T: Svarva trissor i POM, ca 60mm diameter
T: Svarva trissor i POM, ca 60mm diameter
Jag har en RJ85 (segelbåt) och till den behöver jag lite trissor till mastfoten. Det är en specialvariant som inte går att få tag på utan måste specialtillverkas. Jag har tidigare svarvat egna manuellt men nu skulle jag vilja ha flera och det är även andra RJ-ägare som vill ha så det är lika bra att kolla om nån kan svarva ut dem i en automatsvarv.
Jag har inte exakta mått just nu men ungefär så här ska de se ut. POM är väl lämpligt men det finns ju andra plaster som funkar.
Är det nån som kan ta sig an jobbet? Jag skulle behöva minst 12 st, kanske fler. Jag ska kolla intresset bland andra RJ-ägare och sen ska jag ut till båten och ta exakta mått oxå.
Ta det i tråden, PMa eller maila på gunne.ekelin@gmail.com om du är intresserad.
Edit: titeln
Jag har inte exakta mått just nu men ungefär så här ska de se ut. POM är väl lämpligt men det finns ju andra plaster som funkar.
Är det nån som kan ta sig an jobbet? Jag skulle behöva minst 12 st, kanske fler. Jag ska kolla intresset bland andra RJ-ägare och sen ska jag ut till båten och ta exakta mått oxå.
Ta det i tråden, PMa eller maila på gunne.ekelin@gmail.com om du är intresserad.
Edit: titeln
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Svarva trissor i POM, ca 60mm diameter
Jag tror inte att POM är ett lämpligt materialval då det inte är UV-resistent.
Det får absolut inte vara vit POM. Svart POM klarar UV bättre.
Man skall helst välja mörka färger på plast för utomhusbruk. Färgen skyddar bättre mot UV än något annat.
Man skall helst välja mörka färger på plast för utomhusbruk. Färgen skyddar bättre mot UV än något annat.
Lägg gärna upp slutgiltigt pris, intressant att ha som referens.
Jag har inget material men kan tänka mig att skaffa och skicka till den som vill göra jobbet. Som sagt minst 12 st behöver jag och kanske uppåt 30 st max.
Jag tror i alla fall att svart POM är det lämpligaste materialet. Alla termoplaster har problem med UV om man inte skyddar dom på något sätt. Det har visat sig att svart färg är det bästa skyddet.
Det smidigaste vore nog att skaffa skivmaterial och sedan svarva fram spåret med ett slipat stål.
Tyvärr har jag inte möjlighet att fixa det, men det borde inte kräva så mycket arbete att tillverka.
Det smidigaste vore nog att skaffa skivmaterial och sedan svarva fram spåret med ett slipat stål.
Tyvärr har jag inte möjlighet att fixa det, men det borde inte kräva så mycket arbete att tillverka.
Spåret gör man enkelt in CNC-svarven. För 30 st kan det vara värt det, men 12 st blir inte många minuter i maskinen. Stora kostnaden blir inte maskintiden utan riggning och programmering samt materialtransport.
Vad får det kosta, och hur bråttom är det? Vi har överblivet svart POM på jobbet, men kommer inte att ha tid att köra något i svarven de närmaste veckorna.
Ptja... Det får inte kosta mer än att jag tycker det är mer värt att ställa mig i svarven och göra det manuellt istället.
När det gäller tiden så spelar det inte så stor roll. Det hade varit trevligt att få dem till denna säsong (inom tre veckor) men annars får det bli innan nästa sommar.
När det gäller tiden så spelar det inte så stor roll. Det hade varit trevligt att få dem till denna säsong (inom tre veckor) men annars får det bli innan nästa sommar.
En från forumet har tagit på sig att göra jobbet... Återkommer med bilder när de är klara. 

Voila!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.