Dubbelisolering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
butthead

Dubbelisolering

Inlägg av butthead »

Är det någon av er som kan detta med dubbelisolering (symbolen fyrkant-i-fyrkant)?
EN60950 är 320 sidor lång och även om inte allt berör just dubbelisolering är det mycket att ta in i huvudet. Dubbelisolering ska enligt den standarden bestå av både basic insulation och supplementary insulation.

Jag har av nyfikenhet öppnat tre (konsument)produkter jag har hemma. Från Bosch, Siemens och IKEA. Alla har bara kretskort i låda. Skulle ytterhöljet gå sönder på "fel" ställe så är det 230VAC eller likriktad sådan (sw-trafo) direkt åtkomlig. Alltså ingen supplementary insulation i mina ögon. Bosch och IKEA har glömt att skydda själva lödpunkterna till transformatorns primärsida och Siemens har öppet kretskort 230VAC och 324VDC (likriktad 230VAC).

Är produkterna felaktigt utförda tror ni, eller har jag missat nåt?
rehnmaak

Re: Dubbelisolering

Inlägg av rehnmaak »

Svårt att säga. Du får lägga upp bilder.

Så länge höljet klarar uppställda krav på slagtålighet så är det inget problem. Det finns inget som säger att produkten måste klara att bli överkörd av en stridsvagn utan att bli farlig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har för mig att dubbelisolerat betyder att även om någon metalldel som är i "omedelbar" närhet av 230Vac får kortis till fasen komme strömmen inte att kunde "gå ut" ur enheten.

I borrmaskinfallet betyder det att om motorn blir skadat så att motorn blir strömförande kommer borrpatronen att vara isolerat från motorn via t.ex. plastdrev eller liknande.
butthead

Inlägg av butthead »

Men det står ju uttryckligen i standarden 60950 att dubbelisolering är basic insulation OCH supplementary insulation. Det kommer man ju inte ifrån även om materialet är slagtåligt.
ds77

Inlägg av ds77 »

Kan inte supplementary isolation vara basic isolation en gång till, alltså helt enkelt dubbla avståndet? Nerre har säkert något bra svar på det, han har säkert gett svar på det i någon tidigare tråd också...
butthead

Inlägg av butthead »

Detta handlar inte om isolationsavstånd, utan isolationsbarriärer. Alltså låda-i-låda, precis som dess symbol också efterliknar....
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

DOUBLE INSULATION
insulation comprising both BASIC INSULATION and SUPPLEMENTARY INSULATION

dvs två *olika* isolationsbarriärer.

Det du skriver om två "basic insulation" är det som kallas för REINFORCED INSULATION. Dock kan symbolen med två kvadrater användas även för "reinforced insulation".
butthead

Inlägg av butthead »

Så, Rehnmaak du håller med om att det saknas en barriär i de tre produkterna jag beskrev?
Reinforced = förstärkt, är det t.ex. om man skulle göra en ingjutning så att det blir en hel kloss?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Du kan nog vara tämligen säker på att de maskiner du undersökt inte är felaktigt utförda, det handlar om seriösa tillverkare som inte kan kosta på sig slarv med elsäkerhet.

När du säger "kretskort i låda", menar du då att kretskortet är inneslutet i en låda inuti apparaten? Själva ytterhöljet på apparaten räknas ju också som ett isolerande lager, på detta sätt kan dubbelisolation åstadkommas.

Dessutom krävs det egentligen inte två lager av isolation, det räcker med ett lager om det är "reinforced insulation".

För double insulation krävs basic insulation + supplementary insulation (= 2 lager), men det går som sagt lika bra med reinforced insulation i ett lager.

Eftersom det verkar handla om vitvaror föreslår jag att du tar dig en titt på EN60335...
butthead

Inlägg av butthead »

Det är transformatorer/batterieleminatorer som man sätter direkt i vägguttaget.
Reinforced måste ju vara mer än bara någon millimeter plasthölje som dessa har om de ska använda sig av reinforced som skyddsteknik?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag kan inte de exakta måtten i huvudet och jag har inte heller några standarder liggande här hemma :wink:

Ur minnet så kan nog ett par millimeter plast räcka som reinforced insulation, tjockleken ligger i alla fall i dessa trakter.

Nackdelen med sådana här frågor är att de inte är särskilt sökbara på internet, man måste köpa standarderna för att komma åt den matnyttiga informationen. En annan "paraplystandard" som kan vara intressant i detta fall är IEC 60664-1
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

butthead skrev:Så, Rehnmaak du håller med om att det saknas en barriär i de tre produkterna jag beskrev?
Reinforced = förstärkt, är det t.ex. om man skulle göra en ingjutning så att det blir en hel kloss?
Nej, jag kan inte dra några slutsatser om de produkterna du beskrev. Men som jag skrev; att krossa en isolationsbarriär räknas inte som "single fault".

Ingjutningar brukar räknas som solid isolation, och då räcker det med att de klarar isolationsproven, typ 3-4000V i 1 minut, vilket motsvarar reinforced insulation.
Skriv svar