Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det är sant. Grodor är betydligt sötare och de brukar trivas i min källare :) Man får passa sig när man går nerför trappen så man inte kliver på de små söta sakerna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visst är det så, grodor har helt slät fuktig hal hud och är snabba som attan och är normalt inte så lugna och sitter still som en padda ofta gör så att det går att ta ett foto på den.

dock är min flickvän livrädda dem

Du kan nämna att de garanterat inte kommer att äta upp henne, fast tror dock kanske inte att det hjälper. :)
sm3jla

Inlägg av sm3jla »

Livet är fullt av grodor ;-)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Igår var jag och SM2XJP och hämtade lite grejor som jag beställt via elektroskandia, vi for sedan även förbi Beijer där jag köpte 60m 10mm armeringsjärn och några säckar cement. På kvällen fick var jag rastlös så jag gick ut och svetsade ihop lite armering (det går fortare för mig att svetsa dem än att naja för jag är så kass på det senare) för att kunna gjuta lite stagfästen som ska grävas ner i marken. När jag var klar med alla tre funderade jag på om jag skulle gjuta också men jag skippade det och väntade till Lördag morgon.

Efter lite kaffe och slöande framför radion begav jag mig ut och gjöt de tre ankarna, det gick väldigt smidigt. Lite senare kom SM2XJP förbi och medans han tvättade bilen och meckade lite med den var jag ute i skogen och högg. Det suraste med moderna motorsågar är att det tar så sjukt lång tid innan man får soppatorsk och får vila :) Resten av dagen blev mest återhämtning från passet i skogen och XJP kom senare förbi och åt lite grillat. När han åkte somnade jag i soffan och vid 21-tiden gick jag ut och skruvade lite antenner. Tanken var att klippa gräset men jag hade fått slut på bensin så det får vänta.

Bild
6el 10m yagi som ska upp runt 45m i 60m masten

Bild
Lite armering

Bild
Staglänkar för den lilla planerade 18m masten och den stora 40m masten, M16 resp M20 staglänkar som är 2200mm långa. Till vänster om dem är jordtagsstång som ska förbättra jordningen av stora masten lite.

Bild

Bild
En sektion mast som ska få en hylla där en rotor ska placeras och ett topplager

Bild
Bärbackar redo för att gjutas i

Bild
Min armeringsmatta

Bild
Gjutdags

Bild
Borrade hål i slipersena som ska vara ankare för 40m masten

Bild
Blandar för fullt

Bild
Bruket i

Bild

Bild
Väg in till där 40m masten ska stå

Bild
Lite ved

Bild
Mer ved

Bild
Lite kvar att ta bort. Men snart ska vi mäta upp exakt vart den ska stå och då får man mer koll på exakt hur mycket mer som behöver tas bort

Bild
Ännu mer ved

Bild
Blir till att jobba nästa vår

Bild
Ni ser 60m masten i bakgrunden

Bild
Bättre bild

Bild
Lite björkar kvar att ta ner

Bild
Mer ved

Bild
Tram-wiren som vi använder för att sätta upp större antenner

Bild
18m höga masten med 5el för 15m och 4el för 20m

Bild
God mat, ryggbiff med potatisgratäng och bearnaiseås

Bild
Skruvar lite element

Bild
Provade kapa aluminium med geringskapen, efter jag sett hur billiga nya klingor är till den. Fungerade utmärkt

Bild
Min variant av övergång från 19->15mm rör

Bild
Isolator
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag varit flitig. Jag har byggt ordning en till powersplitter men just nu saknar jag 7/16" kontakter för att kunna göra klart de sista två lådorna. Jag saknar totalt 10st :( Men förhoppningsvis lyckas SM3SGP ragga upp några till, det var han som fixade de flesta andra åt mig.

Jag har även satt dit en fläkt som hjälper till att få lite cirkulation i lådorna då vi märkte att en av lådorna blev väldigt varm på förra tävlingen. Så nu ska jag göra likadant på powersplittarna som finns monterade på stationen redan.

Jag gjorde även en 6x2 till med 7/16" kontakter. Så bara jag får lite smågrejor som distanser, lackisolerad tråd kan jag göra klart så det bara är 2st powersplittar kvar att bygga tills hela switchsystemet är klart. Då kan man använda 4st radior till upp till 18st antennsystem.

