Oanvända utgångar i splittrar skall alltid ha F-Motstånd monterat.
Här finns ju ett åtminstone teoretiskt problem.
Antag att man har ett hus som har ett stjärnnät med en 24vägs fördelare som går till var sitt slututtag utan dämpning. Om man bara har apparater anslutna till t ex 2 av uttagen så kommer de resterande 22 uttagen att vara helt utan avslutning och man erhåller en avsevärd missanpassning precis på samma sätt som om man inte har slutmotstånd monterade i oanvända utgångar i fördelaren. Hur löser man detta i moderna småhus?
Slututtagen har inbyggda slutmotstånd, det är bla det som gör dom till "slututtag". Dämpar runt 1dB på utgången och inbyggt 75ohm.
Så då spelare det ingen roll om man har TV ansluten eller inte, den ligger bara "bredvid och lyssnar" när man kopplar in den.
Det blir liksom en överlämningspunkt så det påverkar inte nätet.
Sedan oanvända utgångar (där det inte sitter in någon kabel med slututtag i splittern) är där man skall sätta ett F-Slutmotstånd.
Vårat företag köper direkt från DKT, så det borde gå att kontakta dom. Jag är dock inte den som har kontakt med dom så jag vet inte mer just nu.
Triax säljer en 16 vägs fördelare, dock kostar den runt 200:- så då är det ganska mer motiverat att ta 2st 8 vägs.
Jag har också läst att slututtagen har inbyggt slutmotstånd på 75 ohm men jag fattar inte hur det fungerar. Det måste vara någon mycket listig koppling för annars skulle man få missanpassning då TV:n ansluts i uttaget. Är det någon som vet hur det fungerar eller har sett någon beskrivning?
Nej det är det som är det luriga att slututtagen kan ha 1 dB dämpning och ändå hävdas det att de är impedansanpassade oberoende av om TV:n sitter i uttaget eller inte.
Kvalitetsantenuttag har "direktional coupling". Kommer inte ihåg vad det heter på svenska numera. Men signalen kopplas bara ut och inget går tillbaka. Naturligtvis måste ändå uttaget ha impedansanpassning så att det inte ger reflektionsproblem.
Mindmapper: Riktkoppling kanske är ordet du letar efter ?
Uttagen, splittar och avtappare också för den delen fungerar med induktion i princip.
Inuti sitter koppartrådar lindade runt ferritkärnor, varierat antal varv beroende på vilken funktion man vill uppnå.
För likström, så är det bara 75 ohm. Men högre frekvenser som TV-Signalerna "ljuder över" i koppartrådarna.
Så i princip blir det bara att teven ligger och "lyssnar på signalen", kan tänka sig som en 1:1 isolationstransformator i uttagen.