Felsöka surroundreceiver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Attackmack
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 juli 2011, 18:49:46

Felsöka surroundreceiver

Inlägg av Attackmack »

Hej alla.

Jag har en några år gammal surroundreceiver som börjat strula. Den är köpt begagnad och har ingen garanti kvar.
Felet har uppstått utan att jag kan koppla det till något särskillt och det känns som att för en kunnig är det nog inga problem att åtminståne lokalisera VAD som är problemet.
Så utan någon vidare erfarenhet eller kunskap inom området tänkte jag att jag iaf skulle kolla och fråga runt lite innan jag vänder mig till den tydligen dyra och svårkommunicerande officiella suporten.

Receivern är en Harman Kardon AVR 255

Felets art är att den efter att stått på en viss tid stänger ner sig själv. Även när inget är inkopplat och ingen belastning läggs på receivern så stänger den av efter en tid. Ibland står den 45 minuter, ibland knappt 1 minut innan den slår ifrån. Dock verkar den stå längre innan den stänger av när den är kall.

Jag har öppnat "skalet" men kan såklart inte direkt se något fel, jag vet ju knappt vad jag ska titta efter, men ser inget bränt eller skadat, känner ingen lukt heller.
Dock har jag konstaterat att fläktarna inuti inte startar (vilket de ska göra vid hög värme). Jag vet inte vid vilken temperatur dessa ska aktiveras men då receivern ibland slår ifrån rätt snabbt och alltså inte hunnit bygga upp någon värme så känns det inte som detta är problemet.

Som sagt så är jag varken kunnig eller erfaren på området. Jag jobbar som elektriker men sysslar ytterst sällan med elektronik på komponentnivå. Men jag hoppas jag kan få några tips på vart man bör starta en felsökning av enheten, vad man ska titta efter. Vore kul att försöka garantera att jag inte kan repa den själv innan jag skickar den till verkstad.

Tack på förhand

Marcus
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av psynoise »

Hej.

Även om inte apparaten i sin helhet med kylflänsar är varm kan integrerade kretsar vara det innan värmen har hunnit sprida sig.

För det första borde du ta reda på varför den stänger ner, är det värmen eller något annat. Kolla vad brytaren för nätspänningen är kopplad till om det är där den stänger av. Är förstärkaren av integrerad typ, kanske kretsarna har någon avstängningsfunktion, kolla databladet för de stora kretsarna som sitter mot kylflänsarna.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av labmaster »

Men jag hoppas jag kan få några tips på vart man bör starta en felsökning av enheten, vad man ska titta efter.
Om du skall kunna lösa detta problem så tror jag att du skall börja med att titta efter litteratur inom grundläggande ellära och elektronik. Jobbar du som elektriker kanske Ohms lag och den grundläggande elläran är bekant och då kan du söka efter litteratur som leder till komponentkunskap. Därefter kan du behöva titta efter ett lämpligt oscilloskop. Ibland kan det räcka med ett universalinstrument men mera vanligt är att man behöver kunna analysera signaler av annan karraktär än de som går att mäta med ett universalinstrument.

Om det inte finns någon på forumet som exakt kan berätta vilken komponent som är trasig med utgångspunkt i att medlemmen lagat en exakt likadan surroundreciver som du har är det i stort sett omöjligt för dig att få ett vettigt svar som leder till att du på egen hand kan reparera den.

Mitt förslag är att du vänder dig till någon i närheten av där du bor som vill åtta sig att laga den till dig. Alternativt skickar du apparaten till återvinningen och köper en ny. Det blir ofta billigare än att laga den ifall du måste betala för att få den hel igen.

Jag önskar dig all lycka med att finna lösningen på ditt problem oavsett vilken väg du väljer.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av SM7CZR »

Vore kul att försöka garantera att jag inte kan repa den själv innan jag skickar den till verkstad.
En "häftig" maskin verkar det som, 7 x 50 Watt!
Försökte ladda ner en manual på nätet, men det verkade omöjligt.
Du skriver ingenting om hur den uppför sig när den funkar, slår den bara ifrån utan vidare trots att ljudet är ok?
Enligt dej så slår den ifrån även utan inputsignal. Det gör min platt-TV också när den är utan signal en stund, trots att den är felfri.
Fråga mig inte varför, det är konstruktörens idé.

Lämna in underverket till serviceproffsen. Det är inget att skämmas för. Var och en till sitt.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av bigmac »

hade en liknande HK tidigare, ngt snäpp värre. Hade exakt samma fel, fick den bytt 3ggr, sen inbytt mot en pioneer. Sämsta skiten jag varit med om. Dåligt lät den också. Vilken fröjd när Pioneern kom...

mitt tips. Släng den i väggen

#bitter
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av psynoise »

Harman Kardon ska nog inte förväxlas med deras förstärkare som de tillverkade på 70-talet. Gäller dock många andra märken också.

Klart att man ska försöka laga den själv. Men utan oscilloskop och multimeter kommer man inte särskilt långt. Genom att laga saker lär man sig också hur man kan lösa olika kretsproblem.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av Tekko »

Det harman kardon som säljs idag är bara SKIT! Skrota skiten å bygg nytt med trafon å kylflänsen om det e nåt värt att kalla kylfläns i den, kanske rent av e nåt bajsigt klass d skräp.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av psynoise »

Fast framtidens värstingar borde använda klass-D och aktiva delningsfilter samt över huvudtaget ta mer inspiration från PA-anläggningar tycker jag. Klass-A, AB och B kan lika gärna vara lika mycket skräp. Stora kylflänsar och klass-A förstärkare konstrueras endast av lata konstruktörer för audiobruk. Mer teknik åt folket istället!
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av Tekko »

Men klass d låter rent sagt SKIT!! Helt olyssningsbart, URK!!!
Användarvisningsbild
ABBE9607
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 januari 2008, 18:39:36
Skype: albin.backman
Ort: Härnösand

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av ABBE9607 »

Jag tycker att man borde använda digitala delta-sigma förstärkare. Bra ljud och hög effektivitet. Behöver inte lika hög switchfrekvens som klass-d.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av Tekko »

Switchande förstärkatre borde förbjudas , de låter så SKIT är de inte går att lyssna på. Klass AB är vad det ska va!!! Å inget annat!! klass D = SKIT!!! Så det så!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av blueint »

Vad är skillnaden mellan Sigma-Delta och Klass-D egentligen?
Användarvisningsbild
ABBE9607
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 januari 2008, 18:39:36
Skype: albin.backman
Ort: Härnösand

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av ABBE9607 »

Sigma-delta avänder pulsdensitetsmodulation och klass-d använder pulsbreddsmodulation.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av blueint »

Fast för att variera pulsdensiteten så ändrar man väl pulsbredden? :humm:
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Felsöka surroundreceiver

Inlägg av Tekko »

En Delta-Sigma modulator ser lite annorlunda ut, nåt sånnt här: Bild
Skriv svar