Bild
Lagade min FT1000MP MKV som jag köpte från finnarna. Den slutade ge ut någon effekt och det visade sig vara en induktans som agerade RF-choke för biaseringen av sista steget innan slutsteget. En 50kr repair :)

Bild
Läskigt att greja i

Bild
Slutsteget

Bild
Jag testade att det fungerade genom att ta 2st 470uH spolar som jag lödde ihop. Jag har beställt 1mH av en sort som passar lite bättre.

Bild
Promenad hem på midsommarafton, här i Luleå

Bild

Bild
Mobiltelefonerna börjar ta hyffsade kort

Bild
6x2 switch med fläkt monterad, lådan blev inte alls bra eftersom den var för stor för att fräsa (själva överdelen) utan jag fick handklippa och bocka.

Bild
Powersplitter med fläkt och lufthål
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Var och köpte 24m mast av FRO i Luleå. En sektion var skadad så den fick jag med på köpet. Det är av samma typ som 160m vertikalen och 18m masten så jag är van att bygga dem :) Denna kommer bli 18m hög och ska hålla antennen jag bygger i ovanstående inlägg för WARC-banden.

Jag tyckte jag såg att den skadade sektionen bara var skadad lite i botten, så jag funderar på att sänka ner den i fundamentet och gjuta fast den så hela den "fina" biten är ovanför mark. Då behöver jag inte göra något bottenfäste. Det gäller bara att staga den och mäta in den så att det blir rakt.

FRO Luleå hade väldigt fina lokaler måste jag säga, mycket fint.

Återkommer med bilder i slutet av veckan när vi hämtar den.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

~310kg aluminium beställt så nu ska det byggas antenner , dock är "bara" runt 240kg till mig.

Till helgen blir det roliga grejor. SM3SGP, SM5EPO, SM3XIK, SM5DQX kommer upp och ska plocka ner en mast i Sikeå. Plus Gunnar (SM3SGP) ska hjälpa mig att räta ut 40m yagin i toppen av 60m masten, så efter helgen kommer förhoppningsvis en skoj uppdatering igen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen så fick jag besök @SJ2W. SG3P som äger SK3W, Sveriges största contest station kom upp med SM3XIK och SM5EPO som hjälp. Jag tipsade Gunnar (SG3P) om en K-600 mast som fanns i Sikeå, granne med den radiostation jag köpte 60m masten ifrån, då Gunnar jagat sektioner för att förlänga hans nuvarande 38m höga K-600 mast till runt 64-68m. Den hade använts som radiolan länk innan ADSL:s intåg och stod nu bara som dekoration. Grabbarna söderifrån kom upp på Lördag kväll och på Söndag försökte Gunnar få tag i snubben som ägde masten utan framgång. Så vi bestämde oss att på vinst eller förlust åka till Sikeå (ca 5 mil bort). När vi kom dit fanns det inte någon hemma så vi åkte iväg för att besöka SM2DMU som även han var borta. Vi fick senare höra att han och frun hade åkt med husbilen till Skottland, eller var iaf på väg. Vi åkte sedan tillbaka igen till han med K-600 masten men han var fortfarande inte hemma så vi begav oss ut på en liten rundtur där vi bla åkte ner till Sikeå hamn. Vi stannade sedan vid ett stånd där de sålde bla tomtar som vi sett ett helt upplag hos mast-mannens hus så Gunnar frågade där och då fick vi svaret att vi skulle åka mot hamnen och hålla utkik efter en blå ambulans (!). Mycket riktigt fanns den där kvinnan beskrev och vi började hålla utkik efter killen då han var ute och röjde sly. Tillslut fick vi syn på honom ute på ett träsk, så vi gick alla fyra mot honom och jag kan bara föreställa mig hur han undrade vilka vi var?!?

