Felsöka surroundreceiver
Re: Felsöka surroundreceiver
Delta-sigma modulerar en triangelvågsfrekvens i princip?
(iaf i detta fall)
(iaf i detta fall)
-
SM7CZR skrev:En "häftig" maskin verkar det som, 7 x 50 Watt!Vore kul att försöka garantera att jag inte kan repa den själv innan jag skickar den till verkstad.
Försökte ladda ner en manual på nätet, men det verkade omöjligt.
Du skriver ingenting om hur den uppför sig när den funkar, slår den bara ifrån utan vidare trots att ljudet är ok?
Enligt dej så slår den ifrån även utan inputsignal. Det gör min platt-TV också när den är utan signal en stund, trots att den är felfri.
Fråga mig inte varför, det är konstruktörens idé.
Lämna in underverket till serviceproffsen. Det är inget att skämmas för. Var och en till sitt.
Jag har hittat en servicemanual till enheten, men då jag saknar facebook så får jag inte ladda ner den! En kompis skulle skriva ut den åt mig dock.
Det som sker är att den stänger av och går in i standby, och detta utan någon annan indikering innan den stänger av. Ljudet, bilden och allt fungerar som det ska och helt plötsligt stänger den av. När den stänger av går den att starta igen men då slår den omedelbart av.
Det låter som att den går in i skyddsläge, men såvitt jag vet ska det i detta fall även stå "protect" på displayen just som den stänger av, och det gör det inte på min.
Ang receivern i sig så är jag personligen mycket nöjd med ljudet och funktionen i den, och fram tills första gången den stängde av (för någon vecka sedan) så har den fungerat felfritt.
Nu har jag upptäckt att denna receiver är relativt billig idag, 3500kr ny. Så att köpa en ny känns inte så fjärran trots allt. Men det vore såklart kul endå att få prova sig fram lite själv. Och 3500kr mindre att lägga ut är 3500kr vunnet.
Jag inväntar manualen iaf så får väl återkomma när jag fått den i hand.
Jag hade exakt samma fel som du. Men trots bytt enhet kvarstod problemet
-
bigmac
aha men fick du veta VAD som var fel på receivern när den vart utbytt?
jag rådfrågade en bekant som är iaf lite bättre än mig på elektronik och hans råd var iaf att börja kolla om trafon i receivern mår riktigt bra.
Så en fråga till er är om det går att mäta och isf HUR man mäter över en trafo för att kontrollera i vilket skick den är? (förrutom spänningen på sekundärsidan såklart)
jag rådfrågade en bekant som är iaf lite bättre än mig på elektronik och hans råd var iaf att börja kolla om trafon i receivern mår riktigt bra.
Så en fråga till er är om det går att mäta och isf HUR man mäter över en trafo för att kontrollera i vilket skick den är? (förrutom spänningen på sekundärsidan såklart)
Frågan är om det existerar någon nättransformator.Attackmack skrev: hans råd var iaf att börja kolla om trafon i receivern mår riktigt bra.
Med de uteffekter som levereras från apparaten misstänker jag att det är en switchad nätdel.
Felet skulle mycket väl kunna ligga i nätdelen.
Intermittenta fel är mycket jobbiga att komma åt tyvärr.
Varma komponenter (med dålig kylning) kan med tiden få små sprickor i lödanslutningarna.
Din felbeskrivning kan tyda på sådan typ av kontaktfel.
Hoppas att du får en lösning så småningom.
/Ingvar
- Electricguy
Det här är den enda bilden jag hittar som visar innehållet i den. Och jodå, visst har den trafo nätdel. En ganska rejäl sådan också
(Det är bilden uppe till vänster)

Och den verkar vara ganska robust jämfört med dom andra modellerna i den här bilden.
(Det är bilden uppe till vänster)

Och den verkar vara ganska robust jämfört med dom andra modellerna i den här bilden.
Fast att transformatorn skulle vara sönder låter som struntprat. Ta reda på varför den stängs ner som jag skrev tidigare istället för att gissa hejvilt!
Låter som lödning som har gett sig, kan i princip stanna apparaten när som helst, kall som varm.
Tycker du skall ta och syna kretskorten noga, speciellt nätdel och slutsteg.
Prova under drift och knacka med skaftet på en tandborste på korten sen kan du även ta och borsta
på korten försiktigt för och leta efter glapp.
Även värmning med hårtork kan vara värt och prova.
Kjelle
Tycker du skall ta och syna kretskorten noga, speciellt nätdel och slutsteg.
Prova under drift och knacka med skaftet på en tandborste på korten sen kan du även ta och borsta
på korten försiktigt för och leta efter glapp.
Även värmning med hårtork kan vara värt och prova.
Kjelle
Nej, trafon är det inte!
Men kan vara vad som helst i nätdelen.
Kjelles tips är bra! Exakt så brukar jag göra vid såna fel.
Gärna lite kylspray om någon komponent reagerar för hårtorken.
Men kan vara vad som helst i nätdelen.
Kjelles tips är bra! Exakt så brukar jag göra vid såna fel.
Gärna lite kylspray om någon komponent reagerar för hårtorken.
- Electricguy
Jo trycka och knacka på kort och komponenter brukar funka bra. Det har löst många problem! 

Fick den repad 2ggr och utbytt 1 gång, sen bytte jag till en pioneer. Den stängde av sig när den blev varm, och det stod INTE protect på displayen, för jag såg när den dog en gång. Bara knäppte av sig. Man kunde köra den i 10-15 minuter ungefär med normal volym, sen död.Attackmack skrev:bigmac
Hej!
Jag har precis liknande fel att min HK 255 stänger av sig några sekunder efter man satt på den, den blinkar Front L och R på displayen så antar att det är den för eller slutsteget för den kanalen som gått sönder. Kikade över GN62 och CN63 i schemat.
Efter att ha pratat med en service kille så sade han att materialkostnaden troligtvis ligger på 100:- medans felsökningen ligger på 1000-1200 om man lämnar in den.
Kom du vidare med din servicemanual och hittade felet på din HK ?
Mvh
HA4g3n i Örebro
Jag har precis liknande fel att min HK 255 stänger av sig några sekunder efter man satt på den, den blinkar Front L och R på displayen så antar att det är den för eller slutsteget för den kanalen som gått sönder. Kikade över GN62 och CN63 i schemat.
Efter att ha pratat med en service kille så sade han att materialkostnaden troligtvis ligger på 100:- medans felsökningen ligger på 1000-1200 om man lämnar in den.
Kom du vidare med din servicemanual och hittade felet på din HK ?
Mvh
HA4g3n i Örebro