Skruvdragare, vad ska man ha
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Skruvdragare, vad ska man ha
Vi kör med Milwaukie-maskiner på jobbet. Med de större batterierna kan man harva ganska länge med dem och de är robusta. Dock lite dyra.
Efter att ha förbrukat några Clas-Olsson/Biltema/ÖB/Rusta/Konsum-skruvdragare köpte jag en Makita för ca tre år sedan.
Det var en skillnad som på natt och dag.
Två batterier, 14.4 Volt, snabbladdare på 30 min, chuck upp till 13 mm.
Lätt fin maskin, med lampa som lyser på borrstället.
Högt varv, urstark, perfekt handgrepp.
Används till både trä och stål.
Borrar med hålborr på 110 mm genom 45 mm trä utan problem.
Drar fransk träskruv M12 genom plank mot trävägg.
Kostade ca 3500:- men jag är mycket nöjd, och ångrar inte köpet.
(Fast ca 5 skitmaskiner x 300:- betalar ju nästan halva Makitamaskinen.)
Edit: Ej 18V utan 14.4V
Det var en skillnad som på natt och dag.
Två batterier, 14.4 Volt, snabbladdare på 30 min, chuck upp till 13 mm.
Lätt fin maskin, med lampa som lyser på borrstället.
Högt varv, urstark, perfekt handgrepp.
Används till både trä och stål.
Borrar med hålborr på 110 mm genom 45 mm trä utan problem.
Drar fransk träskruv M12 genom plank mot trävägg.
Kostade ca 3500:- men jag är mycket nöjd, och ångrar inte köpet.
(Fast ca 5 skitmaskiner x 300:- betalar ju nästan halva Makitamaskinen.)
Edit: Ej 18V utan 14.4V
Senast redigerad av bit96 28 juli 2011, 22:52:03, redigerad totalt 1 gång.
Jag köpte en av Hitachis budgetmaskiner tror den heter DS 14 DFL någonting, 14 Volts. har för mig den kostade 1795:- med 2 batterier på Hornbach. Innan det hade jag använt Hitachi, DeWalt och Hiltis proffsmaskiner när jag hjälpt farsan bygga hus och av dem gillade jag Hitachi bäst. Min maskin har jag inte använt tillräckligt mycket (ca 2-3 batterier) för att märka någon skillnad mot proffsvarianten. Däremot är det som natt och dag mot den 18 V Harald Nyborg för 199:- som jag hade innan.
Största nackdelen med Hitachis grejer är att de är så otroligt fula, de ser ut som en träningssko i skruvdragarformat.
Största nackdelen med Hitachis grejer är att de är så otroligt fula, de ser ut som en träningssko i skruvdragarformat.
Jag måste hålla med någon tidigare här, har en Bosch GSR 10,8-2-LI, (viktigt att det inte är en 10,8-LI-2!) Som jag är fantastiskt nöjd med, kostar ganska precis 2000:- med 2 accar, laddare och väska.
Det som gör den så bra är att den är tillräckligt lätt och liten för att man med lätthet kan skruva takgips, den har bra momentbegränsare som är "IKEA-möbel kompatibel", går förvånansvärt länge på accarna, och är stark nog för de fetaste trallskruvarna.
Jag har haft 7,2V (blå)bosch, 149:- kronors maskiner samt 12V Ni-Mh (Blå)Bosch, och den här maskinen är överlägsen dom alla !
my 2 cents..
Lycka till med skruvdragarköpet !
Det som gör den så bra är att den är tillräckligt lätt och liten för att man med lätthet kan skruva takgips, den har bra momentbegränsare som är "IKEA-möbel kompatibel", går förvånansvärt länge på accarna, och är stark nog för de fetaste trallskruvarna.
Jag har haft 7,2V (blå)bosch, 149:- kronors maskiner samt 12V Ni-Mh (Blå)Bosch, och den här maskinen är överlägsen dom alla !
my 2 cents..
Lycka till med skruvdragarköpet !
- ElectricMan
- Kontakt:
Köpte en DeWalt DCD710 idag. 1500kr på Beijer.
Har bara hunnit borra 2st hål i en spånskiva än så länge, men den är lätt och verkar riktigt stark. Så den kan jag rekommendera att du kollar på!

Har bara hunnit borra 2st hål i en spånskiva än så länge, men den är lätt och verkar riktigt stark. Så den kan jag rekommendera att du kollar på!

det absolut viktigaste på en skruvdragare är att hastigheten verkligen är steglös och
DEN SKA INTE BERO PÅ BELASTNINGEN!
testa så här:
kör den på riktigt låg hastighet....
kläm fast chucken med handen....
då ska inte varvtalet ändras från obelastad.
detta är väldigt viktigt om man ska skuva t.e.x. spånskivor eller gips, då måste man kunna köra långsamt utan att behöva anpassa
gasen beroende på hur tungt skruven går, annars är det hopplöst att inte köra skruvskallen genom skivan.
nu finns denna facilitet på de lite dyrare maskinerna men det är värt det.