Hur som haver så efter att Gunnar snackat lite med honom så begav vi oss dit för att ta ner masten. Detta görs med hjälp av en sk ginpole, en väldigt fin variant som är byggd av CUE DEE, samma företag som tillverkat masten vars grundare är SM2DMU som är lite inblandad i min station. Dock sålde han företaget för några år sedan, annars hade nog Gunnar kunnat få tag i "skrotade" sektioner av dem direkt. När vi kom fram tyckte vi masten lutade och eftersom den var 26m ostagad blev vi lite oroliga. Men efter att ha fått förklarat att masten har 3m sektioner under mark och tre kubik betong + en hutlös mängd sten så blev vi lugnare. Vi stagade masten temporärt 20m upp och började hissa ner sektioner. Killen hade dragit åt bultarna med jag vet inte vad, så efter mycket strul och tillverkning av ett eget verktyg så kunde vi börja få ner sektioner. Efter allt strul med sökande av ägare, bultar som inte ville komma lös, rejält med vind osv fick vi bara ner 3st sektioner (2m långa, 70kg/st) på Söndagen och fick fortsätta att ta ner resten av masten på Måndagen.

Killen var rätt speciell men rolig och han hade även 3st söta blandrasvalpar som var 3 månader som underhöll oss när vi inte jobbade.

Planen var även att fixa ordning 40m yagin i toppen av 60m masten men tyvärr så var det för mycket jobb och brist på tid, så det avbröts och Gunnar kommer förmodligen upp senare i sommar/höst och hjälper oss med det jobbet.

Lite bilder,

Bild
Gunnar i masten för att sätta fast temporära stag. Det rörde sig rätt bra ändå där uppe eftersom vi bara stagade med rep och en wire, men det är en stabil mast.

Bild
En av valparna

Bild
Ett stag, spänt med ett spännband

Bild
Jag och Gunnar förbereder för att lyfta upp gin-polen

Bild
SM5EPO fotograferar

Bild
Ginpolen på plats i vertikal position

Bild
2st sektioner nere

Bild
Gunnar lossar bultar med specielverktyget

Bild
SG3P, SM3XIK och SM5EPO ser glada ut allithopa

Bild
Gunnar lossar mer bultar, detta gjordes på Måndagen innan vi började klättra för att ta ner sektionerna, så man skulle slippa slita med detta då

Bild
Efter några sektioner fick vi in rytmen och då kunde vi ta ner dem med rätt bra fart

Bild
En tomte poserar

Bild
Lite sektioner

Bild
SM5EPO och SM3XIK

Bild
Specialverktyget

Bild
SM3XIK poserar, trots denna hävarm fick man ta i rejält för att få lös bultarna

Historien om alla tomtar som fanns där var att killen fick ta ett lager med massvis av trasiga tomtar om han rensade ut de. Så han tog allihopa och lappade ihop dem och de tomtarna som var kvar var de han kallade donatortomtar som någon fick offra en arm osv. Så sålde han dem för 250kr/st och hade sålt rätt många så det var tydligen en lönsam affär.
Zed

Inlägg av Zed »

Har nu skummat igenom hela tråden och måste bara säga IMPONERANDE!!

En fråga: Vad händer när blixten slår ner i en av masterna och laddar ur sina 30000ampere? Hur mycket går sönder?

/ Alex
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ingen aning om hur mycket som går sönder. Jag har läst på lite om seriöst åskskydd och kommit fram till att det enda vettiga är att plugga ur precis allt. Så jag drar ur alla koaxer, styrkablar osv till alla master och sedan är masterna jordade. Radiorna pluggas även de ur så inte en enda kabel är ansluten i dem. Annars måste man ansluta allt till samma jord och med rejäl area på ledarna för att inte få enorma spänningsfall, vilket betyder hundratals meter med grov koppar vilket skulle kosta mer än masterna tillsammans. Så stora masten är jordad i mitten och jag har skaffat spett för att jorda alla staglinor riktigt också. Koaxerna från masten är jordade vid mastfoten och även den elektroniken som sitter där.

Viktigast är givetvis att undvika brand och att inget faller omkull. Att elektronik tar skada får man räkna med, det är svårt att förutspå precis allt som kan hända.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I slutet av förra veckan och under helgen besökte jag och SM2NOG Sveriges största anläggning som ägs av Gunnar, SM3SGP (SG3P) som varit upp och hjälpt mig några ggr. Hans ställe finns i Österfärnebo som är känt som ett av Sveriges värsta mygghålor, men i år har inte Ljusnan blivit översvämmad och som SM3XIK sa efter besöket i Burträsk, "I år har jag fått fyra stycken myggbett, och alla var i Burträsk". Så det var skönt att kunna ha dörrar och fönster öppna och jag kan bara föreställa mig hur skön folket i Österfärnebo måste tycka denna sommar är. Men det räcker ju att det svämmar över så är de tillbaka i samma helvete igen.

