Koaxialsplitter??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hassebergstrom

Koaxialsplitter??

Inlägg av hassebergstrom »

Tjena.
Helt ny på forumet, hittade hit via en länk på byggahus.se.

Jag är behörig elektriker som jobbat ganska många år inom industri/järnväg som nu halkat in och börjat jobba med "vanliga" hushåll vilket var en väldig omställning. Mitt problem nu är att i alla nya villor vi bygger nu ska det finnas en mediacentral som innehåller telefoni, fiberkonverter, patchpaneler och distrubition av ett koaxialt stjärnnät. I dom större husen blir det lätt 12-18 koaxialkablar ochh den största splitter för stjärnnät jag hittat har 12 utgångar. Hur gör man? Kan man seriekoppla splittrarna på nått vis? jag har faktiskt inte en aning då jag aldrig pysslat med antennteknik nån gång tidigare.

Kanske en dum fråga, på fel forum, men vad gör man inte när man jobbar med 2 snickare som knappt ser skillnad på spik och skruv.

Hans
grottan

Re: Koaxialsplitter??

Inlägg av grottan »

Det går utmärkt, sätt först en 3-vägs splitter och sedan dina två 12-vägssplitters så har du 24 uttag. Det du får se upp med är dämpningen av signalen - du kan nog behöva en förstärkare för att kompensera dämpningen i filtren
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Antar att det är koaxialdelning för flera hushåll. Spontant borde kanalerna distribueras med Ethernet eller ATM över Cat-5 eller liknande lösning så man slipper dessa massiva delningar som är behäftade med förluster och brus. Kräver dock konsumentutrustning som kan ta emot dylikt.

Beror på hur stor flexibilitet du har i uppdraget. Annars får du göra som föregående skribent berättade om.
ghu

Inlägg av ghu »

Om du ska jobba med antennteknik måste du skaffa dig lite kunskap annars finns det massor av fallgropar då det är lätt att man t ex monterar koaxkabel med för liten böjradie eller inte monterar slutmotstånd i slututtag för att ta några exempel. Gå en antennkurs eller försök läs in på egen hand.
Ett bra första steg är att köpa boken: Antenn och kabel-TV-teknik av Mats Röjne. http://www.teamsat.se
svanted

Inlägg av svanted »

det är sällan för att inte säga onödigt, att man drar alla uttag från samma central i ett hus, däremot drar man till alla hus eller lgh i
ett område från en fördelningscentral. men i huset eller lgh försöker man i möjligaste mån seriekoppla uttag, det beror på hur många uttag det finns totalt och vilken signalstyrka man har kvar i sista uttaget, som avgör om man måste göra två eller flera slingor.
seriekoppling av uttag sparar massor av kabel och utrymme då centralen annars blir skrymmande, för att inte tala om kabelstammen
ut från den.

ghu´s tips om boken är bra, där står allt man behöver veta...
grottan

Inlägg av grottan »

Trenden inom villor är helt klart stjärnformad kanalisation så det traditionella kaskadnätet är på väg bort, i dag räcker koaxen till och är det mest kostnadseffektiva sättet att distribuera TV signaler även om t.ex Schneider med sitt Lexcom Home förespråkar ett kabelsystem för all informationsöverföring där anpassningskablag (baluner) används för TV signalen.

Är rätt smart att bygga en kanalisation och sedan dra i den mest kostnadseffektiva kabeln, i dag är det nog UTP + koax men vem vet hur framtiden ser ut?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fiber? :vissla:

Men rådet om kanalisation är nog det bästa.
svanted

Inlägg av svanted »

grottan skrev:Trenden inom villor är helt klart stjärnformad kanalisation
mer än jag visste... :oops: men så bra
för tv via coax är snart ett minne blott..
och det är det enda som går att kaskadkoppla.
ja förutom elen förstås men de kanalerna ser väl ut som de alltid gjort?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

10Base-T går att kaskadkoppla.. ;)

Skulle säkert gå att ordna någon variant på det med 100/1000 Mbit/s Ethernet också.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kaskadnät är som sagt helt ute. Man drar alla uttag till en gemensam central oavsett om det sen är coax, telefon, cat5 eller något annat i rören. Den stora fördelen är att man i framtiden lätt kan byta ett tv-uttag mot nätverk och vice versa.

Visst går det att kaskadkoppla fördelare, men det är enklare och blir lite mindre dämpning om man tar en stor.

edit: dessa är inte fördelare, se nedan
12-vägs 6072041
16-vägs 6072042
20-vägs 6072043
24-vägs 6072044
28-vägs 6072045

Givetvis behöver man en förstärkare innan om signalen ska räcka.

Ovanstående är för DVB-T eller DVB-C. för DVB-S blir det mer komplicerade och dyra grejer.
svanted

Inlägg av svanted »

blueint skrev:10Base-T går att kaskadkoppla.. ;)

Skulle säkert gå att ordna någon variant på det med 100/1000 Mbit/s Ethernet också.
ja säkert fiber åckså, mha ngn prismasplitter... :oops:
ghu

Inlägg av ghu »

mrfrenzy:

Jag har aldrig sett så stora fördelare som 28-vägs!!

Varifrån kommer din tabell och är det verkligen 28-vägs??

12-vägs 6072041
16-vägs 6072042
20-vägs 6072043
24-vägs 6072044
28-vägs 6072045
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om jag skulle ha ett sådant när i min villa skulle jag nog inte har förgrening till allt. Jag skulle anslutit de ledningar som faktiskt används. Men det beror ju på vem som bor i huset. Det finns ju en fördel med att man kan plugga in antennsladden var som helst och bara köra.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

edit: jag hade sett fel!

det är inte alls fördelare, det är avtappare med dämpning 12,16 osv dB
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Comega från DKT. Har 32 vägs splitter: LLS 32-18F

Den dämpar cirka 18dB, så beror lite på vilken signal som skall köras ut men antagligen behövs en förstärkare.
Stjärnnät är att föredra, en större kostnad men kan man ta den så är det lättare service och bättre dämpning mot oönskade signaler.
Fast kör man ut digital signal så skall det till en hel del störningar innan det påverkas.

Allting beror ju på hur stor splitter som går in i centralen, olika tillverkare har olika utformning på grejerna.
Det går att koppla ihop flera fördelare, fast man skall sträva efter så lite kopplingar som möjligt. (Mindre antal felkällor)
Använd riktiga grejer för att montera F-kontakter och ordentlig kabel så det blir shyst, F-Kompression är helt underbart.

Oanvända utgångar i splittrar skall alltid ha F-Motstånd monterat.

Rekommenderar även som tidigare skribenter Mats Röjnes bok, den innehåller massa nyttigt i ämnet.

Lycka till!
Skriv svar