Skruvdragare, vad ska man ha
Skruvdragare, vad ska man ha
Behöver en ny skruvdragare. Har harvat med en gammal clasohlson-variant för 250 kr men har tröttnat på den urusla batteritiden, skeva chucken och den allmänt tråkiga upplevelsen det är att höra maskinen klaga varje gång man trycker på strömbrytaren.
Kommer ihåg att jag körde med någon proffsmodell från Hitachi när jag extraknäckte som montör och den var mycket trevlig. Nu är jag inte sugen på att lägga ut 4-5 tusen på en riktigt proffsmaskin men vad får man om man vill lägga max 2k?
Jag behöver inte 45 Nm (ska inte spänna hjulmuttrarna på bilen med den) utan kommer mest "finborra" i aluminium med små borr och skruva reglar så hellre bra precision och känsla och högt varvtal än kraft.
Rekommendationer?
Kommer ihåg att jag körde med någon proffsmodell från Hitachi när jag extraknäckte som montör och den var mycket trevlig. Nu är jag inte sugen på att lägga ut 4-5 tusen på en riktigt proffsmaskin men vad får man om man vill lägga max 2k?
Jag behöver inte 45 Nm (ska inte spänna hjulmuttrarna på bilen med den) utan kommer mest "finborra" i aluminium med små borr och skruva reglar så hellre bra precision och känsla och högt varvtal än kraft.
Rekommendationer?
Re: Skruvdragare, vad ska man ha
Jag köpte min Hitachi med två batterier för ca 2800:- (kommer tyvärr inte ihåg modellnamn men kan kolla om du vill), haft den i över 2 år och är fortfarande lika imponerad varje gång jag använder den
Det är en 10V variant som jag köpte för att den skulle vara liten och lätt, men den orkar så mycket att jag aldrig behövt något annat egentligen. Jag har skruvat minst 5000 skruv (troligtvis mycket mer) och den orkar lika länge per batteri fortfarande
Helt klart en av dom bättre investeringar jag gjort på verktygsfronten.

Jo jag går inte på den där "volt"-hysterin. Effekten är ju det väsentliga.
2800 är dock lite mer än vad jag tänkt mig och även om jag misstänker att det är just dessa maskiner som är mest prisvärda så tycker jag det borde gå att få en vettig under 2000.
2800 är dock lite mer än vad jag tänkt mig och även om jag misstänker att det är just dessa maskiner som är mest prisvärda så tycker jag det borde gå att få en vettig under 2000.
Jag har en Bosch som jag är nöjd med, tror den kostade några hundringar under 2000:- med två litium-batterier. Jag skaffade den för att en bekant har en likadan till installationer i sin firma och den har gått mycket och går fortfarande bra.
Brorsan köpte en Makita för liknande pengar som också fungerar bra, Boschen känns dock lite smidigare men Makita anses väl vara "bättre märke".
Brorsan köpte en Makita för liknande pengar som också fungerar bra, Boschen känns dock lite smidigare men Makita anses väl vara "bättre märke".
Jag köpte en Hitachi
13mm chuck
2st 18V 1,5Ah Li-ion
1400kr.
Köptes på ICA Maxi i Katrineholm, kanske finns på fler ställen.
Jag köpte den för ca 2 månader sedan och är mycket nöjd.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... start=6570 kolla längre ner på sidan.
13mm chuck
2st 18V 1,5Ah Li-ion
1400kr.
Köptes på ICA Maxi i Katrineholm, kanske finns på fler ställen.
Jag köpte den för ca 2 månader sedan och är mycket nöjd.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... start=6570 kolla längre ner på sidan.
Till att börja med, vad ska du ha den till ? dra träskruv eller meckla elektronik ?
För träjobb har jag nån noname 12V-grej som fungerar bra, men sällan används (hade jag använt den mer had ejag nog köpt en bättre), mest använder jag min panasonic EY-503, perfekt när man ska öppna en TV eller nåt med 30 skruvar..
Hade en EY-503 som "tjänstevapen" på ett tidigare jobb och den fungerade så bra att jag var tvungen att skaffa en själv hemma sen
För träjobb har jag nån noname 12V-grej som fungerar bra, men sällan används (hade jag använt den mer had ejag nog köpt en bättre), mest använder jag min panasonic EY-503, perfekt när man ska öppna en TV eller nåt med 30 skruvar..
Hade en EY-503 som "tjänstevapen" på ett tidigare jobb och den fungerade så bra att jag var tvungen att skaffa en själv hemma sen