SM2NOG hade strul med sin bil och lånade sonens Volvo 244 som bara har knappa 22 000 mil under bältet (!). Vi åkte ner mot Österfärnebo på Torsdag eftermiddag och stannade hos mina föräldrar i Övik för att låna deras Golf TDI som är en utmärkt dragbil. Dock efter 6 mil gick något med turbon sönder, förmodligen bara slangen till insuget som sprack eller lossnade för det hördes ett pysljud samt den tappade allt laddtryck. Så vi hakade av släpet och åkte sakteliga tillbaka där vi bytte tillbaka till Volvon igen. Vi kom fram till Österfärnebo klockan 2 på natten och skulle upp tidigt för att åka till Stockholm där vi skulle hämta upp 300 kg aluminium plus lite annat gott. Vi besökte även SK0UX där SM0W och SM0CXU (som normalt bor i Brasilien) visade oss runt. Teemu (SM0W) gav oss också lite kontakter och kabel (80m 1/2" koax).

Sedan styrde vi iväg till Sveriges Sändaramatörers ordförande SM0DZB som bjöd på kaffe och lastade upp ytterligare skrot på släpvagnen.

På Lördag så byggde pojkarna lite hyllor för aluminiumet som Gunnar skulle ha medans jag satt inne och försökte få ordning på en av openASC-lådorna Gunnar just fått klart. Tillslut blev båda sakerna klara och vi grillade och hade trevligt. På Söndag begav vi oss hem men hälsade på hos några radioamatörer på vägen hem, det var en skoj resa.

Här är det lite bilder,

Bild
SG3P diskar

Bild
SM2NOG läser

Bild
Gunnar börjar få ordning i hans nya shack, SK3W 3.0 kallas det visst med openASC som styrsystem

Bild
Fler operatörsplatser. SK3W satsar på M/M vilket betyder minst 6st platser igång samtidigt, dvs på alla amatörradiobanden som tillåter tävlingar på kortvågen

Bild
Antennswitchar i slutstegsrummet

Bild
Lite mer switchar

Bild

Bild
Mycket av detta ska flyttas ut till hans nya fina verkstad och göra ännu mer plats i radiorummet

Bild
Kabelentre, prydligt värre

Bild
SM2NOG

Bild
Nya verkstaden

Bild
60m masten, 3/3el på 40, 5/5/5el på 20m, 8x6el på 2m

Bild
42m mast, 6el på 10m, 5/5/5el på 15m, 5el på 20m

Bild
SM3XIK, SM2NOG och SG3P bygger hyllor till aluminiumet

Bild
K-600 sektionerna vi tog ner för ett par veckor sedan. Dessa ska byggas på hans nuvarande 38m mast och förmodligen bli någonstans mellan 64-70m hög.

Bild
SM2NOG klyver

Bild
SG3P

Bild
42m masten

Bild
6/6el på 10m

Bild
En JP-2000 tribander, 18m mast

Bild
SG3P skruvar

Bild
Dags för grillning

Bild

Bild
Ute på fältet där hans 4-SQ för 80m står (samma sorts antenn som @SJ2W, fast denna är i ett träsk)

Bild
Några antenner

Bild
Gött med körven

Bild
HG hungrig (SM2NOG)

Bild
80m 1/2" koax

Bild
Lite aluminium

Bild
Ett rör som jag ska svarva övergången från 50mm->32mm rör

Bild
De mindre dimensionerna av aluminium.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Har svarvat lite idag, uppdaterar med lite gamla bilder också.

Bild
Stub-filter till 10m

Bild

Bild
Behöver nya kondingar till 10m på denna

Bild
ICE model 419B bandpassfilter, tänkt att användas till stationsplats #4

Bild
Svetsade ett underede åt min bror när jag var hemma i Övik

Bild

Bild
Två stycken centerisolatorer till att konvertera en antenn från gamma till hairpin, gjord åt SM0W @SK0UX

Bild
Grovgodsigt alurör, sågade den i tre bitar för hand eftersom skivan på vinkelslipen var för liten!

