Vad använder ni för elektronik CAD-program?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
janaf
EF Sponsor

Re: Vad använder ni för elektronik CAD-program?

Inlägg av janaf »

Kör Target3001, 4-lager / 1200pin för schema och layout.

Har just uppdaterat till version 15. Den versionen ska ha dumpat den gamla / egna komponentdatabasen och gjort en ny SQL baserad variant vilket borde vara ett lyft. Jag inser mer och mer vikten av bra bibliotek och bra administration av biblioteken och det har väl inte varit det bästa tidigare.

Target har integrerad simulering (spice) som jag aldrig använt, dumt nog. Har kört LT spice och Tina.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den stora fördelen med Edwin, som jag ser det (förutom ett hyffsat attraktivt pris) är simuleringsmöjligheterna.
Mixed Mode, Digital, Thermo och EMC.
Dessutom möjligheten att dra impedans kontrollerade ledningar samt kontroll över dess längd.

Bibliotekshanteringen är hyffsad.
En stor fördel är att komponenterna kopieras in i projektdatabasen som ett lokalt bibliotek, vilket gör att man kan göra lokala förändringar på komponenterna utan att det påverkar andra konstruktioner eller huvudbiblioteken.

En annan stor fördel är att det inte finns begränsningar på antalet komponenter eller lager (i princip, hm ja 31 lager är max, varav 4 går åt till mask och silk)
Användarvänlighet, tja som alla andra CAD-program.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

En fördel med Target är att all komponentinfo kopieras in i projektfilen. Inget projektbibliotek att hålla reda på alltså.

//Tillagt: Target har nackdelar också. En är att "copper pours" och liknande inte stödjs; det känns lite fyrkantigt när man vill maximera ledarareor. Det går tex inte på ett enkelt sätt att göra en ledare från en fine-pich krets där ledaren blir koniskt bredare ju längre bort från kretsen man kommer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har påbörjat lite i WIKI'n med EDA-system, ligger under "Mjukvara"
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Väcker tråden lite..

Vet någon om det finns något Open Source/gratis-program liknande ELPROCAD? D.v.s. för rena skåpscheman eller vad de nu kallas. Alltså som jag skrev tidigare, ser ut som ett LAD-schema vridet 90° medurs. Kontaktorer, PLC, VFD, e.t.c.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Jag sitter och gör mitt exjobb i Cadence OrCAD/Allegro 16.5 och jag som kommer från mCAD, Solidworks, är chockad över hur långt efter eCAD-programmen är mCAD. När det tar 1 dag att göra 5 footprints som bara är cirklar och rektanglar är helt sjukt. Att man ens kan kalla ett program där man sitter och matar in xy-koordinater i ett terminalfönster för CAD på 2000-talet. Sitter man verkligen och arbetar så här?

Vi satt i Eagle i skolan och gjorde kretskort till projekten och det är så jäkla mycket smidigare än detta 40000kr skräpet.

Jag har tittat på Altium Designer och jag får den bilden av att dom är mer användarvänliga. Är det någon skillnad mellan Altium och andra eCAD eller är det samma sörja? Altium är iaf snyggast utseendemässigt.
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

OrCAD.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Eson:

Av den anledning och många fler håller jag mig borta från stora program. Det är bättre att dela ner sin vertygskedja i mindre och enklare program och välja verktyg efter smak. GEDA och säkerligen några andra vertygssamlingar bygger på denna princip. Altium har jag sätt flera använda på Chalmers men det programmet skrämmer mig lika mycket som dom andra bjässarna. Det kan ju inte vara roligt att lägga massa tid på att lära sig program för att sedan ändå tvingas över till något annat några år senare.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Eson skrev:Att man ens kan kalla ett program där man sitter och matar in xy-koordinater i ett terminalfönster för CAD på 2000-talet. Sitter man verkligen och arbetar så här?
Hur matar du in exakta längder på saker på 2000 talet?
(Jag är uppvuxen med Acad 12, och kör idag QCad, cadsystem utan textinmatning har inte en chans hos mig, men jag kör iof bara 2D och numera bara hobbybruk)
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

På 2000-talet (eller 1963, om man hade Ivan Sutherlands Sketchpad) ritar man en ungefärlig form och sedan definierar man krav på denna, exempelvis geometriska.
Detta istället för att börja med att antingen veta exakt hur delen ska se ut eller skissa på något annat vis först.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eeson, vet inte hur du fått lära dig, men i alla fall i Inventor 2012 och Autocad 2012 (gissar att det är samma sak i SolidWorks) matar man in koordinater och längder manuellt, vilket naturligtvis är fullständigt nödvändigt om man skall få det riktigt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Att mata in dimensioner manuellt (vilket som sagt givetvis är en nödvändighet) är väl i alla fall inte samma sak som att "mata" in xy-koordinater i ett terminalfönster"? Det låter snarast som att hela formen defineras genom att mata in XY-koordinater i ett terminalfönster, än att först skissa upp formen och sedan mata in dimensioner manuellt. Åtminstone i SolidWorks behöver man heller inte mata in samtliga mått manuellt för att få en fullt definerad del, vissa saker räknar SW själv ut baserat på den indata som finns (givetvis måste indatat räcka för att ge en full definition).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Det låter snarast som att hela formen defineras genom att mata in XY-koordinater i ett terminalfönster,#

Det är så det går till med äldre Cadsystem, som inte är parameterstyrda. Snabbt och bra vid enkla ritningar.

#givetvis måste indatat räcka för att ge en full definition#

God vana att alltid köra med fullständigt definierade ritningar. Annars är man, förr eller senare, ute på bräcklig is.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

"God vana att alltid köra med fullständigt definierade ritningar. Annars är man, förr eller senare, ute på bräcklig is."

Japp :) Jag har lärt mig det den hårda vägen ;) Numer ser jag alltid till att alla ritningar är fullständigt definerade, så jobbigt är det faktiskt inte när man har en "relationsdriven"/parameterstyrd CAD-motor. Att jobba "top-down" är en fröjd i SW, något jag gör dagligen på jobbet. Ofta är det ju faktiskt så att man inte riktigt vet hur delen kommer att se ut när den är klar, det är många andra delar och faktorer som påverkar. Att i det läget behöva sitta och mata in koordinaterna i ett terminalfönster ter sig som en ren mardröm :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle också behöva något gratis eller väldigt billigt program för "skåpscheman" (PLC, kontaktorer, relän etc.) som får användas i vinstdrivande syfte.
Klart firman borde köpa in tex. ELPROCAD om det är tänkt att ritas mycket, men detta är en sk. "One-Off", så 20 000:- för mjukvara skulle ta hela vinsten, och mer där till.
Skriv svar