Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Hej.
Har två frågor:
1: Jag håller på att designa en DC/AC omvandlare. Den är tänkt att drivas med 12V i en bil (egentligen ca 10-14 volt). Eftersom att spänningen i en bil kan vara ganska "skräpig" ibland så är det viktigt att dimensionera avstörning/avkoppling rätt. Omvandlaren är switchad och arbetar med en frekvens på ca 45kHz.
Omvandlaren kommer att dra ca 12A som mest. I Omvandlaren finns också en mikrokontroller som arbetar med 8MHz(används för att generera PWM och reglera utspänningen).
Problemet är att jag inte vet hur jag ska konstruera/dimensionera en lämplig avstörningskrets.
Jag har redan lagt in flertalet avkopplingskondensatorer på 100nF.
2: Samma DC/AC omvandlare kommer att ge ut 230V växelspänning. Tanken är att kunna driva en bärbar dator. Omvandlaren är switchad och använder en transformator.
Hur bör man koppla in skyddsjorden på utgående växelspänning?
Neutralledaren och skyddsjorden ska ju vara ihopkopplade inuti apparaten. Men jag undrar om man vinner något med att koppla ihop neutralledaren+skyddsjorden med inspänningens minuspol (som också är inkopplad till bilens kaross) eller om det rentav kan bli farligt.
EDIT: 45000kHz >> 45kHz
Har två frågor:
1: Jag håller på att designa en DC/AC omvandlare. Den är tänkt att drivas med 12V i en bil (egentligen ca 10-14 volt). Eftersom att spänningen i en bil kan vara ganska "skräpig" ibland så är det viktigt att dimensionera avstörning/avkoppling rätt. Omvandlaren är switchad och arbetar med en frekvens på ca 45kHz.
Omvandlaren kommer att dra ca 12A som mest. I Omvandlaren finns också en mikrokontroller som arbetar med 8MHz(används för att generera PWM och reglera utspänningen).
Problemet är att jag inte vet hur jag ska konstruera/dimensionera en lämplig avstörningskrets.
Jag har redan lagt in flertalet avkopplingskondensatorer på 100nF.
2: Samma DC/AC omvandlare kommer att ge ut 230V växelspänning. Tanken är att kunna driva en bärbar dator. Omvandlaren är switchad och använder en transformator.
Hur bör man koppla in skyddsjorden på utgående växelspänning?
Neutralledaren och skyddsjorden ska ju vara ihopkopplade inuti apparaten. Men jag undrar om man vinner något med att koppla ihop neutralledaren+skyddsjorden med inspänningens minuspol (som också är inkopplad till bilens kaross) eller om det rentav kan bli farligt.
EDIT: 45000kHz >> 45kHz
Senast redigerad av ABBE9607 12 juli 2011, 22:34:15, redigerad totalt 1 gång.
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Varför en switchfrekvens på 45 MHz ?
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
^ Han måste ju förstås mena 45kHz.
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Det var 45kHz jag menade. Inte 45MHz.
-
- Inlägg: 6486
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Tycker att detta verkar som ett ineffektivt och dyrt sätt att driva en labbtopp, om vi bortser från farligt dessutom.
Att gå via 230V för att driva en bärbar dator är en omväg som ökar ineffektiviteten. Du har likspänning om än varierande och du ska alstra en stabil likspänning som datorn matas med. Att införa ett mellanled till med 230V AC ökar bara kostnaden och förlusterna.
Det finns billiga omvandlare att köpa.
Att gå via 230V för att driva en bärbar dator är en omväg som ökar ineffektiviteten. Du har likspänning om än varierande och du ska alstra en stabil likspänning som datorn matas med. Att införa ett mellanled till med 230V AC ökar bara kostnaden och förlusterna.
Det finns billiga omvandlare att köpa.
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Minmapper: Det har du rätt i. Jag hittade en billig adapter på ebay för 125kr. Jag ska nog köpa en sån istället.
Men jag tänker bygga en inverter i alla fall. Så jag skulle fortfarande vilja ha hjälp med frågorna.
Men jag tänker bygga en inverter i alla fall. Så jag skulle fortfarande vilja ha hjälp med frågorna.
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Eftersom du skall ha din apparat i bilen är det lite knepigt med skyddsjorden ty det finns ingen ledare till jord i samma avseende som det finns hemma i huset. Är det någon som håller med mig?
