Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Borre

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Borre »

Har du sett att kondensatorn på strömsensorn har spruckit?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jepp såg också det efter att ha fotat den :humm: . men nu är den bytt.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

när säkringen går så går väll all ström genom sensorn?
För du använder väll säkringen som shunt?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

I mina ögon ser det inte ut så. Vad jag kan se så är inte ens strömsensorn och säkringen ihopkopplade på högra sidan.
bearing

Inlägg av bearing »

Det är en strömsensor från Allegro, vilken mäter strömmen med hall-teknik. Sensorn sitter i en strömdelare. Säkringen ligger i serie med sensorn.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

okej, jag tyckte att det såg ut som att sensorn låg parallellt med skärningen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Shunten är inte inkopplad på båda sidorna på säkringen bara den ena.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jepp som många redan nämnt, det är en hall-givare som sitter i serie med säkringen. Å säkringen vet jag ju egentligen inte vad jag ska ha till.
Batterierna klarar ”bara” levererar ca 270A (ca>8kW) & den max effekten är ju rolig att ha :). Så någon mer strömstyrka går inte att kräma ur för att smälta en säkring, om kraftelektroniken skulle packa ihop. :|
Nej jag är inte villig att förhandla bort någon kW.

5,2mil i ett svep blev det idag :) men då handlade det förstås inte om några bakhjulskörningar & fullgasrepor.
Det blev riktig ecodriving ist. Hastighet 20-25km/h, jämt lätt trampande i en takt utan att för den delen bli andfådd eller svettig & sen släppa gasen helt så fort det börjar luta neråt, för att inte bränna massa energi i att hålla motorn & alla lager snurrande till ingen nytta.
Så visst går det, men det blir allt annat än roligt att färdas på det viset. :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Allt som är roligt är omoraliskt, dyrt, olagligt eller farligt eller kombinationer därav!

Jag kommer själv att bygga en "elektrisk assisterat cykel" till pendling mellan hemmet o jobbet, det blir dock tidigast nästa år pga. den ekonomiska status så denna tråd har betytt mycket för mig. Jag ser även saker jag vill göra annorlunda (såklart) men många saker på din cykel har givit mig inspiration till lösningar (betyder: kopierar rakt av).
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

...Och Icecap är inte ensam. Jag måste tacka för detta projekt, det har hjälp mig och andra jätte mycket! :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Icecap / Thorped: Vi ser verkligen fram mot fler el-fordons projekt. Det är ju lixom framtiden. :)
Å visst har detta varit en jävulskt lärorik resa. Man får ta lärdom av misstagen & kanske göra en ny förbättrad version om några år igen, när man kört slut på batterierna & det blir dags att bygga med förhoppningsvis ny teknik.

Bearing: du hade så rätt så :-)
Tomgångströmmen & motorns max-varvtal ändrade sig när jag testade att vrida kåpan.
I ena ändläget ökade strömmen & motorns varvtal markant. Å i andra ändläget förbrukade motorn 14A & lät ansträngd. & någonstans mitt emellan så fick jag ner strömmen till ca6A.
Så nu har jag förklaringen på varför cykeln helt plötsligt gick i 69km/h då efter att jag varit i kåpan & rotat förra gången. :)

Å dagens projekt blev att fräsa ut en alu platta för att montera fast laddaren, så man alltid har den med sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Elfordon med batterier är väl knappast framtiden. Om de nu inte lyckas ta fram en batteriteknik med betydligt högre charge rate!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du skulle kanske fixa lite vattenskydd till laddaren det är ju inte precis IP65 på den med de där kylgallren.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

En sak som garanterat inte är framtiden är ju dagens soppa fordon med tanke på literpriset som pekar åt h*

Tycker att Headway med sina celler faktiskt lyckats bra vad det gäller laddning.
Mina går ju faktiskt att ladda med upp till 6C = 60A. Alltså skulle det inte behöva ta mer än 10min att ladda upp dom till ballanserings punkten. Om man bara hade haft tillgång till en riktigt fet laddare. I mitt fall 42V *120A = 5kW.
Hmm det kanske blir nästa projekt, om inte annat så får man hålla sig till runt 2kW för att slippa vara beroende av 3-fas uttag.

Så att snabblada en bil på 15-20min borde ur batterisynpunkt inte vara en omöjlighet. Men var hitta uttaget som klarar leverera dessa djävulska effekter som ett bils batteripack skulle svälja vid snabbladdning.

Henry: Jepp det är för närvarande många kåpor som behöver tillverkas. :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det verkar ju dock vara på väg med högkapacitets kondingar på 1000-tals eller mer Farad som klarar av att fulladdas på bara några minuter dock är de inte i klass med batterier men kommer kanske att bli till slut. Det blir ju dock visserligen samma problem där med med strömresurser fast då hade man kunnat ladda var för sig så hade det gått med lägre ström vilket visserligen också gäller batterier fast där är det ju lite petigare med balanseringen.
Skriv svar