LDO vs switchande regulator
LDO vs switchande regulator
Har ni några bra tumregler för när man kör på linjär respektive switchande DC-DC? Har väl ett hyggligt grepp om för- och nackdelarna med var och en men det vore välkommet med en lite mer handfast diskussion.
Re: LDO vs switchande regulator
Räkna ut effektförlusten på den linjära, och fundera sen på: Är det rimligt med denna förlusteffekten i den här konstruktionen?
Mycket mer än så går inte att säga generellt, det beror på prisbild, hemmabygge-massproduktion, tid som den används per dag, etc.
Mycket mer än så går inte att säga generellt, det beror på prisbild, hemmabygge-massproduktion, tid som den används per dag, etc.
Jo, det är väl just det som är frågan, vad som är "rimlig" effektförlust. Jobbar mest med massproduktion och batteridrivna grejer och då är det ju buck som gäller men nu håller jag på med en nätdriven pryl där priset är lite mer prioriterat än strömförbrukningen och då är det kanske mer hugget som stucket (förutsatt att det inte blir överhettat).
Samtidigt vill man ju inte att nån ska kolla på ens grejer sen och bara "LOL LDO, vad är det för galning som har designat det här?", hehe.
Samtidigt vill man ju inte att nån ska kolla på ens grejer sen och bara "LOL LDO, vad är det för galning som har designat det här?", hehe.
I mitt tycke är det så att behöver jag kyla en linjär regulator väljer jag en switchad.
Linjära är enklare, har färre komponenter och är därmed mer stabila om effekten i dom är låg nog.
Linjära är enklare, har färre komponenter och är därmed mer stabila om effekten i dom är låg nog.
eller om man vill ha en tyst, elektriskt sätt, så tar man en linjär
batteridrivna saker kan man fundera lite på med
ligger man bra till i spänningarna funkar ldo
men annars kan switchat verkligen vara bra, men man får kolla tommgångsförbrukningen med
batteridrivna saker kan man fundera lite på med
ligger man bra till i spänningarna funkar ldo
men annars kan switchat verkligen vara bra, men man får kolla tommgångsförbrukningen med
Nja, LDO är väl inget konstigt eller fel i sig... beprövat, fungerar alltid, avger inga störningar, billigt.... med den enda nackdelen med högre förlusteffekt. Man bör dock använda någon slags strömbegränsad och temperaturskyddad krets för att inte bränna den direkt då man råkar kortsluta.matkrig skrev:"LOL LDO, vad är det för galning som har designat det här?", hehe.
Så det är i två sammanhang man bör fundera på switchat:
1) då du vill spara energi (batterier)
2) då värmeförlusterna blir obekväma.
Och det är ju en bedömningsfråga från fall till fall. Storlek på apparaten, var den ska sitta, möjlighet att kyla osv... Vill du villa pris i energieffektivitet ska du nog titta på switchat.
Eftersom du har vana att bygga med switchat så vet du ju även vilka eventuella nackdelar som kan uppstå, så om det skulle kunna vara ett problem så är det ju ännu en anledning att köra linjärt.
3) För att klara diverse energimärkningar. T.ex kravet på max 1 W i standby.