DEN SKA INTE BERO PÅ BELASTNINGEN!
testa så här:
kör den på riktigt låg hastighet....
kläm fast chucken med handen....
då ska inte varvtalet ändras från obelastad.
detta är väldigt viktigt om man ska skuva t.e.x. spånskivor eller gips, då måste man kunna köra långsamt utan att behöva anpassa
gasen beroende på hur tungt skruven går, annars är det hopplöst att inte köra skruvskallen genom skivan.
nu finns denna facilitet på de lite dyrare maskinerna men det är värt det.
Fastnade för de något mindre maskinerna som kör på små 12V-ackar, men efter att ha känt på dom i verkligheten så föll dom bort. De var helt enkelt för klena och hade för dåligt varvtal.
Det fick tillslut bli en Ryobi-maskin. Känslan och styrkan kändes som ungefär som DeWalt-maskinen jag jämförde med.
Det fick tillslut bli en Ryobi-maskin. Känslan och styrkan kändes som ungefär som DeWalt-maskinen jag jämförde med.
Jag har också en hitachi DS 14 DFL, 14,4V som jag är ritkigt nöjd med!
Anledningen att jag valde den var att den körde på litiumbatterier, vilket var ovanligt för ett par år sedan, nu finns det många fler alternativ som kanske är bättre...
Mina föräldrar har två gröna bosch, inte lika kraftiga men de är väldigt nöjda.
2 växlar och litiumbatterier tycker jag hör till det viktigaste
Anledningen att jag valde den var att den körde på litiumbatterier, vilket var ovanligt för ett par år sedan, nu finns det många fler alternativ som kanske är bättre...
Mina föräldrar har två gröna bosch, inte lika kraftiga men de är väldigt nöjda.
2 växlar och litiumbatterier tycker jag hör till det viktigaste
Jag kör Ryobi-borrmaskinen med autoshift både som borr och skruvdragare, regleringen på låga varv kunde varit lite bättre, men för mina ändamål fungerar den utmärkt.
- Mizzarrogh
Vi införskaffade också en DW på rean när de bytte batteristandard har funkat fint och åtminstone jag har inte tänkt på vikten (men detta är en mindre modell). (men så är jag måhända van att jobba med tunga verkstadshammare, handsläggor är mer en fråga om teknik men maskiner kan nog vara mer kritiskt om man yrkesjobbar 8-9 timmar om dagen (vad som dock är ännu viktigare om man jobbar väldigt mycket är avvibrerade verktyg, dåliga verktyg av billig kinakvalla kan orsaka trista nervskador, ledskador och annat om man jobbar med det väldigt mycket men dessa brukar som regel bortfalla ändå av andra orsaker om man vill ha bra resultat för yrkesbruk... Dock har jag mest upplevt detta med slipar, rondeller och liknande (är numera allergisk mot dåliga sliprondeller, därför gamle charles hänger med fortfarande och den är det enda handburna som rår på 90 mm härdat borstål men väger förmodligen ett ton i jämförelse blev fysiskt förlamad i handleden flera timmar första gången jag sträckkörde med den innan man lärt sig tekniken, så visst det spelar nog roll om man yrkesarbetar...).) men för hemmabruk har jag inte upplevt några problem med dessa.) budgetvariant fanns en gammal "best tools" DW kopia, har funkat förvånansvärt bra, enda är att den inte är riktigt lika stark, primitivare laddare som man måste vakta och inte lika bra känsla och grepp på snabbchucken osv. Borrade tom en gammal fjäderstålsplatta på strax under 4 mm igår och det fungerade med denna även om det blev en heldel nötande med olika borrar och maskinen fick svalna någon gång.
Edit: Jag har ingen erfarenhet av just borrmaskinerna men har kört rätt mycket sliprondeller av Makita, Metabo, mfl de är riktigt bra maskiner (dock förvånansvärt primitiva innuti för att vara toppkvalla...) det är riktigt bra maskiner att jobba med men kostar några K mer men ibland har de ju readriver i samband med reklamkampanjer och liknande. Metabo har några modeller i samma prisklass som DeWalt, men vet ej om det är någon större skillnad, verkar mycket likvärdiga om de ligger i samma prisklass.
Edit: Jag har ingen erfarenhet av just borrmaskinerna men har kört rätt mycket sliprondeller av Makita, Metabo, mfl de är riktigt bra maskiner (dock förvånansvärt primitiva innuti för att vara toppkvalla...) det är riktigt bra maskiner att jobba med men kostar några K mer men ibland har de ju readriver i samband med reklamkampanjer och liknande. Metabo har några modeller i samma prisklass som DeWalt, men vet ej om det är någon större skillnad, verkar mycket likvärdiga om de ligger i samma prisklass.