Du verkade inte veta, därför svarade jag vad som uppges av tillverkarna.
Om ni kollar efter skruvdragare rekommenderar jag www.byggahus.se
Risk finns dock att det blir kring i någon tråd, typ avr vs. pic.
Om ni kollar efter skruvdragare rekommenderar jag www.byggahus.se
Risk finns dock att det blir kring i någon tråd, typ avr vs. pic.
Därför är bästa rådet att åka in till en försäljare och be att få testa dom, då känner man hur dom ligger i handen, hur dom låter och har man tur kanska man får prova att dra i några skruvar (en del återförsäljare har det så). Nästa steg blir att åka på en byggmässa där det i princip alltid finns representanter för olika fabrikat på plats och demar...
Fortfarande vore det bra om TS kan svara på frågan om vad den mestadels skall användas till, det är stor skillnad på om man ska dra i skruv eller om man vill borra med den, vill man sedan dra i stora/grova skruvar/bultar kan man med fördel välja en med knack. Vissa gillar dom andra tycker dom låter för mycket, men helt klart är att om det är stora och långa skruvar/bultar så underlättar knack mycket, dessutom kommer man undan med halvdåliga bits som inte hoppar ur/över lika lätt
Jag har även skaffat en 14.4V Hitachi dragare med knack, finns inget som stoppar den, men det låter ju naturligtvis mer 
Fortfarande vore det bra om TS kan svara på frågan om vad den mestadels skall användas till, det är stor skillnad på om man ska dra i skruv eller om man vill borra med den, vill man sedan dra i stora/grova skruvar/bultar kan man med fördel välja en med knack. Vissa gillar dom andra tycker dom låter för mycket, men helt klart är att om det är stora och långa skruvar/bultar så underlättar knack mycket, dessutom kommer man undan med halvdåliga bits som inte hoppar ur/över lika lätt

Han skriver ju att han mestadels kommer finborra i aluminum och dra lite skruv i reglar...
Jag skulle rekomendera DeWalts "semiproffsserie", det finns 12 volts maskiner under 2K som kommer uppfylla dina krav med råge. Dessa maskiner har bra precision, bra ergonomi osv. Jag vet att Beijer för ett tag sedan kampanjade dessa maskiner för 1395:-
Med din budget så skulle jag nog satsta på en sådan och en sedan lägga till lite kvalitetsborrar, och kvalitetsbits. Inget noname-skit från Jula eller classe. Det är faktiskt även skillnad på borr och borr, inte bara maskinerna.
Hitachis semiproffsmaskiner som redan omnämnts duger också, men jag upplever dessa som oerhört klumpiga. 18 Voltsmaskinerna är riktigt bra för tyngre grejer, och när man vill köra samma batteri på till sticksågar osv i samma serie.
Så länge du tittar på maskiner i yrkessegmentet så skilljer det ytterst lite mellan dem. Det är mest en smaksak vilket märke man väljer. Själv kör jag till största delen Makita.
Jag skulle rekomendera DeWalts "semiproffsserie", det finns 12 volts maskiner under 2K som kommer uppfylla dina krav med råge. Dessa maskiner har bra precision, bra ergonomi osv. Jag vet att Beijer för ett tag sedan kampanjade dessa maskiner för 1395:-
Med din budget så skulle jag nog satsta på en sådan och en sedan lägga till lite kvalitetsborrar, och kvalitetsbits. Inget noname-skit från Jula eller classe. Det är faktiskt även skillnad på borr och borr, inte bara maskinerna.