Bild
En färdig ring, 1st 35mm alurör i mitten som är nedsvarvat lite för att kunna skjutas över ett 32mm rör

Bild

Bild
12st gjorda, till 3st element på 3el yagi #2 för 40m till stora masten så det blir en 3/3 stack

Bild
Så är tanken

Bild
Så man kan fästa den på 32mm röret

Bild
12st borrade
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Stod lite vid svarven idag och gjorde isolatorer för att isolera elementen till nya 40m yagin från element-bom plattorna. I normala fall räknar man bara ut inverkan av bomplattorna på elementen men eftersom det sitter bomstag och jag inte bestämt mig helt hur själva plattorna ska se ut, så isolerar jag alla element istället och därmed inverkar inte plattorna något på designen.

Bild
4st lite bredare för drivelementet och 8st lite smalare för de andra elementen

Bild
Yttermått: 60mm, innermått: 50mm

Bild
Lite skräp

Bild
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Beundrar din arbetar glöd :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då har man semester igen och tiden tillbringas på radiostället, paradiset!

Jag kom hit igår och köpte lite järnskrot innan. Skaffade även in en sådan där liten klyv de säljer överallt nuförtiden. Jag är van farsans riktiga klyv modell rejäl, så jag var lite skeptisk men jag måste säga den lilla jäkeln är fullt kapabel till den typen av ved vi har här.

Annars har jag haft en maktkamp med getingar. Igår blev jag stucken fem ggr. Först när jag skulle gå in till ett av rummen i lagårn så blev jag stucken 3 ggr eftersom det sedan visade sig att de jävlarna byggt bo på dörren, så när jag rörde den kom de givetvis och försvarade sig. Så jag spenderade lite tid med att försöka få bort boet från andra sidan (där vedkastet är, går att gå in den vägen också) och tillslut tog jag en lång jädra pinne och slog sönder boet så det hamnade på backen. Sedan klippte jag lite gräs och blev stucken av 2st jordgetingar, hittade sedan ett bo som jag ska ta itu med imorgon.

När jag idag skulle börja greja vid 60m masten och hänga upp vinschen, så tyckte jag det var mycket getingar där också och efter att flickvännen hjälpt mig få dit vinschen så upptäckte jag ett hål i backen där de flög in och ut. Så jag gick och hämtade olja, hälde väl ner ungefär en liter och slog sedan ner en käpp i hålet. Sedan har jag haft maktkamp med getingarna i lagårn (som fortfarande använder boet trots det ligger på golvet och är väldigt trasigt) där jag sprejat med kallgalv och spöat upp dem. När jag skulle klättra upp med ett block och rep för att kunna hissa en antenn i 60m masten, så var det givetvis en massa getingar där som försökte ta sig in i sitt bo som jag pluggat igen. Så jag hade lite maktkamp med dem också där jag segrade med hjälp av kallgalv, dock kommer det fler hela tiden så det kommer nog pågå några dagar. Någon som har lite tips?

Eftersom jag använder mitt arbetsbord jag brukar ta ut till klyven så behövde jag ett nytt arbetsbord. Jag hittade en rullställning i lagårn som jag kapade av och monterade några vinklar och sedan en spånskiva ovanpå. Jag skulle vilja täcka spånskivan men har inget lämpligt just nu, får leta reda på något. Resultatet blev bra, med svetsen som vikt där nere blev den rätt stabil också och nu är det enkelt att rulla in den även om jag har massa grejor på.

Bild
Gräset klippt

Bild
Dörren som är öppen med en påse framför (jag höll i tomburkar när de attackerade) är där getingarna håller till

Bild
Köpte lite järn

Bild
Blindstyret Molly i vedhuggartagen

Bild
Flickvännen med den nya klyven. Det är mycket bra att ha en flickvän som älskar att klyva ved!

Bild
4 ton. Jag gjorde även ordning mitt gamla mekbord, skyddade skivan lite med att häfta fast tjärpapp på. Nu borde det hålla ett tag iaf.

Bild
Börjar bli lite ved här också, vedboden blir nästa som ska fyllas

Bild
Lite aluminium till SA2AWO

Bild
Balken till vinschen monterad

Bild
Vinschen redo

Bild

Bild
Monterad

Bild