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Jo ![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
Fast hur gör då kvalitetstillverkare av DC/AC omformare?
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
Fast hur gör då kvalitetstillverkare av DC/AC omformare?
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Rent intiutivt så känns det vettigt med skyddsjord i plåten. Dock betyder inte det att man får skippa kopparledaren! Kopplar man ihop nollan med skyddsjorden vid källan kan man ju koppla igenom en vanlig jordfelsbrytare.
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Man får fundera över vad skyddsjorden skall ha för funktion.
Normalt har den två funktioner: EMC och skyddsjordning.
För skyddsjord är den ju tänkt att fungera så att om "fas" hamnar mot skyddsjord så skall säkringen lösa. Men nu är ju 230 V-spänningen flytande, det blir ofarligt att röra "fasen" om man inte samtidigt har kontakt med "nollan". (skriver inom citationstecken för du har egentligen ingen fas och nolla ut)
I vanliga elnätet så är ju nollan alltid förbunden med jord på nåt sätt, vilket gör att det alltid är farligt att peta på fasen men ofarligt att peta på nollan.
Så i det här fallet tror jag faktiskt inte att det bästa är att koppla ihop skyddsjorden med "nollan", det är nog bättre att jorda på "primärsidan" (d.v.s. till bilens jord). Det borde också vara vettigare ur EMC-synvinkel.
Då kommer visserligen inte säkringen att lösa om "fasen" hamnar mot skyddsjord, men apparaten blir heller inte farlig i det läget (eftersom det blir samma sak som att koppla ihop nolla och skyddsjord i gruppcentralen).
Normalt har den två funktioner: EMC och skyddsjordning.
För skyddsjord är den ju tänkt att fungera så att om "fas" hamnar mot skyddsjord så skall säkringen lösa. Men nu är ju 230 V-spänningen flytande, det blir ofarligt att röra "fasen" om man inte samtidigt har kontakt med "nollan". (skriver inom citationstecken för du har egentligen ingen fas och nolla ut)
I vanliga elnätet så är ju nollan alltid förbunden med jord på nåt sätt, vilket gör att det alltid är farligt att peta på fasen men ofarligt att peta på nollan.
Så i det här fallet tror jag faktiskt inte att det bästa är att koppla ihop skyddsjorden med "nollan", det är nog bättre att jorda på "primärsidan" (d.v.s. till bilens jord). Det borde också vara vettigare ur EMC-synvinkel.
Då kommer visserligen inte säkringen att lösa om "fasen" hamnar mot skyddsjord, men apparaten blir heller inte farlig i det läget (eftersom det blir samma sak som att koppla ihop nolla och skyddsjord i gruppcentralen).
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Sant. Men om det händer har du ett fel som du inte kan detektera. Skillnaden är att man inte kan skydda dig med en jordfelsbrytare.
Ett alternativ skulle vara en jordfelsvakt med en stor röd lampa![Razz :razz:](./images/smilies/razz.gif)
Ett alternativ skulle vara en jordfelsvakt med en stor röd lampa
![Razz :razz:](./images/smilies/razz.gif)
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Jag reparerade en Xantrex ProSine 1.8Kw inverter förra veckan på jobbet.
Där har dom tagit chassiejorden från invertern och dragigt till jorden på 230v uttaget.
Dessutom har dom satt ett filter med en konding mellan fas och nolla,
en konding från fas till skyddsjord och en från nolla till skyddsjord
Där har dom tagit chassiejorden från invertern och dragigt till jorden på 230v uttaget.
Dessutom har dom satt ett filter med en konding mellan fas och nolla,
en konding från fas till skyddsjord och en från nolla till skyddsjord
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Vilken kapacitans rörde det sig om ungefär?
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Mellan fas och nolla 470nF 400V, Dom andra två som går till skyddsjord är på 68nF 400V.
Alla är polypropelene.
Alla är polypropelene.
Re: Frågor Ang. avkoppling och jordning i DC/AC omvandlare
Elektor har ett projekt som är avsett för 12V in 19V ut
95W avsedd för laptop i bil.
http://www.elektor.com/magazines/2006/j ... 8015.lynkx
95W avsedd för laptop i bil.
http://www.elektor.com/magazines/2006/j ... 8015.lynkx