Modifiera porttelefon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Axel.M

Modifiera porttelefon

Inlägg av Axel.M »

Jag har en porttelefon av typen Comelit art. 2638 ( http://www.onlinesecurityproducts.co.uk ... ystem.html )

Denna har en brytare för att låsa upp porten mot gatan. Men för att öppna måste jag såklart gå till porttelefonen och fysiskt trycka på knappen. Vilket år lever vi i liksom?

Hade tänkt att utöka denna brytare, möjligen med en Arduino och en WiFi-shield, så jag kan öppna från en vanlig webbsida eller iPhone-app.
Har dock aldrig lekt med Arduino, och skulle kunna behöva lite hjälp med designen (och hur jag faktiskt ska lägga in en ny brytare, som styrs via arduinon)

Lägger till lite bilder på brytaren:
(Fliken trycks ner för att sluta kretsen)

Framsidan:
Bild

Baksidan:
Bild

Det går 4 trådar in i porttelefonen (från 2 st kablar i väggen):
Bild

Sedan finns det ett antal fler trådar, antar att det är till video (Porten har kamera)

Så hur skulle jag gå tillväga för att ansluta en arduino till detta? Säg till om fler bilder behövs.

Axel
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Modifiera porttelefon

Inlägg av PeterH »

Problemet blir inte att sluta knappen på porttelefonen, det funkar med ett enkelt relä, transistor eller FET. Problemet blir att koppla din krets mot din iPhone eller websida. Det finns flera färdiga lösningar för detta så det är inte heller något större problem. Men frågan man ställer sig är vad du vill ska hända när någon är på porttelefonen? Om den har kamera måste du ju ändå gå dit för att titta, eller har du tänkt dig få bilden på din iPhone eller websida? Det ställer större krav och kommer gräva ett djupare hål i din plånbok, men det kanske spelar mindre roll? Om du bara vill kunna sluta knappen utan att titta vem det är först faller ju hela idén med en porttelefon med knapp/kamera :humm: Då kan du lika gärna låta porttelefonen öppna dörren direkt när någon ringer på, dvs. hela idén med porttelefonen försvinner...
Axel.M

Inlägg av Axel.M »

Jag vill enbart öppna porten, har ingen kamera på telefonen (men koddosan vid porten stöder det)
Har förstått att jag behöver ett relä för att styra, som jag då kopplar in i Arduino via 5V, GND och Digital Out. Sen ska det väl till lite resistorer och transistorer. Men eftersom jag inte kan elektronik så bra vet jag inte hur jag ska designa den.

Det är det jag behöver hjälp med. Är ganska novis. Hur vet jag vilket relä jag behöver? Arduinon ger ut 20mA.
Frågade på IRC och fick svaret att strömmen går:
5V - Resistor - Relä - Transistor - Resistor - GND
Digital Out är kopplad till transistorn via en resistor

Mer än så förstår jag inte. Vilket relä, vilka resistorer, vilken transistor?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har du någon multimeter (som kan mäta spänning och ström)? Det kan vara bra att veta hur mycket sänning som finns vid det fjädrande blecket (men inte absolut nödvändigt), det kan också vara bra att veta hur mycket ström som går genom blecket när det sluts (inte heller detta absolut nödvändigt, bara bra att veta). Om man använder relä spelar det mindre roll eftersom man kan välja ett lite kraftigare relä, men om man vill ha det ljudlöst och lättdrivet så väljer man en transistor eller FET som får agera relä.

Sökte lite på Aurdrino och relay och snubblade över denna länk på Aurdrino-forumet... Det finns också "reläer" som är så lättdrivna att du kan koppla direkt till utgången, möjligen via ett motstånd för att begränsa strömmen (ex. 37-426-81)

Edit: hittade denna länk där frågan om att styra reläer via en Aurdrino från webbsida...
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Hej,
Det borde gå bra att koppla så här (förutsatt att den fjädrande delen är signal, den fasta jord (ser ut att vara så); samt att digitala I/O kan sänka några mA).
Jag har gjort så här många gånger i liknande tillämpningar.
0 på I/O -> sluten kontakt
Optokopplare t ex Elfa 75-350-08
Bild
Skriv svar