T: Svarva hjulmutter till cykel
T: Svarva hjulmutter till cykel
Jag skulle vilja ha ett bättre koppel mellan en enhjulig kärra och cykeln.
Det jag tänker mig är en mutter med ett spår på ca. 4mm. 6 eller 4 kantig innanför och rund utanför spåret.
Gängan ska vara M10*1
6st. Har jag tänkt mig.
Det jag tänker mig är en mutter med ett spår på ca. 4mm. 6 eller 4 kantig innanför och rund utanför spåret.
Gängan ska vara M10*1
6st. Har jag tänkt mig.
- DW
- Kontakt:
Re: T: Svarva hjulmutter till cykel
-det krävs nog en ritning eller skiss med lite mått. Hur bråttom?
Här är en enkel skiss. Måtten på spåret vill jag helst inte ändra, annars är måtten att se som ungefärliga.
Under lättar andra mått tillverkningen så går det bra att ändra.
Under lättar andra mått tillverkningen så går det bra att ändra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du vill alltså ha en NV15*** 6-kant och en rund 20mm, det innebär ju att man inte kan utgå från ett 6-kants material och svarva till det du önskar utan det måste fräsa också. Bra mycket dyrare blir det pga detta.
*** Nu har jag inte kollat vad som finns i 6-kant som standard
*** Nu har jag inte kollat vad som finns i 6-kant som standard
15mm är bara för att det är en väldigt vanlig storlek på cykel. Det går utmärkt med större också.
Med den lösningen jag tänkt mig behöver jag en rund yta ytterst, och 15mm gör att det blir lite för liten kant utåt.
Med den lösningen jag tänkt mig behöver jag en rund yta ytterst, och 15mm gör att det blir lite för liten kant utåt.
Jag har fått ett par erbjudanden om tillverkning. Ett stort tack till er.
Men jag hittade den här lösningen nu. Den kan jag bygga själv och är nog smidigare.
Jag har googlat en hel del för att få tag i lämpligt koppel. Nu hittade jag den av en slump när jag skulle hitta en förklarande bild för vad jag ville uppnå.
Men än en gång tack för erbjudandena.
Men jag hittade den här lösningen nu. Den kan jag bygga själv och är nog smidigare.
Jag har googlat en hel del för att få tag i lämpligt koppel. Nu hittade jag den av en slump när jag skulle hitta en förklarande bild för vad jag ville uppnå.
Men än en gång tack för erbjudandena.
-
- Kontakt:
Halv trådkapning 
Jag köpte en cykelkärra från tyskland via ebay, problemet var att axeln till räsern inte var bred nog. Kärran tar i växelväljaren. POS här på forumet svarvade om den så gott de går. Dock skulle de behövas mer då den precis klarar sig förbi. Får pressa den utåt. Så jag skulle behöva någon som kunde tillverka en ny mutter motsvarande den översta på bilden. Skulle behöva vara lite längre typ som den nedersta som är till klassisk damtralla.

Bråkade lite med säljaren på ebay o de skulle skicka en som passar, fick en uppsättning nya som ser exakt ut som de andra... Illustrerade de med en fin bild med ritningar. Men de var visst för svårt att förstå...

Jag köpte en cykelkärra från tyskland via ebay, problemet var att axeln till räsern inte var bred nog. Kärran tar i växelväljaren. POS här på forumet svarvade om den så gott de går. Dock skulle de behövas mer då den precis klarar sig förbi. Får pressa den utåt. Så jag skulle behöva någon som kunde tillverka en ny mutter motsvarande den översta på bilden. Skulle behöva vara lite längre typ som den nedersta som är till klassisk damtralla.
Bråkade lite med säljaren på ebay o de skulle skicka en som passar, fick en uppsättning nya som ser exakt ut som de andra... Illustrerade de med en fin bild med ritningar. Men de var visst för svårt att förstå...
Har du en ritning på den övre muttern så som du vill ha den?
-
- Kontakt:
Skall se till o göra en fin skiss, måste bara ha skjutmått. Hittade inget här på jobbet