"Nätverkskabeln är inte ansluten"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35224
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av säter »

Man kan ju misstänka att modemet håller på att ge upp. I och med att det hjälper med omstart.

Jag har ett äldre Nokia-modem liggande sedan tidigare, är detta något man kan använda i felsökningssyfte?

Jag tror modellen heter M1122.
M1122.jpg
Till detta modem hör även en vit extra burk. Vad är den bra för?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av Cano »

Jag har haft liknande symptom på en gammal dator. Felet försvann efter ett hårddisk byte så jag fick för mig att det var typ ett virus/trojan/mask eller nått.
Men det kanske var en ren tillfällighet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46930
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av TomasL »

Troligen en tillfällighet.
Den vita burken är ett filter som filtrerar bort ADSL-signalen från den vanliga teletrafiken.

Det är inte säkert att ditt gamla Nokiamodem funkar, beror på vilka standarder det stöder, dessutom bör du kolla med din ISP om de har låst din lina till en speciell MAC-adress.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35224
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av säter »

Vad modemet stödjer för standarder vet jag inte. Ej heller om jag har låst adress.

Modemet vart ersatt med det nuvarande i samband med uppgradering till 24Mbit/s.
Jag har haft Telia ADSL hela tiden.

Men å andra sidan är det väl bara att prova.

Mitt nuvarande Zyxel har inte något löst filter. Är det inbyggt i burken kanske?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46930
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av TomasL »

du får ringa Telia och höra vad de rekommenderar för några modem.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2623
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av ajje »

Det går bra att prova med nokian. Jag har kva mitt gamla nokia som reservmodem, och har behöft använda det ibland.

Ditt nya zyxel har delningsfiltret sittande direkt i "pluggen".
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Kass router/mopem /switch

Får själv ibland byta portar till en annan då de verkar 'Dö'
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15464
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av mrfrenzy »

säter skrev:Nu har problemet tilltagit.
Normalt, när allt fungerar, då flimmrar lampan DSL på modemet.
När det blir avbrott, tänds DSL-lampan efter någon minut.
Detta beror på en av två saker:
1) trasigt modem
2) fel på telelinjen

Ring till Telia och berätta hur dsl-lampan uppför sig, dom kommer mäta ledningen. Syns inget fel så skickar dom dig ett gratis utbytesmodem.
Om felet kvarstår med det nya modemet skickar dom ut en tekniker som går igenom ledningen.

Dom gamla Telia Zyxelmodemen levererades med en lite större än vanligt "mellanpropp" för anslutningen till telejacket, detta är ditt filter.
Dom nya modemen har en rejält stor vit kluns som är tydligt märkt.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av rehnmaak »

De Zyxel modemen förbrukade jag ca ett per år innan jag fick fiber. Jag vet inte om det är åska eller vad det är som gör att de är så vansinnigt dåliga.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35224
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av säter »

mrfrenzy skrev:Ring till Telia och berätta hur dsl-lampan uppför sig, dom kommer mäta ledningen. Syns inget fel så skickar dom dig ett gratis utbytesmodem.
Ok.
Det är alltså Telia som äger modemet?
Som på Televerkstiden?
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43247
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av sodjan »

Det beror lite på hur avtalet ser ut.
Med de nya avtalen (som jag inte kommer ihåg, men mrfrenzy nämnde det i en
annan tråd) så har man full service/support även på modemet, men då
är det inte ett Xyxel utan en annan modell som Telia kan "komma in i"
och adminstrera fullt ut.

Jag har bytt ett Xyxel 660HW i somras på kontoret efter en åskattack, och det
andra här hemma verkar ha 1 av 4 portat som har "gått". Det ska jag byta också.

Man annars så tycker jag att Xyxel modemen är fantastiskt stabila och bra.
Inga oförklarliga omstarter, varken av sig självt eller forcerat.

Jag köpte ett nytt D-Link på Kjell, men det fick de tillbaka efter en vecka,
det hel-hängde sig minst en gåg per dygn och jag fick boota om det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15464
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av mrfrenzy »

Zyxelmodemen äger kunden, Thomsonmodemen äger Telia.

Eftersom du köpt Zyxelmodemet av Telia så står dom för garantin i alla fall utom åska, och dom är så vänliga så dom skickar ett nytt modem med en fraktsedel för att returnera det trasiga.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43247
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av sodjan »

Thomson var det ja, det där som har lite B&O feeling över sig... :-)

Det är möjligt att de har undantagit åska från garantin nu, men för
några år (OK, 7-8 kanske) ingick det och jag har bytt ett par efter åskväder.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35224
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av säter »

#Telia så står dom för garantin i alla fall utom åska#

Ja men, garantin kan ju inte räcka i evighet?
Eller är de så generösa att de livstidsgaranti?
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Inlägg av labmaster »

Dioden som är märkt DSL/PPP skall lysa konstant när det inte är någon trafik på telelinan. När det är trafik skall den blinka snabbt, man upplever det som att den flimmrar.

Om dioden blinkar långsamt eller inte lyser är det fel på teleledningen eller utrustningen på stationen, då kan det hjälpa att starta om modemet. Om felet återkommer skall du ringa Telia om du köper din ADSL-anslutning av dem annars ringer du till den operatör som levererar anslutningen till dig.

Oftast frågar de om du vill ha en felrapport men om de inte gör det så ber du dem sända en sådan till dig.

Ditt ADSL-modem är det troligen inte fel på men om det är det så får du veta det och då sänder operatören ett nytt modem som du antingen får betala för eller får till skänks.
Skriv svar