Egenbygd skrivar server
OK, respekt för "vill själv för att det är kul" men då ville rätt fråga vara:
Vet någon hur man gör en dubbel skrivarserver med USB och paralellport.
Jag är övertygad om att det går (finns ju att köpa) men jag vet också att det blir mycket jobb:
1: bygg en mikroprocessor med nätverksanslutning på, det finns kretsar till detta eller du kan sätta på ett ISA-slot och ta en vanligt nätverkskort. Se till att hitta databladet på kortet.
2: Programmera en TCP/IP-stack, det skulle nog hålla dig aktiv minst en månad. Det behövs för att kommunicera på nätverket.
3: Bygg en USB-port med masterfunktion.
4: Paralellportar finns i färdiga kretsar, kan även fixas på annat sätt.
5: Sy ihop dessa delar med mjukvara och njut av din success.
6: Just det: drivrutin! Din PC måste ju veta hur den ska skriva till skrivarna, du ska alltså greja en drivrutin också.
Det är inte lika roligt eller lärorikt men jag tror faktisk att enbart räknat i hårdvara är det billigare att köpa en skrivarserver med USB på, sätta dit en USB hub och sedan en USB <-> paralellport, alternativt en skrivarserver med dubbla USB utgånger och en paralellportsadapter.
Det är ett stort projekt, genomförbart såklart men det blir tungt innan du är i hamn. Fast å andra sidan kommer du att lära en jävla massa.
Ditt val vilken väg du vill gå, nu vet du att vägen kan vara stenig.
Vet någon hur man gör en dubbel skrivarserver med USB och paralellport.
Jag är övertygad om att det går (finns ju att köpa) men jag vet också att det blir mycket jobb:
1: bygg en mikroprocessor med nätverksanslutning på, det finns kretsar till detta eller du kan sätta på ett ISA-slot och ta en vanligt nätverkskort. Se till att hitta databladet på kortet.
2: Programmera en TCP/IP-stack, det skulle nog hålla dig aktiv minst en månad. Det behövs för att kommunicera på nätverket.
3: Bygg en USB-port med masterfunktion.
4: Paralellportar finns i färdiga kretsar, kan även fixas på annat sätt.
5: Sy ihop dessa delar med mjukvara och njut av din success.
6: Just det: drivrutin! Din PC måste ju veta hur den ska skriva till skrivarna, du ska alltså greja en drivrutin också.
Det är inte lika roligt eller lärorikt men jag tror faktisk att enbart räknat i hårdvara är det billigare att köpa en skrivarserver med USB på, sätta dit en USB hub och sedan en USB <-> paralellport, alternativt en skrivarserver med dubbla USB utgånger och en paralellportsadapter.
Det är ett stort projekt, genomförbart såklart men det blir tungt innan du är i hamn. Fast å andra sidan kommer du att lära en jävla massa.
Ditt val vilken väg du vill gå, nu vet du att vägen kan vara stenig.
Så sant så, dock var det just en PoE injector "trafo" jag länkade till, så attMacce skrev:lgrfbs, PoE är ju bara ett sätt att transportera elen till apparaten, du måste ju ändå ha en nätdel, den rätta spänningen och tillräckligt med ström induceras ju inte i kablarna...
det skulle finnas kraft att ansluta till.