Fotbollskanon

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
kd55
Kontakt:

Fotbollskanon

Inlägg av kd55 »

Tänkte skaffa en fotbollskanon till min grabbs fotbollslag, typ en maskin som skjuter tennisbollar men denna skall skjuta iväg fotbollar, men de jag hittat verkar till slut vara så fruktansvärt dyra att köpa till Sverige, $2900, så jag funderade om det inte skulle vara möjligt med att göra en egen.

Vad jag undrar är egentligen vad som krävs inom det elektroniska.

Såg någonstans att en variant hade 2 st 0.25hk 3Amp motorer. Finns det någon som kan tipsa om vad man behöver och hur man skulle kunna göra?

2 motorer kopplade till ett batteri med möjlighet att variera varvtalet.

Tänk om man sedan kunde fixa en fjärrkontroll som tillfälligt stoppar bollarna, upp med en pinne så inte nästa boll kommer, ja då skulle den bli väldigt bra. :)

Ett exempel hur en sådan kan se ut
Ett annat exempel

Bild

Det kanske finns någon som vet om det finns någon i Sverige m o att köpa.

Mvh Klaus

Det bästa vore om de själva sköt iväg bollarna men tills ALLA klarar detta kan det vara bra att de lär sig ta emot bollarna i a f. :wink:
_sabe_

Inlägg av _sabe_ »

Kul grejj att terroricera folk med ;)
Senast redigerad av _sabe_ 26 augusti 2005, 18:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jag kommer spontant att tänka på en pneumatisk kanon modell större. Men det kanske inte är helt enkelt att tillverka. Om man bara får tag på en riktigt stor magnetventil så har man ju löst det största problemet, sen är det bara att bygga...
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Själv kommer jag spontant att tänka på dessa s.k. "potatiskanoner", ett rör med en större del i ena ändan som fylls med gas, åsså stoppar man in bollen i den öppna ändan av röret, och trycker på knappen till tändstiftet som tänder på gasen så att bollen skjuts iväg med en väldig fart :) Kanske lite väl mycket fart dock... Och så finns ju risken att bollen blir lite bränd :)

(men maxxflow gillar inte fotboll, så han bygger nog en sånhär kanon åt alla fotbollslag för att grilla deras bollar :twisted: )
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Kan man inte bara svetsa ihop en ställning, sätta nå vanliga gummihjul som på bilden, sätta en motor med lite utväxling, vet inte vad för sorts motor men kanske en startmotor, eller är de för slöa och drar för mycket ström? Ett bilbatteri som matning och sen kanske nån liten arm som skickar frambollen mot rullarna. Tror det blir bättre schvung i bollen om grejjerna snurrar innan bollen kommer dit. Armen kan styras av ett relä eller nåt.

Förstår ni? Kan ge en bättre förklaring om det behövs :D
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Släng på en gräsklipparmotor så blir det lite mobilt iom att man slipper dra ström. Och som en bonus får man ordentligt drag i den :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Fast nu är han väl inte intresserad av att skicka hela fotbollslaget i omloppsbana. :D
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tycker det låter som kd55 själv har bästa lösningen. Det svåraste, förutom det mekaniska bygget, är att på ett enkelt och billigt vis kunna variera motorvarvtalet.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Bygg två stycken PWM styrningar till motorerna. Kom ihåg att du måste kunna styra båda individuellt så att du kan få skruv på bollen :)
kd55
Kontakt:

Motortyp?

Inlägg av kd55 »

Vad för typ av motor passar till detta?
Likströmsmotor?

Hur stark bör den vara?
Den skall ju kunna mata in bollen och sedan skicka iväg den med ett 'svung'? :o
Undrar vilket varvtal man behöver?
Krawk

Inlägg av Krawk »

En variant är ju att man har två tunga svänghjul (vatteneller betong i slangen på ett hjul till en skott/säckakärra kanske?) som man sätter fart på med en förhållandevis liten motor. Hastigheten kan ju då kontrolleras väldigt noga och man kan då få bollen dit man vill.

Hmmm... Om man har 3 Svänghjul (i en triangel) och en uC så är det ju inga problem att fixa väldigt roliga bollbanor. Bara att koppla in en joystick med och ladda magasinet. Fin träning för målvakten om inte annat. :twisted:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Motortyp?

Inlägg av LaRdA »

kd55 skrev: Undrar vilket varvtal man behöver?
Om man räknar med ett hjul ca 30cm i diameter altså 1m i omkrets så behövs det en motor med 1620rpm för att skicka iväg en boll med 100km/h. det förutsätter att det inte slirar något och att motorn inte sackar något.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Och som jag nämnde tidigare; tror inte han vill ha fotbollslaget i en geostationär bana. :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Vadådå en fotboll på 425g ger en energi på 155j vid 27m/s om jag räknade rätt, bara lite mer än ett salongs gevär.... :evil: hmm kanske kan köra lite långsammare ändå.
Frasse

Inlägg av Frasse »

Två st. kompletta bilhjul som roterar (tre om man vi krångla till det) borde väl funka bra. dom väger ju en del så när de väl fått upp farten så har de ju ganska mycket rörelseenergi. Och så en pinne eller nåt som petar in bollen mellan hjulen...Bara en tanke.

Tycker jag borde ge mycket bra schvung
Skriv svar