Hitachis semiproffsmaskiner som redan omnämnts duger också, men jag upplever dessa som oerhört klumpiga. 18 Voltsmaskinerna är riktigt bra för tyngre grejer, och när man vill köra samma batteri på till sticksågar osv i samma serie.
Så länge du tittar på maskiner i yrkessegmentet så skilljer det ytterst lite mellan dem. Det är mest en smaksak vilket märke man väljer. Själv kör jag till största delen Makita.
Jag skulle själv aldrig rekommendera en DeWalt eftersom dom är så typiskt Amerikanskt tunga och klumpiga, håller bra men är jobbiga att arbeta med. Min DeWalt ligger bara på hyllan på grund av vikten och kommer snart att säljas, DeWalt kommer (enligt mig) inte ens i närheten av Hitachi, Hilti, Makita, Panasonic eller Blå Bosch när det gäller användarvänlighet och arbete under långa stunder, vikten gör dom speciellt olämpliga för att "finborra i aluminium"... 

Av byggjobbare som brukar gilla Hilti har jag hört att Hitachis nyare modeller ska vara riktigt bra. De använder tydligen motorstyrningen där man får full fart tills batteriet är helt dött, något som Hilti inte kommit upp med än.
Annars skulle man lika gärna kunna ha en nätdriven i verkstaden, hänger man upp kabeln i taket blir det tom bättre än batteridriven. Dom dagar man arbetar utan el kanske man kan tillåta kaffepauserna komma lite oftare och låta det slöa batteriet ladda. Ytterliggare är långa förlängningskablar alltid bra att ha. Kan egentligen inte komma på många situationer där jag skulle behöva en batteridriven, trots det har jag en trött Bosch.
Annars skulle man lika gärna kunna ha en nätdriven i verkstaden, hänger man upp kabeln i taket blir det tom bättre än batteridriven. Dom dagar man arbetar utan el kanske man kan tillåta kaffepauserna komma lite oftare och låta det slöa batteriet ladda. Ytterliggare är långa förlängningskablar alltid bra att ha. Kan egentligen inte komma på många situationer där jag skulle behöva en batteridriven, trots det har jag en trött Bosch.
Har för mig att det var Greensilver som i någon biltråd skrev att kommentera unga grabbars bilar är som att kommentera varandras flickvänner. Det gäller nog skruvdragare också...PeterH skrev:Jag skulle själv aldrig rekommendera en DeWalt eftersom dom är så typiskt Amerikanskt tunga och klumpiga, håller bra men är jobbiga att arbeta med. Min DeWalt ligger bara på hyllan på grund av vikten och kommer snart att säljas, DeWalt kommer (enligt mig) inte ens i närheten av Hitachi, Hilti, Makita, Panasonic eller Blå Bosch när det gäller användarvänlighet och arbete under långa stunder, vikten gör dom speciellt olämpliga för att "finborra i aluminium"...

De minsta DeWaltmaskinerna, "lågprismaskinerna", är inte så tunga. Jag tycker att dessa är smidiga och bra allroundmaskiner i förhållande till priset. Ingen skruvdragare är väl egentligen ultimal för både finborrning i aluminum och tyngre regeldragning. Jag fiick heller inte uppfattningen att killen ska använda maskinen 8h om dagen 5 dagar i veckan.
Jag håller dock med dig, och föredrar Makita och Hitachi före DeWalt, men då snackar vi inte samma prisklass längre... TS efterfrågade inte en maskin för 3-4K!
Jag köpte en liknande Hitachi som Ica maxi krängde, fast på Swedol, bra att ha som extramaskin. Men jag tycker den är rejält klumpig, har nån jävla fläkt baktill som blåser en i nyllet, och den är hur lång som helst baktill och har ett föbannat osmidigt och plattfotat batteri.
Det är bra snärt i den, men jag skulle som sagt rekomendera DeWaltmaskinerna i samma prisklass istället.
Hitachis dyrare maskiner är dock en annan historia. Men för hobbybruk, vilket jag förmodar att det var frågan om, så hostar man kanske inte upp de slantarna.