt, men antar att det inte är något man direkt kan köpa på bilteama.