Tidfördröjningskrets
Tidfördröjningskrets
Tänkte höra om någon har ett förslag på hur man kan bygga en liten krets till min bil. Den ska göra så att det blir en fördröjning på belysningen inne i bilen då man har stängt dörrarna..
Alltså så att det lyser en liten stund efter man stängt dörrarna.. Det får gärna vara justerbart så man kan ställa in hur länge efter de ska lysa. Vet att biltema har en liten färdig grej men vill gärna bygga själv.
Skulle bli otroligt glad om någon kunde göra ett kopplingsschema åt mig.
Alltså så att det lyser en liten stund efter man stängt dörrarna.. Det får gärna vara justerbart så man kan ställa in hur länge efter de ska lysa. Vet att biltema har en liten färdig grej men vill gärna bygga själv.
Skulle bli otroligt glad om någon kunde göra ett kopplingsschema åt mig.
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=77048
Känns lite liten för att vara en kondensator...
Känns lite liten för att vara en kondensator...
- Schnegelwerfer
Annars kan man använda en vanlig, liten kondensator som man laddar ur genom basen på en transistor.
Transistorn förstärker då strömmen och eliminerar behovet av en stor kondensator.
Fast jag skulle ha gjort någonting med en uC, PWM och en effekt-FET. Då får man dessutom en linjär fading, vilket du inte kommer att få om du laddar ur en kondensator
Transistorn förstärker då strömmen och eliminerar behovet av en stor kondensator.
Fast jag skulle ha gjort någonting med en uC, PWM och en effekt-FET. Då får man dessutom en linjär fading, vilket du inte kommer att få om du laddar ur en kondensator
i boken "313 elektroniska byggprojekt", projekt nr 254 ger dom detta schema:
Komponentlista:
R1 2,2k
R2 2,2k
P1 10k
C1 47uF, 25V
D1 1N4148
T1 BD243C (Behöver kylning)
T2 BD140 (Behöver kylning)
T3 BC547B
T4 BC547B
LAMPA 12V, 10W